• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

۱۴ موزه بزرگ منطقه‌ای در کشور؛ “بیشه” مقصد قطارهای گردشگری می‌شود

  • کد خبر : 7513
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
۱۴ موزه بزرگ منطقه‌ای در کشور؛ “بیشه” مقصد قطارهای گردشگری می‌شود

0 (0) ساخت ۱۴ موزه بزرگ منطقه‌ای در کشور؛ “بیشه” مقصد قطارهای گردشگری می‌شود رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به در دست ساخت بودن ۱۴ موزه بزرگ منطقه‌ای در کشور، گفت: تلاش می‌کنیم قطارهای گردشگری که هم اکنون در چند نقطه کشور فعال شده یکی از مقاصدشان به سمت […]

0
(0)

ساخت ۱۴ موزه بزرگ منطقه‌ای در کشور؛ “بیشه” مقصد قطارهای گردشگری می‌شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به در دست ساخت بودن ۱۴ موزه بزرگ منطقه‌ای در کشور، گفت: تلاش می‌کنیم قطارهای گردشگری که هم اکنون در چند نقطه کشور فعال شده یکی از مقاصدشان به سمت لرستان و راه آهن بیشه باشد

ساخت 14 موزه بزرگ منطقه‌ای در کشور؛ "بیشه" مقصد قطارهای گردشگری می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، علی اصغر مونسان شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از خانه تاریخی افتخار الاسلام طباطبایی در جمع خبرنگاران اظهارداشت: خوشبختانه استان لرستان جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی دارد و یکی از مناطقی است که می‌تواند قطب گردشگری کشور باشد.

وی با اشاره به مهمان نوازی و مهربانی مردم لرستان، افزود: ما در معاونت گردشگری غرب کشور و در برنامه‌هایمان خیلی تلاش می‌کنیم تا حوزه گردشگری  را بیش از پیش فعال کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور عنوان کرد: این خوب نیست  وقتی تعطیلی به وجود می‌آید مردم به سمت شمال کشور می‌روند و چندین ساعت در ترافیک هستند، اگر چه آنجا مناطق بسیار زیبایی دارد اما طبیعتی که در غرب کشور وجود دارد کم آز انجا نیست.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد هم در معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مقداری کم کار کردیم و هم زیر ساخت‌های مناسب را مهیا نکردیم، این بازدید به منظور بررسی ظرفیت‌های حوزه گردشگری است.

مونسان گفت: امروز با همراهی معاونت گردشگری چند حوزه استان را گشتیم و ایده‌های بسیار خوبی در همین بازدید شکل گرفت که انشالله پیگیری خواهیم کرد؛ یکی از موضوعات جدی آبشار بیشه و راه آهنی بود که در آنجا است که در بازگشت تلاش می‌کنیم تا قطارهای گردشگری که هم اکنون در چند نقطه کشور فعال شده یکی از مقاصدشان به سمت لرستان و راه آهن بیشه باشد.

وی با اشاره به بازدید از آثار تاریخی لرستان تصریح کرد: یکی از نمونه‌هایی بازدید همین خانه تاریخی افتخار الاسلام طباطبایی است و اگر مشکلاتی در بحث ترمیم، مرمت و استفاده بهینه وجود دارد بررسی می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه اماکن تاریخی متعددی در کشور داریم، تصریح کرد: کشور ایران یک کشور با تمدن و با تاریخ کهن است که ظرفیت‌ها و فضاهای تاریخی بسیار زیادی دارد اما با بودجه محدود ما نمی‌توانیم آنها را به موقع رسیدگی، ترمیم و مرمت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در زیر سطح یک مثلا در تخت جمشید، پاسارگاد و فلک الافلاک  بخش خصوصی را وارد کردیم و فضاهای تاریخی را به عنوان بهره‌بردار در اختیار قرار می‌دهیم تا با سرمایه گذاری آنها کار ترمیم و مرمت براساس استانداردهای سازمان میراث فرهنگی انجام شود.

مونسان اظهار داشت: از این فضاهای تاریخی به این زیبایی کسب و کار  ایجاد می‌شود و اگر مشکلاتی در تامین زیر ساخت‌ها و فضاهای اقامتی داریم با این زیر ساخت‌ها  که ریشه و ابنیه آن وجود دارد این کمبودها را می‌توانیم جبران کنیم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم در این سفر دستاودهای خوبی به دست بیاوریم و گردشگری غرب را با قطب استان لرستان فعال کنیم و این استان بتواند یکی  از مقاصد جدی گردشگری باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پاسخ سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا ثبت ملی آثار تاریخی لرستان به کندی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: اینکه ثبت ملی در لرستان کند است را نمی‌دانم چون اخیرا  ده‌ها آثار را برای ثبت ملی به استاندار ابلاغ کردیم و اگر کند است مدیر کل میراث فرهنگی لرستان زحمت بیشتری خواهد کشید.

وی بیان کرد: در ثبت ملی مشکلی نداریم و به سرعت می‌توانیم کارها را انجام دهیم البته یک سری مقدمات فنی نیاز دارد که  به طور حتم  باید انجام شود تا وقتی به  کمیته ملی ارسال می‌شود بر نگردد.

مونسان گفت: کشورمان تاریخی است و به هر کجا که می‌رویم دهها موضوع وجود دارد در بحث ثبت ملی بالاخره پروندها  باید کامل شود که زمان می‌برد وگرنه برای ثبت ملی  ارسال می‌شود و در کمیته ملی برگشت می‌کند اما به نظر می‌آید روند ثبت ملی روند مناسبی است.

وی در رابطه با ساخت و ساز در حریم دریاچه گهر نیز عنوان کرد: گهر نقطه  بسیار زیبا و مهمی برایمان است و به طور حتم ساخت و سازی که خارج از  ضابطه‌های سازمان میراث باشد برای ثبت جهانی مشکل ایجاد می‌کند. اگر ساخت و ساز با هماهنگی میراث باشد میراث می‌داند باید کجا ساخته شود علاوه بر اینکه باید دقت کنیم به میراث فرهنگی  کشور آسیب نزنیم نباید مانع توسعه نیز شویم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور  در رابطه با ایجاد موزه نیز اظهارداشت: در همه شهرهای دنیا ساخت موزه‌ها عمدتا با سرمایه گذاری شهرداری است و سازمان‌های میراث فرهنگی هدایت گر و نظارت کننده هستند بنابراین اینکه شهرداری یک شهر بیاید موزه ایجاد کند امر بدی نیست.

وی افزود: ما اکنون حدود 14 موزه منطقه‌ای در سطح بزرگ در کشور در حال ساخت داریم که متناسب با بودجه می‌توانیم ایجاد کنیم اما موزه‌های محلی جز برنامه ‌است و باید ببنیم در بروجرد امکان ایجاد آن وجود دارد یا خیر.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=7513

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.