• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
4

۱۰ سال انتظار برای حرکت ترافیک رشت روی ریل تراموا

  • کد خبر : 31069
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
۱۰ سال انتظار برای حرکت ترافیک رشت روی ریل تراموا
اجرای طرح تراموای رشت به عنوان یکی از کم هزینه‌ترین و بهترین سیستم های حمل و نقل شهری که ترافیک این شهر گردشگرپذیر را حل می کند، ۱۰ سال است که در هاله ای از ابهام قرار دارد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از شبستان، مائده اسفندمز: از ۱۰ سال پیش که زمزمههای ایجاد خط تراموا در خیابان های رشت به گوش رسید، این تصور می رفت که گام هایی برای اجرای آن، طی سال های پیش رو برداشته شود. امیدواری به تحقق این سیستم حمل و نقل ریلی برای شهر رشت که در همه فصول با حضور همیشگی مسافران و ترافیک سنگین در طول روز همراه است، زمانی پررنگ تر شد که برخی مسئولان، خرید کابین های تراموا از فرانسه را یکی از مفاد تفاهمنامه های همکاری بین جمهوری اسلامی و کشور فرانسه در دولت اول حسن روحانی طی سفر به این کشور اعلام کردند.


به نظر می رسید همه چیز برای حرکت تراموا در خیابان های رشت آماده است اما این مهم پس از گذشت ۱۰ سال همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.


طبق مطالعات، قرار بود کریدور تراموای رشت به طول ۱۶ کیلومتر در ۲۰ ایستگاه از مسکن مهر آغاز شده و به سمت میدان گیل و میدان مصلی و در نهایت به فرودگاه رشت برسد. به عبارت دقیق تر، قرار بوده ایجاد کریدور اول شمال به جنوب در سه فاز اجرا شود، فاز اول از میدان شهید انصاری(گلسار) تا فرودگاه، فاز دوم میدان شهید انصاری تا میدان حشمت و فاز سوم از میدان حشمت تا میدان گیل و مسکن مهر در نظر گرفته شد. طول این پروژه ۱۶ کیلومتر در مسیر رفت و ۱۶ کیلومتر در مسیر برگشت در ۲۱ ایستگاه است.


در زمان انجام‌ مطالعات (۱۰ سال پیش)، اعتبار پیش‌بینی شده برای این پروژه بر اساس مطالعات اولیه ۲۱۰ میلیون یورو طی چهار سال پیش بینی شده بود. دولت نیز برای این پروژه، هزار میلیارد تومان اوراق در نظر گرفت که ۵۰۰ میلیارد بر عهده‎‌ شهرداری و ۵۰۰ میلیارد توسط دولت تامین می شد.

*ریل ها تا سال ۱۴۰۰ بر کف خیابان های رشت

در خردادماه امسال تقریبا پس از ۱۰ سال، اجرای تراموا در رشت حتی تا مرحله رایزنی با یک شرکت سرمایه گذاری برای اجرا هم پیش رفت. به طوری‌که مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه در جلسه با ناصر حاج محمدی، شهردار وقت، اعلام کرد: در صورت اغاز عملیات، تا نوروز ۱۴۰۰ ریل گذاری تراموای رشت را تحویل می دهیم. شهردار وقت رشت هم از همه  دستگاه ها خواست که در اجرای این پروژه، به شهرداری کمک کنند.


با اینهمه دیری نپایید که حاج محمدی از مسئولیت خود، برکنار شد. هر چند تغییر مکرر شهرداران رشت و بی ثباتی به وجود آمده در بدنه مدیریت شهری طی ۱۰ سال گذشته می تواند یکی از دلایل اصلی عقب افتادن بسیاری از پروژه ها از جمله تراموا در این شهر باشد، اما با اینکه با گذر از همه چالش های موجود طی یک دهه اخیر، بالاخره برای اجرای تراموای رشت در سال جاری در ردیف بودجه کشور، اعتبار ویژه در نظر گرفته شده است و به تازگی رییس شورای شهر رشت از کارشکنی‌هایی خبر داده که از داخل گیلان برای عدم اجرای تراموا در رشت صورت می گیرد.

احمد رمضانپور نرگسی گفته است: برخی مسئولان و مدیران داخلی در استان گیلان مخالف اجرای این طرح هستند که جای تعجب دارد.


البته وقوع چنین کارشکنی در اجرای طرح تراموای رشت، در گذشته هم سابقه دارد به طوری که در سال ۱۳۹۰ طرح تراموای رشت از طریق وزارت کشور به سازمان برنامه و بودجه ارسال و حتی منابع مالی برای آن در نظر گرفته شد اما پس از آن، طرح کنار گذاشته شد و اقدامات مربوط به بی آر تی دنبال و اجرایی شد.

اجرای طرح بی آر تی در رشت که ۱۰ سال پیش جایگزین طرح تراموا شد هم تاکنون با چالش های متعددی همراه بوده و هست به طوریکه همین چالش ها موجب شده یکی از نمایندگان مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی، اجرای با اشکالات بی آر تی را دلیلی برای عدم موجه بودن اجرای تراموا در رشت بداند.

*طرح تراموا پشتوانه ی پژوهشی لازم را ندارد

علی آقازاده به تازگی گفت: تجربه طرح‌هایی مانند بی آر تی نشان از لزوم دقت ویژه در بررسی طرح‌های شهری دارد.


نماینده رشت در مجلس افزوده است: نباید اجازه داد که طرح‌هایی بدون پشتوانه پژوهشی لازم، اجرا و بعد از صرف هزینه‌های هنگفت به این نتیجه برسند که اجرای چنین طرح‌هایی با اشکالاتی همراه است.


با وجود ادعای آقازاده، به گفته معاون عمرانی استانداری گیلان، مطالعات جامع حمل نقل ریلی رشت در سال ۹۶ مصوب شده و پیش از آن مطالعات لازم هم انجام شده است.


حال با گذشتن از همه ۱۰ سال گذشته که طرح تراموای رشت از سر گذرانده، به زعم مسئولان، در بودجه سال جاری، اعتبار کمی برای آن از سوی دولت در نظر گرفته شده است و همین مهم نشان می دهد که هنوز اجرای تراموا در رشت نه تنها برای دولتمردان بلکه برای مسئولان در داخل استان هم توجیه ندارد‌.

هرچند ترافیک خیابان های رشت روز به روز بیشتر شده و حتی در روزهای سرد و بارانی هم، وجود پرتعدد مسافران و گردشگران در خیابان های با بافت قدیمی آن، گره ترافیک را کورتر می کند و رشت همچنان به دنبال تحقق آرزوهایی است که سال ها از زمان تحقق آن می گذرد و هیچ وقعی نسبت به رشد و توسعه ی آن صورت نمی گیرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=31069

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.