• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

کلنگ زنی خط راه آهن ایلام در هاله ای از ابهام

  • کد خبر : 27506
  • ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
کلنگ زنی خط راه آهن ایلام در هاله ای از ابهام
استان ایلام به دلیل مشکلات زیرساختی برای توسعه نیاز مبرم به ایجاد شبکه ریلی دارد که از چندسال گذشته هر روز وعده ای به مردم داده می شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایلام بیدار ، یکی از اهرم‌های توسعه، توجه به عوامل زیرساختی است. امروزه حمل‌ونقل یکی از محوری‌ترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه محسوب می‌شود، استفاده نامتوازن و ناصحیح از آن می‌تواند مشکلاتی از قبیل اتلاف انرژی، ‌افزایش هزینه‌ها و افزایش آلودگی محیط زیست را به وجود آورد.

نقش اساسی و کلیدی حمل‌ونقل در رشد اقتصادی و توسعه پایدار از ابعاد مختلف از جمله توسعه ملی و قیمت تمام شده کالا اثرگذار است و یکی از مباحث اساسی که در توسعه پایدار به آن پرداخته می‌شود، مساله حمل‌ونقل کارآمد بوده و با توجه به زمانبر و هزینه‌بر بودن توسعه زیرساخت‌ها برای استفاده از وسایل نقلیه، توسعه حمل‌ونقل کم هزینه، ایمن و دوستدار محیط زیست، راهکار مناسبی برای نیل به اهداف پیشنهاد می‌شود.

استفاده از حمل‌ونقل ریلی تحولات زیادی را در کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی به وجود خواهد آورد و سبب کاهش اتلاف وقت و مصرف انرژی، ‌کاهش مرگ و میر انسان‌ها و صدمات ناشی از تصادفات رانندگی و کاهش آلودگی محیط زیست خواهد شد.

حمل‌ونقل ریلی به عنوان یکی از سیستم‌های پویا در زمینه رسیدن به توسعه پایدار است. راه‌آهن به عنوان شریان ارتباط موثر، جایگاه ویژه‌ای در رشد و توسعه اقتصادی تمامی کشورهای دنیا دارد.

قابلیت توان حمل بار انبوه و جابه‌جایی مسافر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ایمنی بسیار بالا از دیگر قابلیت‌های این نوع از حمل‌ونقل است.

استان ایلام به دلیل مشکلات زیرساختی برای توسعه نیاز مبرم به ایجاد شبکه ریلی دارد که ازچند سال گذشته هر روز وعده ای به مردم داده می شود.

بحث ایجاد راه آهن ازچند سال گذشته به طور مداوم در استان ایلام وجود داشته ولی با توجه به مصوبه دولت هنوز این مهم در استان اجرایی نشده است.

هنوز نه مکان و نه زمانی برای آغاز اجرای این پروژه تعیین نشده است ولی هر روز مسئولان می گویند این پروژه به زودی در ایلام آغاز می شود ولی باز خبری نیست.

استان ایلام از جمله معدود استانهای کشور است که با مشکل حمل و نقل مواجه است و این مشکل باعث عدم توسعه استان ایلام شده است.

این استان با وجود مجهز نبودن راه های ارتباطی و فرودگاه نیاز اساسی به راهکارهای جدید حمل و نقل برای بیرون رفتن از بن بست جغرافیایی دارد.

یکی از مهمترین مصوبات سفر هیئت دولت در استان ایلام ایجاد راه آهن در استان بوده است که این مصوبه با تعلل و کاغذ بازی مسئولان هنوز به جایی نرسیده است.

گرچه راه آهن غرب تا استان کرمانشاه رسیده و آخرین وعده دولت کلنگ زنی پروژه راه آهن استان از سمت اسلام آباد غرب توسط رئیس جمهور در سفر به استان ایلام بود اما این سفر هم به سرانجام نرسیده و باید منتظر بود که این بالاخره این پروژه کلنگ زنی می‌شود یا خیر؟

فاز اول طرح راه آهن ایلام در سفر رئیس جمهور کلنگ زنی می‌شود

“علی اصغر کاظمی”، مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: راه آهن یکی از مطالبات جدی مسئولان و مردم استان برای توسعه زیرساخت های ارتباطی در استان است که به زودی محقق می شود.

وی تصریح کرد: استان ایلام با توجه به مرز مهران، از توجیه بالایی برای برخورداری از راه آهن برخوردار است.

کاظمی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی مقدمات، مطالعات، زمان بندی و بودجه پروژه راه آهن ایلام آماده شده و به  طور قطع در سفر رئیس جمهور به استان کلنگ زنی می‌شود، افزود: فاز اول این طرح به طول ۱۷ کیلومتر از سمت اسلام آباد تا ایلام طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت راه آهن به خصوص در استان کوهستانی ایلام بالاست و برای آغاز به کار این پروژه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است، گفت: قرار شده است در نشست با رئیس جمهور و جمعی از مدیران کلان، وزرای مربوطه و سازمان برنامه و بودجه اعتبار مشخصی برای این پروژه اختصاص داده شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام خاطرنشان کرد: کل عملیات ریل گذاری مسیر اسلام آباد غرب به ایلام ۷۳ کیلومتر است، البته در تلاش هستیم که در فاز بعدی ایلام به راه آهن اندیمشک در  بخش جنوبی استان نیز وصل شود.

روز شمار وعده ها

محمدرضا مروارید استاندار وقت ایلام هم در زمان تصدی خود در سال ۱۳۹۵ از پیگیری رئیس جمهور برای اتصال ایلام به راه‌آهن کشور خبر داد.
با آمدن قاسم سلیمانی دشتکی استاندار جدید پروژه راه‌آهن ایلام حتی قرار شد به عراق متصل شود.
آبان‌ماه ۹۶ سلیمانی دشتکی در گفتگو با رسانه‌ها از به پیمان رفتن پروژه راه‌آهن ایلام توسط قرارگاه خاتم سخن گفت و اظهار داشت: با رایزنی انجام شده با وزیر مسکن و شهرسازی و موافقت وزیر پروژه راه‌آهن ایلام آغاز می‌شود.
اگر چه در بهمن ۹۸ نیز از مشخص شدن پیمانکار قطعه اول راه آهن – ایلام و چهارم اسفند خبر داده شد اما واقعیت اینست که این پروژه درواقع منتظر همان مراسم کلنگ زنی است!

اتصال استان ایلام به  خط ریلی کشور به دلیل اینکه   دارای شرایط جغرافیایی و پتانسل خاص از جمله مرز مهران و همجواری با کشور عراق بوده است می توانددر پیشرفت و توسعه استان موثر باشد پس لازم و ضروری است مسئولان استانی در رراستای تحقق این وعده تمام تلاش خودشان را بکار گیرند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=27506

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.