شما اینجا هستید
اخبار نواحی » بارگیری و حمل بیش از ۳۰ میلیون تن بار توسط راه آهن شرق از ابتدای تاسیس آن در سال ۱۳۸۴

از ابتدای تاسیس تا کنون ثبت شد:
بارگیری و حمل بیش از ۳۰ میلیون تن بار توسط راه آهن شرق
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه آهن شرق محمد رضا چنگانی با اعلام این خبر گفت : در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و با برنامه ریزی های صورت گرفته و تلاش و کوشش شبانه روزی کارکنان این اداره کل از ابتدای تاسیس در سال ۱۳۸۴ تا کنون بیش از ۳۰ میلیون تن بار در حوزه استحفاظی این اداره کل بارگیری و به مقاصد مختلف حمل شد.

مدیر کل راه آهن شرق افزود : پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۸۴ منطقه شرق به شبکه ریلی متصل نبود اگر چه بدلیل موقعیت استراتژیک و ویژه این منطقه و واقع شدن در مسیر کریدورهای بین المللی بویژه کریدور سرخس بندر عباس که سبب اتصال کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی کشور و آب‌های آزاد می شد از اهمیت ویژه ای برخوردار بود بنحوی که احداث راه آهن شرق کشور در اولویت پروژه های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و کلنگ احداث راه آهن مشهد-بافق سال۱۳۸۰ به زمین زده شد و در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴ عملاً در مدت زمان ۴ سال (۲ سال زودتر از برنامه) به پایان رسید و برگ زرین دیگری در دفتر افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ثبت شد.
وی هدف از احداث این محور ریلی را کاهش  ۸۰۰ کیلومتری مسیر حمل و نقل ترانزیت کالا از شمال بویژه کشورهای آسیای میانه به بنادر جنوبی کشور و آبهای آزاد بین المللی  و بالعکس و افزایش ترانزیت کالاهای منطقه و درآمدهای ارزی کشور عنوان نمود و خاطرنشان ساخت: پس از افتتاح اداره کل راه آهن شرق خط آهن بافق– مشهد موجب اتصال بزرگترین معادن سنگ آهن و ذغالسنگ خاورمیانه به شبکه ریلی کشور گردید و فرصت حمل محمولات این معادن با شبکه ریلی نیز فراهم شد بنحوی که در مدت زمان کوتاه پس از تاسیس این اداره کل تا امروز بیش از ۳۰ میلیون تن بار توسط راه اهن شرق به بنادر و مراکز تولید و کارخانجات صنعتی کشور حمل و موجب رونق اقتصادی منطقه شده است.

چنگانی با اشاره به لزوم دو خطه شدن شبکه ریلی در مسیرهای پرتردد در راستای توسعه حمل و نقل ریلی به دلیل مزایای فراوان آن گفت : حجم عمده بارگیری در این اداره کل در محدوده جغرافیای معادن ذغالسنگ پروده، سنگ آهن خواف و سنگان واقع شده است و بارهای موجود در این منطقه امکان جابجایی به ریل را دارد و به عبارتی بارهای ریل پسند می باشند که با شناسایی چشمه های بار جدید و رفع گلوگاهها و فراهم شدن زیر ساختها نظیر ایجاد خطوط بارگیری ، راه اندازی قطارهای برنامه ای ، افزایش بهره وری و بارگیری شبانه امکان افزایش ظرفیت بارگیری و حمل بار دراین منطقه تا چند برابر وضعیت حال حاضر وجود دارد .
مدیر کل راه اهن شرق با اشاره به جابجایی بیش از یک و نیم میلیون نفر مسافر از ابتدای تاسیس این اداره کل تا کنون گفت: از بدو افتتاح اداره کل راه آهن شرق ، خط آهن مذکور فقط جهت حمل و نقل کالا  موردراستفاده قرار می گرفت ولی از اوایل مرداد ماه سال ۱۳۸۴ تا کنون مجموعاً ۱۰ رام قطار مسافری از قبیل : یزد ـ  مشهد، طبس ـ  مشهد، کرمان ـ مشهد، بندر عباس ـ مشهد ، شیراز ـ مشهد ، اصفهان ـ مشهد، طبس ـ تهران ، خواف ـ تهران و بالعکس مورد بهره برداری قرار گرفتند واکنون با راه اندازی قطارهای مسافری فوق الذکر ما افتخار می کنیم که سهم کوچکی در خدمتگزاری به مسافرین و زائرین آستان حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) را داریم .

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز