• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

اتصال ریلی به «چشمه ثریا» استراتژیک است

  • کد خبر : 10047
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
اتصال ریلی به «چشمه ثریا» استراتژیک است

0 (0) مدیرعامل راه آهن در مراسم امضا تفاهم با مناطق آزاد: اتصال ریلی به «چشمه ثریا» استراتژیک است تفاهم نامه همکاری میان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (مناطق آزاد ارس- ماکو) و شرکت راه‌آهن به منظور احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا در مسیر ایران و ترکیه، امضا شد. به گزارش روابط […]

0
(0)
مدیرعامل راه آهن در مراسم امضا تفاهم با مناطق آزاد:

اتصال ریلی به «چشمه ثریا» استراتژیک است

تفاهم نامه همکاری میان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (مناطق آزاد ارس- ماکو) و شرکت راه‌آهن به منظور احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا در مسیر ایران و ترکیه، امضا شد.
به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در این مراسم مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، سعید محمدزاده مدیرعامل راه آهن، میرحسن موسوی معاون مسافری، مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی و بیرانوند معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل، محسن نریمان رئیس منطقه آزاد ارس و غلامرضا سلیمان رئیس منطقه آزاد ماکو حضور داشتند.

مناطق آزاد نیازمند ارتباطات قوی حمل و نقلی

سعید محمد زاده در این مراسم با اشاره به اهمیت و غیرقابل رقابت بودن حمل و نقل ریلی در دنیا گفت: هر چه بتوانیم بار و مسافر را به بخش ریلی بیاوریم در پایداری اقتصاد کشور تاثیرگذارتر خواهیم بود.
وی با بیان اینکه مناطق آزاد باید در اقتصاد کشور نقش مولد داشته باشند، افزود: از این رو مناطق آزاد نیازمند ارتباطات قوی حمل و نقلی هستند.
مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد :‌ به راحتی می‌توان از بارهایی که در کشور جابجا می‌شود حداقل ۳۰ میلیون تن را به ریل منتقل و حدود ۶۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی نصیب اقتصاد کشور کرد.
محمد زاده با تاکید بر اینکه تمام تلاش ما در راه آهن انتقال بار از جاده به ریل است ، گفت: اتصال ریل به چشمه ثریا به لحاظ استراتژیک برای ایران حائز اهمیت است.
وی افزود: ا گرچه راه آهن ایران به راه آهن ترکیه متصل است اما دریاچه وان یک گلوگاه است و با اتصال راه‌آهن ایران به ترکیه از مسیر چشمه ثریا، اثرات اقتصادی خوبی در اقتصاد کشور شاهد خواهیم بود.
مدیرعامل راه‌آهن هچنین تاکید کرد: راه‌آهن برای اتصال ریلی منطقه آزاد اروند به بندر ماهشهر، ۱۵۰ میلیارد تومان آورده تامین کرده است.
وی خواستار کوتاه شدن مطالعات احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا شد و با اشاره به این‌که این مطالعات ظرف ۴.۵ ماه انجام خواهد شد، گفت: صندوق توسعه ملی برای همکاری اعلام آمادگی کرده و راه‌آهن آماده است از منابع این صندوق برای پروژه مذکور استفاده کند.
محمدزاده با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها قیمت سوخت آزاد است، تصریح کرد: این کشورها با وجود اینکه قیمت سوخت آزاد است سیاست هایی در راستای صرفه جویی در مصرف سوخت دنبال می‌کنند.

توسعه مناطق آزاد در گروه توسعه شبکه ریلی 

همچنین مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم در این رویداد گفت: ‌در برنامه‌های توسعه مناطق آزاد، توسعه شبکه ریلی می‌تواند به تحرک بیشتر حوزه حمل‌ونقل در کشور و مناطق آزاد منجر شود.
وی تصریح کرد: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه ریلی بسیار ارزشمند است، توافق برای تکمیل راه‌آهن چابهار با سرمایه‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی در حال اجراست که باعث می‌شود راه‌آهن سراسری در منطقه شرق تکمیل شود.
وی با بیان این‌که مطالعات اتصال راه‌آهن کشور به ترکیه از مسیر چشمه ثریا توسط مناطق آزاد ارس و ماکو انجام می‌شود، افزود: منابع مالی این مطالعات نیز توسط این دو منطقه تامین می‌شود.
وی یاداور شد: اتصال بندر خرمشهر به بندر ماهشهر از پروژه‌های بسیار مهمی است که هم‌اکنون در حال اجراست. همچنین با اجرایی شدن اتصال ریلی خرمشهر به بصره، ظرفیت بسیار خوبی برای ترانزیت کشور فراهم خواهد شد.
وی بیان کرد: طول راه‌آهنی که قرار است راه‌آهن سراسری کشور را به راه‌آهن ترکیه از مسیر چشمه ثریا متصل کند، حدود ۲۰۰ کیلومتر است.نهایی شدن سرمایه‌گذارآزاد راه ماکو- تبریز
سلیمانی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو نیز در این مراسم از نهایی شدن سرمایه‌گذار آزادراه ماکو-تبریز خبر داد و گفت:‌ وزیر راه و شهرسازی این موضوع را تایید کرده و مراحل آن در حال انجام است.
سلیمانی با اشاره به بند یک قانون و نقش مناطق آزاد در توسعه گفت: بر مبنای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تقویت تولید و صادرات از رویکردهای مهمی است که مناطق آزاد دنبال می‌کنند، از این رو برنامه های برای کمک به اقتصاد و تولید در نظر گرفته شده که ایجاد زیرساخت های ریلی و فرودگاهی نقش مهمی در اقتصاد منطقه دارد و می تواند به رقابت پذیری تولیدات کمک کند.

حیات مناطق آزاد در گروه توسعه حمل و نقل 
محسن نریمان رئیس منطقه آزاد ارس نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله برای حیات مناطق آزاد، فعالیت مطلوب انواع شقوق حمل و نقل در آنهاست، گفت: ضرورت توسعه مناطق آزاد ، اتصال آنها به شبکه ریلی برون مرزی و داخل کشور است.
نریمان با تاکید بر اینکه احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا می تواند ارتباط ریلی ما را با کشورهای CIS و شوری سابق فراهم کند افزود: برای این منظور با توجه به اشراف شرکت راه آهن به این مسئله و سوابق وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفتیم تا این تفاهم نامه امضا شود.
نریمان با بیان این که احداث مسیر ریلی جلفا-پلدشت-چشمه ثریا در فاز مطالعاتی قرار دارد، اضافه کرد: برای احداث این خطوط می توانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده کنیم .
در پی این تفاهم نامه؛ انجام کلیه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تاسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه‌ها، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی مورد نیاز تا مرحله اول(فاز یک) در مناطق آزاد ارس وماکو، علایم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه گذاری با اولویت BOT با نظر و تایید شرکت راه آهن بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو است.
همچنین انجام کلیه مطالعات مذکور باید با رعایت اسناد بالا دستی و سیاست‌های کلان راه آهن و با هماهنگی کامل معاونت فنی و زیربنایی راه آهن انجام شود.

منبع : سایت راه آهن ج.ا.ا

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=10047

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.