شما اینجا هستید
اخبار زیربنایی » ارتقای بهره‌وری شبکه ریلی با احداث ۵۱۲ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال به چشمه‌های بار/ سالانه ۵۰ درصد مسافران قطار به مشهد و قم سفر می‌کنند

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: ارتقای بهره‌وری شبکه ریلی با احداث ۵۱۲ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال به چشمه‌های بار/ سالانه ۵۰ درصد مسافران قطار به مشهد و قم سفر می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید رسولی اظهار داشت: در راستای ارتقای بهره‌وری شبکه راه‌آهن و اتصال آن به چشمه‌های بار در سراسر کشور، ۵۱۲ کیلومتر خط ریلی فرعی شناسایی‌ شده است تا به شبکه متصل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال جاری برای احداث ۵۹ کیلومتر از این شبکه با یکی از شرکت‌های داخلی تفاهم‌نامه امضاشده است تا از طریق این خطوط هشت مرکز بار به شبکه راه‌آهن کشور متصل شود.

مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: این خطوط ظرفیت انتقال سالانه ۲۰ میلیون تُن بار را دارد و پارسال نیز درمجموع ۴۶ میلیون تُن بار از طریق خطوط راه‌آهن جابه‌جا شد.

به گفته وی، مسیر اتصال سیلوی گندم قم به شبکه راه‌آهن این استان ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رسولی با اشاره به اتصال شبکه ریلی کشور در مرز شلمچه به شبکه ریلی عراق، گفت: شبکه ریلی این ۲ کشور در ۳۲ کیلومتر از شلمچه تا بصره منقطع است و بر اساس مذاکرات انجام‌شده با طرف عراقی، عملیات این شبکه ریلی امسال اجرایی می‌شود.

به گفته وی، اتصال شبکه ریلی شلمچه-بصره شریان ارتباطی شرق و غرب جدیدی ایجاد می‌کند و در امتداد اتصال خطوط بندر امام خمینی (ره) به بندر خرمشهر، مسیر اتصال بندر امام خمینی (ره) به شهر لاذقیه سوریه و تا دریای مدیترانه نیز هموار می‌شود.

وی افزود: این طرح از سوی هیأت وزیران تأمین مالی شده است و در هفته آینده هیأت کارشناسی ایرانی و عراقی، مسیر را بازدید می‌نمایند و مقدمه عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.

مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: در این راستا صورتجلسه ای بین ایران، عراق و سوریه به امضا رسیده است.

توسعه همکاری ترانزیتی و ریلی با کشورهای همسایه

وی با اشاره به توسعه همکاری‌های ترانزیتی با کشورهای همسایه، گفت: در تفاهم نامه‌ای که با کشور ترکمنستان به امضا رسید، با سیر واگن‌های ایرانی در این کشور موافقت شد و این مساله ظرفیت جابه جایی بار ایران را افزایش می‌دهد.

وی افزود: بر اساس تفاهم نامه با ترکیه نیز همکاری‌های ترانزیتی با این کشور تسهیل شده است.

رسولی خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار کیلومتر طول شبکه راه‌آهن کشور است و این شبکه دارای ناوگان باری، مسافری و کشنده است که سرمایه بسیار بزرگی است.

وی در ادامه به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان اشاره و بیان کرد: نماینده اجرایی این طرح شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است و عملیات اجرایی طرح با قدرت و سرعت بیشتری در حال اجراست و با توجه به اینکه تأمین مالی از سوی طرف چینی صورت می‌گیرد، امیدواریم در زمانبندی چهار ساله به اتمام برسد.

وی افزود: قطار سریع السیر قم- تهران- اصفهان، آغاز ورود راه آهن به عرصه فناوری‌های جدید دنیاست.

خروج ایستگاه های راه‌آهن از شهر اشتباه است

مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به نظر برخی مبنی بر لزوم جمع‌کردن خطوط راه‌آهن از داخل شهر یا انتقال ایستگاه‌ها به بیرون شهر، گفت: از نظر کارشناسی خروج ایستگاه‌های راه‌آهن از شهر اشتباه است و تأسیسات سنگین که حضورشان ضرورت ندارد باید به خارج از شهر منتقل شود. این نگاه که از گذشته نیز وجود داشته، در دوره‌ای مثل دولت‌های نهم و دهم شدت یافت و نتیجه آن استقرار ایستگاه قطار شیراز در شهر صدراست که با شیراز فاصله بسیار دارد.

وی افزود: ایستگاه شهر همدان نیز ۱۴ کیلومتر با این شهر فاصله دارد که به‌منظور تسهیل در رفت‌وآمد مسافران در این شهر و شهر رشت ایستگاه‌هایی در داخل شهر و در نزدیکی پایانه مسافربری جانمایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: شبکه راه‌آهن شهرهای بزرگ دنیا بیش از سه تا هشت ایستگاه اصلی راه‌آهن در داخل و مرکز شهر دارد؛ درحالی‌که در تهران، مشهد و یزد یک ایستگاه و فقط در اهواز سه ایستگاه وجود دارد.

رسولی افزود: در شهر اهواز با همکاری شهرداری خط موجود ریل به‌عنوان سرمایه ملی استفاده‌ شده و شهرداری ۱۲ توقفگاه در نقاط پرجمعیت شهر ازجمله در مجاورت دانشگاه‌ها طراحی کرده است.

وی بیان کرد: احداث ایستگاه در داخل شهرهای مختلف در دست اقدام و در چند شهر در مرحله فراخوان است و سعی داریم هتل و مکان‌های تفریحی با مشارکت بخش غیردولتی در مجاورت ایستگاه‌ها احداث کنیم.

وی گفت: در همه شهرهایی که امکان ارتباط سیستم حمل‌ونقل درون‌شهری با راه‌آهن وجود دارد این اقدام صورت خواهد گرفت تا سفری راحت و بدون دغدغه برای مسافران فراهم شود.

به گفته مدیرعامل راه‌آهن، ایستگاه راه‌آهن تهران و ایستگاه مترو میدان راه‌آهن این شهر از طریق زیرزمینی در حال اتصال است و در ایستگاه جوانمرد قصاب در محدوده شهرری نیز این اقدام صورت خواهد گرفت.

باید خطوط ریلی عبوری از شهرها بهسازی، زیباسازی و ایمن‌سازی شوند

رسولی بابیان اینکه مسیرهایی که قطار در درون شهر جابه‌جا می‌شود باید بهسازی، زیباسازی و ایمن‌سازی شوند، گفت: اگر در بررسی‌ها به این نتیجه برسیم که خطی کاربری ندارد حتماً از داخل شهرها جمع‌آوری می‌شود، ولی اگر بنا باشد خدمات ریلی درون‌شهری را توسعه دهیم خطوط را به‌صورت ایمن، زیبا و آراسته حفظ خواهیم کرد.

به گفته وی، ریل راه‌آهن واقع در امتداد بلوار امام رضا (ع) قم به دلیل نداشتن کاربری لازم جمع‌آوری خواهد شد و تصمیم‌گیری برای بقیه خطوط که پیشنهاد استان قم است، در شورای فنی بررسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: بهسازی خطوط راه‌آهن، بهسازی ساختمان و ایستگاه قطار قم مصوب شده و در دست اقدام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات مناطق حاشیه ریل راه‌آهن اشاره و اضافه کرد: نوع نگاه مدیریت شهری به مناطق مختلف شهر این اتفاقات را رقم می‌زند و دلیل این مشکل، ریل موجود در شهر نیست، زیرا در برخی شهرها هم که خطوط راه‌آهن نداریم شاهد این مشکلات نیز هستیم.

رسولی با بیان اینکه تنها طرح متروی بین‌شهری در کشور، تهران- کرج است، گفت: امسال شرکت قطارهای حومه‌ای تشکیل می‌شود و در این راستا قطارهای حومه‌ای در شهرهای مختلف شکل جدی‌تری خواهد گرفت.

رسولی یادآور شد: سالانه ۵۰ درصد مسافران قطار کشور معادل ۱۴ میلیون تَن به مشهد و ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تَن به قم آمدوشد می‌کنند.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز