• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
4

سهم 36 درصدی راه آهن يزد از حمل ونقل ريلی بار كشور

  • کد خبر : 7650
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
سهم 36 درصدی راه آهن يزد از حمل ونقل ريلی بار كشور

0 (0) سهم 36 درصدی راه آهن يزد از حمل ونقل ريلی بار كشور مدیر کل راه‌آهن یزد با اشاره به سهم اندك شبكه ريلي از تناژ بار حمل شده در كشور، گفت: سهم راه‌آهن كشور براساس برنامه بايد به 30 درصد از مجموع بار كشور برسد كه فاصله زيادي تا تحقق آن داريم. سید […]

0
(0)

سهم 36 درصدی راه آهن يزد از حمل ونقل ريلی بار كشور

مدیر کل راه‌آهن یزد با اشاره به سهم اندك شبكه ريلي از تناژ بار حمل شده در كشور، گفت: سهم راه‌آهن كشور براساس برنامه بايد به 30 درصد از مجموع بار كشور برسد كه فاصله زيادي تا تحقق آن داريم.
سید مصطفی داودی در اولين سمپوزيوم تخصصي حمل ريلي محصولات فولادي در يزد كه در راستاي استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي شبكه ريلي در بخش حمل بار با حضور مديران صنايع فولادي استان برگزار شد، با اشاره به سياست كلان افزايش سهم شبكه ريلي از حمل و نقل بار كشور به 30 درصد تا افق 1404، گفت: علي‌رغم تلاش‌هايي كه در سال‌هاي اخير صورت گرفته ولي در سال گذشته تنها قريب 9 درصد از حمل بار كشور يعني حدود 47 ميليون تن توسط شبكه راه‌آهن جابجا شده است.
وي خاطرنشان كرد: اين وضعيت در حالي در كشورمان وجود دارد كه در كشور روسيه اين سهم به 80 درصد مي‌رسد و در اكثر كشورهاي ديگر نيز به طور متوسط 20 تا 25 درصد را شامل مي‌شود.
داودي با بيان اين كه برخلاف آنچه در كشورمان روي مي‌دهد، عمدتاً حمل بار در شريان‌هاي اصلي كشورها از طريق شبكه ريلي و توزيع مويرگي كالا از طريق حمل و نقل جاده‌اي انجام مي‌شود،‌ گفت: اگر از موضوع 16 هزار مورد تلفات جاني تنها در سال گذشته جاده‌هاي كشورمان بگذريم، در اين شرايط ايده‌آل به ازاي هر تن حمل بار از طريق شبكه ريلي فقط يك هفتم سوخت در قياس با حمل و نقل جاده‌اي مصرف مي‌شود.
وي با تاكيد بر اين كه حمل و نقل ريلي و جاده‌اي مكمل يكديگر هستند و هر دو بايد مورد اهتمام باشد، اظهار داشت؛ مصرف سوخت بالا در بخش حمل و نقل جاده‌اي كشور در شرايط كنوني اقتصادي باعث شده كه اين روش حمل بار صرفه اقتصادي لازم را نداشته باشد.
وي با بيان اين كه راه‌هاي كشور ظرفيت تردد بيشتر كاميون‌ها را ندارند، عنوان كرد: در حالي كه در كشورهاي دنيا بايد هر 15 سال اقدام به مرمت آسفالت جاده‌ها كرد، در كشور ما به دليل تردد زياد خودروهاي سنگين اين زمان به كمتر از 5 سال گاهش يافته و خسارت اقتصادي زيادي را به كشور وارد مي‌كند.
مدير كل راه‌آهن يزد از اهتمام دولت تدبير و اميد به موضوع توسعه سهم حمل بار از طريق شبكه ريلي قدرداني كرد و گفت: در حالي سهم حمل بار كشورمان در سال گذشته 47 ميليون تن بوده اين ميزان بايد به 62 ميليون تن مي‌رسيد يعني 75 درصد از برنامه راه آهن كشور در اين باره محقق شده ولي اين ميزان تحقق در استان 92 درصد بوده است.
وي يادآور شد: راه‌آهن يزد در حالي كه تنها هفت درصد از خطوط ريلي كشور  را در اختيار دارد در سال گذشته قريب 17 ميليون تن بار در اين ناحيه جابجا كرده يا به عبارتي سهم 36 درصدي مجموع بار جابجا شده از طريق شبكه ريلي كشور را به خود اختصاص داده است.
وي با اشاره به توليد اسمي سالانه 28 تن سنگ آهن، 16 ميليون تن كنسانتره، 16 ميليون تن گندله و چهار ميليون و محصولات فولادي در استان يزد، از حمل تنها قريب به 17 ميليون تن از مجموع آن توسط حمل ريلي به رغم ظرفيت‌هاي فوق العاده بيشتر اين شبكه در استان خبر داد.
مدير كل راه آهن يزد يكي از دغدغه‌هاي صاحبان صنايع را باور اشتباه هزينه‌هاي بالاي حمل و نقل ريلي در مقايسه با جاده‌اي خواند و گفت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هزينه‌هاي حمل و نقل ريلي در مقايسه با حمل و نقل جاده‌اي به مراتب كمتر است و اين هزينه در صورت وجود شرايط و بارگيري مستقيم ريلي براي صاحبان بار و شركت‌هاي فولادي بسيار كاهش بيشتري خواهد داشت.
وي خاطرنشان كرد: اتصال معادن و صنايع بزرگ به شبكه ريلي مي‌تواند نقش به سزايي در تامين مواد اوليه شركت‌ها و حمل محصولات توليدي آنها داشته باشد ولي متأسفانه در اين حوزه كمبودهايي داريم كه با كمك صنايع بزرگي مانند صنايع فولادي و صنعت ريلي قابل رفع مي‌شود.
داودي در پايان نيز به مشوق‌هاي فعلي دولت براي ايجاد خطوط فرعي ريلي صنايع اشاره كرد و گفت: قطعاً اين فرصت مناسبي براي اتصال صنايع فولادي به شبكه ريلي است كه اگر از آن استفاه نكنند مي‌تواند در سال‌هاي ديگر وجود نداشته باشد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=7650

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.