• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

۲۰۰ هزار نفر-صندلی ظرفیت راه آهن غرب برای انتقال زائران اربعین

  • کد خبر : 20972
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
۲۰۰ هزار نفر-صندلی ظرفیت راه آهن غرب برای انتقال زائران اربعین
مدیرکل راه آهن اراک از ایجاد ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر-صندلی قطار در محور ریلی جنوب و غرب، در بازه زمانی ۱۵ تا ۳۰ مهر ماه سال جاری، برای جابجایی زائران اربعین حسینی خبر داد.
0
(0)

به گزارش ریل نیوز به نقل از مهر محمدرضا قربانی، در خصوص مسیر قطارها در اربعین امسال اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در بازه زمانی ۱۵ لغایت ۳۰ مهرماه از مسیر تهران- اهواز و مشهد – اهواز و سایر استان های کشور به اهواز ۲۱۴ راه مسافری رفت و برگشت تعیین شده است.

وی افزود: در اربعین ۲۱۴ قطار بین مشهد-اهواز (۶۴ رام)، قم و زاهدان-اهواز (۱۲رام) و تهران-اهواز (۱۳۸ رام) پیش بینی شده است.

مدیر کل راه آهن اراک عنوان کرد: برای محور تهران – کرمانشاه، مشهد – کرمانشاه و اصفهان-کرمانشاه ۲۲۹ رام قطار تعریف شده است. بدلیل اینکه تمامی قطار های اربعین از مسیر راه آهن اراک عبور می کنند در مجموع ۴۴۳ قطار در مجموعه استان مرکزی می باشد.

قربانی گفت: در اربعین امسال ظرفیت ۲۰۰ هزار نفر صندلی قطار در محور جنوب و غرب در بازه زمانی ۱۵ لغایت ۳۰ مهر ماه برای جابه جایی مسافرین اربعین ایجاد شده است.

راه آهن محور بندر امام – بندر ترکمن ثبت جهانی می شود

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: راه آهن محور بندر امام – بندر ترکمن (بندر امام – اراک، اراک – تهران، تهران – ساری و ساری – بندر ترکمن) در محور جنوب به شمال قرار دارد و از راه های قدیمی کشور به شمار می رود که مورد اهمیت ثبت جهانی سازمان یونسکو است و سازمان میراث فرهنگی بدنبال ثبت جهانی این محور ها است. نماینده یونسکو دو هفته گذشته از محور تهران- اراک بازدید کردو نماینده دیگر از محور اهواز- اندیمشک و سمیه (شازند) در حال بازدید هستند و همکاران راه آهن در حال آماده سازی محور هستند.

قربانی گفت: این خطوط پس از ثبت جهانی باید نگهداری شوند و نگهداری و باز سازی آن معیارهایی را باید رعایت کنیم.

مدیر کل راه آهن اراک بیان کرد: در محور سمنگان به کرمانشاه خط کیفیت لازم را ندارد، سرعت قطارها از ۳۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است تصمیم داریم برای اربعین حسینی سرعت حداقل به ۸۰ کیلومتر برسد و سعی کردیم امکانات لازم را در مسیر مسافران فراهم کنیم.

حوزه استحفاظی راه آهن اراک در پنج استان است، در استان لرستان و قم ایستگاه کمتری وجود دارد اما بیشترین ایستگاه در سه استان مرکزی، همدان و کرمانشاه است.

وی ادامه داد: راه آهن اراک حلقه اتصال راه آهن کرمانشاه و راه آهن جنوب به شمال است و میزان بارگیری آن در سال ۹۰۰ هزارتن است و تعداد مسافران با توجه به تعداد قطارها تعیین می شود که گاها افزایشی یا کاهش است.

۴۱۸ هزارتن بارگیری در راه آهن اراک طی سال جاری

مدیرکل راه آهن اراک بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۴۱۸ هزارتن بارگیری در راه آهن اراک انجام شده است که نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۹ درصدی مواجه شدیم و به دنبال روش های جایگزین برای افزایش حمل و نقل مواد نفتی هستیم.

قربانی اظهار کرد: راه آهن اراک تنها بارگیری مواد نفت کوره را انجام می دهد و در محور جدید الاحداث کرمانشاه به دنبال این هستیم بتوان هزینه های مربوطه به راه آهن را پوشش دهیم که در نهایت با رایزنی استانداری کرمانشاه نزدیک به ۲۵۰ هکتار از اراضی محوطه ایستگاه باری در اختیار ما قرار گرفته و مقدمات اولیه آن انجام شده تا اسناد زمین منتقل شود با انجام این کار دهکده لجستیک برای دپو بار ایجاد شده تا از آنجا بار به داخل کشور توزیع شود یا برای صادرات به مرز خسروی وصل شود.

وی گفت: در حال حاضر مواد نفتی از این محور جدید الاحداث کرمانشاه بارگیری می شود و تخلیه دانه های روغنی نیز از دهکده لجستیک آغاز شده است. اگربا توجه به اقدامات انجام شده نقشه طرح لجستیک نهایی شود هم ایستگاه راه آهن اراک رونق پیدا می کند و هم وضع ایستگاه راه آهن کرمانشاه رونق می یابد.

۳۴۰ هزار مسافر طی ۶ ماه نخست در راه آهن اراک جابجا شدند

وی گفت: در شش ماهه نخست امسال یک میلیون نفر صندلی جابه جایی انجام شده است و تعداد مسافران حوزه استحفاظی اراک، همدان و کرمانشاه نزدیک به ۳۴۰ هزار نفر بوده است.

مدیر کل راه آهن اراک گفت: کیفیت سالن های مسافری متناسب با مجموع رفاهیات داخل سالن است. قطارهای اراک-مشهد تا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را طی می کنند و به لحاظ کیفیت با مشکل مواجه نیستند بلکه از نظر میزان امکانات رفاهی آن که شرکت های صاحب واگن برای مسافرین در نظر می گیرند، بستگی دارد.

وی عنوان کرد: هم اکنون از مبدا اراک به مقصد تهران قطار نداریم و قرار است در این زمینه اقداماتی انجام دهیم. در اراک با استفاده از قطار ترانست در نظر داریم مدت زمان سفر مسافران با قطار کاهش پیدا کند و شرایط دو خطه کردن با تخصیص اعتبارات حل شود و این ها نیاز های ضروری می باشد.

مدیرکل راه آهن اراک بیان کرد: در حال حاضر راه آهن اراک از قدیمی ترین راه آهن های کشور است که خطوط آن سنگین و پر سرعت است که برای باربری استفاده می شود به دنبال این هستیم قطار مسافری اختصاصی مبدا و مقصد اراک راه اندازی شود و در این صورت افزایش مسافر را به همراه خواهد داشت.

راه آهن در دوران دفاع مقدس نقش اثرگذاری ایفا کرد

قربانی در خصوص نقش راه آهن در دفاع مقدس گفت: نقش راه آهن در حمل انبوه بار در زمان جنگ بسیار مورد اهمیت واقع است. اعزام نیروهای جنگ از این طریق صورت می پذیرفت. هریک از جانبازان، ایثارگران و شهدا از ایستگاه های مرزی قطار خاطره داشتند و در مجموعه راه آهن اراک سه نفر از شهدای دفاع مقدس و بیش از یکصد جانباز وجود دارد.

مدیر کل راه آهن اراک افزود: بسیاری از تجهیزات جنگی که به مناطق جنوب اعزام می شد به طور اختصاصی با قطار بود. در گذشته قطارهای ارتش وجود داشت و رزمندگان ظرف مدت کوتاهی به نقاط مرزی می رسیدند.

وی گفت: برای حمل مجروحین، انتقال شهدا از قطار استفاده می کردیم و راه آهن تمام توان خود را برای جنگ گذاشته بود.

مدیر کل راه آهن اراک بیان کرد: در گذشته امام راحل بر استفاده از راه آهن تاکید کردند و در حاضر نیز رهبر معظم انقلاب در مقاطع زمانی مختلف به اهمیت راه آهن اشاره می کنند و به دولتمردان به لزوم استفاده از صنعت ریلی تاکید دارند، اما متاسفانه زمانی از سوی دولتمردان توجه به این موضوع مغفول ماند.

گسترش راه آهن تلفات تصادفات جاده ای را کاهش می دهد

وی افزود: سالیانه ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در جاده ها کشته می شوند که ۱۱ هزار نفر سرپرست خانواده یعنی ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر بی سرپرست به خانواده نیازمندان اضافه می شود و ۳۵۵ هزار نفر زخمی می شوند و خسارت از بین رفتن صدها خودرو و… بر جامعه تحمیل می شود. سالیانه ۳۵ درصد هزینه های عمرانی برای تعمیر و نگهداری جاده ها اختصاص می یابد و یک هزارم این هزینه ها برای راه آهن صرف نشده است.

مدیر کل راه آهن اراک گفت: سالیانه باید حداقل هزار کیلومتر به بخش ریلی اضافه شود و باید به سمتی حرکت کنیم که ناوگان مسافری و باری را احیا کنیم و کارخانجات ناوگان باری را به لحاظ مالی تجهیز کنیم تا میزان تولید داخل را فراهم کنند.باید یارانه حامل های انرژی به پروژه های عمرانی راه آهن اختصاص پیدا کند.

قربانی اظهار کرد: اگر مسافر به سمت راه آهن جذب شود و مدت زمان سفر کوتاه تعداد میزان خسارت جاده ای کاهش پیدا می کند و دست دولت باز می ماند تا این هزینه ها را به گسترش راه آهن تزریق کند. هرچه در راه آهن هزینه کنیم بازخورد آن را در چند سال بعد مشاهده خواهیم کرد. باید به سمتی به پیش رویم ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر به سمت راه آهن و به بخش ریلی هدایت شود.

وی گفت: واگن های تمام قطارهای راه آهن از ایمنی کامل برخوردار هستند و سلامت آن ها از ایستگاه مبدا تا مقصد بررسی می شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=20972

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.