• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

کاهش 30 درصدی هزینه حمل بار با تکمیل کریدور شمال- جنوب/ ضرورت اتصال بنادر انزلی و آستارا به راه آهن رشت

  • کد خبر : 14914
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
کاهش 30 درصدی هزینه حمل بار با تکمیل کریدور شمال- جنوب/ ضرورت اتصال بنادر انزلی و آستارا به راه آهن رشت

0 (0) معاون سازمان بنادر و دریانوردی ؛ کاهش 30 درصدی هزینه حمل بار با تکمیل کریدور شمال- جنوب/ ضرورت اتصال بنادر انزلی و آستارا به راه آهن رشت معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در صورت تکمیل کریدورشمال -جنوب و ساخت راه‌آهن رشت- انزلی- آستارا هزینه حمل کالا برای صاحبان بار از این مسیر […]

0
(0)

معاون سازمان بنادر و دریانوردی ؛
کاهش 30 درصدی هزینه حمل بار با تکمیل کریدور شمال- جنوب/ ضرورت اتصال بنادر انزلی و آستارا به راه آهن رشت

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در صورت تکمیل کریدورشمال -جنوب و ساخت راه‌آهن رشت- انزلی- آستارا هزینه حمل کالا برای صاحبان بار از این مسیر به سمت اروپا حدود 30 درصد کاهش پیدا می‌کند که این عامل یک شرایط رقابتی بی نظیر برای کشورمان به وجود خواهد آورد.

هادی حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره مزیت‌های راه‌اندازی راه‌آهن قزوین- رشت و اتصال آن به بنادر آستارا و انزلی اظهار داشت: واقعیت این است که بهترین و کم هزینه‌ترین مد حمل و نقل در دنیا حمل و نقل ریلی است و از سوی دیگر ایمن‌ترین روش برای جابه جایی کالا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه راه آهن برای ترانزیت بار و جابه‌جایی مسافر مقرون به صرفه‌ترین مد حمل و نقل به شمار می‌رود، گفت: یکی از مهم‌ترین اشکالات راه آهن کشورمان این است که به صورت خطی ساخته شده و به بنگاه‌های اقتصادی، چشمه‌های بار و بنادر کشورمان متصل نیست.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر ضرورت اتصال راه آهن به بنادر کشورمان اظهار داشت: در ایران برای اینکه بار از کارخانه یا معادن یا بنادر به بنگاه اقتصادی برسد نیاز دارد که چند بار از طریق جاده و ریل جا به‌جا شود به همین دلیل علی رغم اینکه بنادر شمالی مانند امیرآباد و بنادر جنوبی مانند امام خمینی و شهید رجایی به ریل متصل هستند حمل بار از طریق راه‌آهن نسبت کمتری به حمل بار از طریق کامیون دارد بنابراین باید شبکه ریلی به صورت یکپارچه بین چشمه‌های بار و مقاصد آن وجود داشته باشد.

حق شناس با تاکید بر افزایش ظرفیت کریدور شمال- جنوب با راه‌اندازی راه‌آهن قزوین- رشت و ادامه آن تا آستارا و انزلی گفت: در حال حاضر متناسب از ظرفیت‌های موجود کریدور شمال -جنوب استفاده نمی‌شود که دلیل آن تنها نبود زیرساخت‌هایی مانند راه آهن نیست. یکی از مهم‌ترین مشکلات ترانزیت در ایران صرف مدت زمان زیاد برای ترخیص کالا است که این موضوع بر روی تمام جوانب ترانزیت تاثیر می گذارد.

وی تاکید کرد: قطعا با ساخت راه آهن زاهدان- چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی چابهار، راه آهن قزوین- رشت و اتصال آن به بنادر انزلی و آستارا شاهد افزایش قابل توجه عبور بار ترانزیتی از مسیر ایران خواهیم بود به شرطی که مشکلات ترخیص کالا و مدت زمان ماندگاری کالاها در بنادر کاهش یابد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه افزایش خطوط ریلی در کشور منجر به کاهش تصادفات جاده‌ای و به دنبال آن کاهش هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شود، ادامه داد: یکی از مزیت‌هایی که راه آهن قزوین- رشت ایجاد می‌کند این است که بخشی از ترافیک جاده در این مسیر را به ریل منتقل می‌کند که باعث کاهش تصادفات در این مسیر خواهد شد.

حق شناس درباره اهمیت تکمیل کریدور شمال – جنوب برای اقتصاد ایران اظهار داشت: در صورت تکمیل این کریدور و ساخت راه آهن رشت- آستارا هزینه حمل کالا برای صاحبان بار از این مسیر به سمت اروپا حدود 30 درصد کاهش پیدا می کند که این عامل یک شرایط رقابتی بی نظیر برای کشورمان به وجود خواهد آورد.

وی تاکید کرد: در بحث ترانزیت، کریدوری رقابت پذیرتر است که بتواند هزینه و زمان حمل بار را برای صاحبان کالا کاهش دهد. کریدور شمال- جنوب هم با ساخت راه آهن قزوین تا آستارا و انزلی می‌تواند بار را در کمترین زمان به آسیای میانه، حوزه قفقاز و اروپا برساند که کاهش زمان هزینه‌ها را هم کاهش خواهد داد. بنابراین این ویژگی منحصر بفرد، این کریدور را در منطقه بی‌رقیب می‌کند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=14914

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.