• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

کُندی سیروحرکت، مانع درآمدزایی صنعت ریلی است

  • کد خبر : 2324
  • ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۷
کُندی سیروحرکت، مانع درآمدزایی صنعت ریلی است

0 (0) در خوشبینانه‌ترین حالت، متوسط سیر روزانه یک واگن باری 100 کیلومتر است. یعنی یک قطار باری در هر ساعت 4 کیلومتر حرکت می‌کند. حال اگر یک کامیون هم بخواهد روزی 4 کیلومتر از تهران به مشهد برود 25 روز طول می‌کشد. بنابراین طبیعی است که درآمدزایی برای فعالان این صنعت، از کندی سیر […]

0
(0)

در خوشبینانه‌ترین حالت، متوسط سیر روزانه یک واگن باری 100 کیلومتر است. یعنی یک قطار باری در هر ساعت 4 کیلومتر حرکت می‌کند. حال اگر یک کامیون هم بخواهد روزی 4 کیلومتر از تهران به مشهد برود 25 روز طول می‌کشد. بنابراین طبیعی است که درآمدزایی برای فعالان این صنعت، از کندی سیر ممکن نیست. این مشکل در صدر مشکلات صنعت ریلی است.

با تقدیم لایحه بودجه 97 به مجلس و شروع بحث و بررسی‌های پیرامون آن، توجه بیش‌تر کارشناسان این صنعت، معطوف به تاثیر این رویکرد بر توسعه حمل‌ونقل ریلی شده  است. اما عده‌ای از این کارشناسان بر این باورند که حتی اگر بودجه کافی هم به توسعه این صنعت تخصیص پیدا کند، کندی سیر ناوگان ریلی مشکل بزرگ‌تری خواهد بود که از سرعت حمل بار کاسته و تا حل کامل آن راه طولانی‌ای در پیش است.

به گزارش تین‌نیوز، ابوالقاسم سعیدی مدیرعامل شرکت مهتاب‌سیر جم که پیش از این عضویت در هیات مدیره انجمن مهندسی ریلی و انجمن صنفی ریلی را در کارنامه خود دارد، در این‌باره گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت، متوسط سیر روزانه یک واگن باریِ باردار و یا خالی در شبکه ریلی 100 کیلومتر است. یعنی یک قطار باری در هر ساعت 4 کیلومتر حرکت می‌کند. حال اگر یک کامیون بخواهد روزی 4 کیلومتر از تهران به مشهد برود 25 روز طول می‌کشد.

سعیدی توضیح داد: بنابراین طبیعی است که درآمدزایی برای فعالان این صنعت، به دلیل کُندی سیر ممکن نیست. این مشکل در صدر مشکلات ریلی راه‌آهن است.

این کارشناس ریلی با بیان این‌که اهتمام جدی به این زودی‌ها برای حل این معضل وجود ندارد، افزود: از دهه 80 شمسی که خصوصی‌سازی در کشور مطرح شد، هرکه متصدی بخش ریلی شد گفت من تعهد می‌دهم که واگن‌ها روزی 600کیلومتر بروند اما در حال حاضر ما نسبت به عدد اول فقط 15کیلومتر افزایش سرعت داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مهتاب‌سیر جم ادامه داد: اینکه در هر گوشه کشور هم یک خط ریلی احداث می‌شود بیشتر یک فرایند سیاسی و تحت تاثیر تلاش نمایندگان مجلس است وگرنه کار تخصصی در این زمینه کمتر صورت می‌گیرد.

سعیدی افزود: راه‌آهن برای حمل در حجم‌های انبوه و با سرعت مناسب ایجاد شده است اما گاهی اتفاق می‌افتد که به طور مثال هزار کیلومتر خط در جایی احداث می‌شود و به حفظ سرعت آن و تبیین شیوه بهره‌برداری از آن خط فکر نمی‌کنند. به عنوان مثال ایجاد خط ریلی برای راه‌آهن بم-زاهدان صرفه اقتصادی نداشته است؛ اما به دلایل سیاسی این خط ریلی احداث شده است و هم‌اکنون رونق چندانی هم ندارد. به نظر بنده برای هزینه‌کرد بودجه کشور باید از قبل فکر شود. شرایط فعلی شرایط مورد قبولی نیست.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=2324

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.