• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

کارگاه آموزشی یک روزه رفتار سازمانی در اداره کل راه آهن آذربایجان برگزارشد

  • کد خبر : 13086
  • ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲
کارگاه آموزشی یک روزه رفتار سازمانی در اداره کل راه آهن آذربایجان برگزارشد

0 (0) برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه رفتار سازمانی در اداره کل راه آهن آذربایجان استاد برجسته مدیریت دکتر فقهی فرهمند مدرس این دوره، رفتار سازمانی را مطالعه تأثیر افراد، گروه‌ها و ساختارها بر رفتار در یک سازمان اعلام کرد که هدف آن، دستیابی به اهداف انسانی سازمانی و اجتماعی با ایجاد روابط بهتر برای […]

0
(0)

برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه رفتار سازمانی در اداره کل راه آهن آذربایجان

استاد برجسته مدیریت دکتر فقهی فرهمند مدرس این دوره، رفتار سازمانی را مطالعه تأثیر افراد، گروه‌ها و ساختارها بر رفتار در یک سازمان اعلام کرد که هدف آن، دستیابی به اهداف انسانی سازمانی و اجتماعی با ایجاد روابط بهتر برای بهبود کارایی سازمان است.

وی به چگونگی تکوین رفتار سازمانی در جهان اشاره کرد و گفت “فیلسوف یونانی افلاطون در ارتباط با اساس رهبری، فیلسوف ایتالیایی نیکولو ماکیاولی در ارتباط با قدرت سازمانی و سیاست، آدام اسمیت ساختار سازمانی را که بر مبنای تقسیم کار استوار بود ارائه کرد،  وی افزود ” ماکس وبر، جامعه‌شناس آلمانی، در ارتباط با سازمان عقلایی و رهبری کاریزماتیک ، فردریک وینسلو تیلور استفاده سیستماتیک از هدف گذاری و پاداش و انگیزش کارمندان، التون مایو و همکارانش مطالعاتی را در زمینه تولید مطرح کردند،  سپس ماکس و بر پایه‌گذار مطالعات آکادمیک همراه با توسعه مدیریت علمی بوده است و تیلوریسم حد اعلای حرکت وی بود، بعد از جنگ جهانی اول، تمرکز مطالعات سازمانی بر روی اینکه چگونه عوامل انسانی و روانشناسی بر روی سازمان اثر می‌گذارند تغییر کرد که موجب مطالعات هاثورن گردید.

جنبش روابط انسانی بر روی گروه و انگیزش تمرکز داشت. چستر برنارد، هنری فایول، فردریک هرزبرگ، آبراهام مازلو، دیوید مک کللند و ویکتور وروم از برجسته‌ترین محققان این دوره می‌باشند. جنگ جهانی دوم نیز موجب تغییر نگرش گردید. تدارکات وسیع و تحقیق در عملیات موجب جلب نظر مجدد علاقه‌مندان به مطالعه سازمان‌ها گردید.

نظریه سیستم‌ها مربوط به این دوره است. تحقیقات اثر گذار در این دوره عمدتاً بر روی روانشناسی اجتماعی بود، تأکید مطالعات آکادمیک نیز بر روی مطالعات کمی بود. سازمان غیررسمی، نظریه اقتضائی و چند نظریه دیگر حاصل این دوران می‌باشد. التون مایو در نوشته‌هایش توجه به نیازهای عاطفی کارکنان را مطرح کرد ماری پارکر فالت پیشرو مدیریت مشاوره‌ای در دنیای صنعتی بود به نظر او مدیران باید به انگیزش کارکنان برای بهبود عملکرد شغلی اقدام نمایند، پیتر دراکر و پیتر سنژ کسانی بودند که مطالعات آکادمیک را در عمل اجرا کردند.

در بیست سال گذشته مطالعات رفتار سازمانی توسعه یافته‌ است و با رشته‌های دیگر ترکیب گردیده است.

فقهی فرهمند به طور کلی اهداف رفتار سازمانی را شامل : «توصیف»، «فهمیدن»، «پیش بینی» و «کنترل» اعلام کرد و در تشریح هر یک از موارد اشاره شده افزود

توصیف: اولین هدف رفتار سازمانی این است که بداند افراد در شرایط مختلف چگونه رفتار می‌کنند.

شناخت: دومین هدف رفتار سازمانی این است که آنچه را افراد انجام می‌دهند بفهمند و درک نمایند.

پیش بینی: روابط علت و معلولی در سازمانها را بررسی می‌کند و رفتار آتی کارکنان را براساس قابلیتهای افراد پیش بینی می‌کند.

کنترل: هدف نهایی رفتار سازمانی است. کنترل رفتار کارکنان و گروه‌ها در جهت هرچه بهتر شدن نتیجه عملکرد سازمان

در ادامه کارگاه آموزشی عوامل ایجاد رفتار سازمانی، مدلهای مختلف مطالعه رفتار در سازمان، روشهای مختلف مطالعه سازمان، بهبود سازمانی ، کیفیت زندگی کاری ، توسعه شغلی، فرق بین تئوری سازمانی و رفتار سازمانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=13086

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.