شما اینجا هستید
اخبار عمومی » حمایت عملی از حمل‌‌‌ونقل ریلی باید در سیاست‌های دولت و مجلس دیده شود

حمایت عملی از حمل‌‌‌ونقل ریلی باید در سیاست‌های دولت و مجلس دیده شود

حمایت عملی از حمل‌‌‌ونقل ریلی باید در سیاست‌های دولت و مجلس دیده شود

فصل تجارت – رئیس فراکسیون کارگری مجلس با تأکید بر اینکه حمایت عملی از حمل‌‌‌ونقل ریلی باید در سیاست‌های دولت و مجلس دیده شود، گفت: حمایت از این بخش به معنای حمایت از مردم و کمک به اقتصاد ملی است و توقف این بخش به ضرر و زیان مردم و کشور است.

‌به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، علی‌رضا محجوب، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در راستای پی‌گیری موضوع دلایل وقفه در سیر ترن‌ست‌های رجا و احتمال بیکاری ۳۵۰ کارگر شاغل در بخش‌های مرتبط با خودکشش ‌ها، بعد از ظهر دیروز به طور سرزده در دفتر مرکزی شرکت رجا حضور یافت.
‌محجوب در ابتدای حضور آخرین وضعیت‌ فنی و سیر قطارهای خودکشش (ترن‌ست‌ها) را از زبان قائم مقام مدیرعامل شنید و با مخاطب قراردادن رییس هیات مدیره و مدیرعامل رجا یکی از دغدغه‌های اصلی را احتمال بیکار شدن ۳۵۰ کارگر این بخش در صورت توقف قطارهای پرسرعت عنوان کرد که مدیرعامل رجا به وی اطمینان داد با توجه به نگرش مسئولین هگتا (هلدینگ گردشگری تامین اجتماعی) و اعتقاد خدشه ناپذیر هیات مدیره فعلی رجا، تعدیل نیروی کار در برنامه‌های این شرکت وجود ندارد.
‌رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی پس از گفت‌و‌گو با مدیران ارشد شرکت در پاسخ به این سؤال که جناب عالی و سایر نمایندگان مجلس در خصوص قطارهای پرسرعت (ترن‌ست) چه اقداماتی را مدنظر دارید، گفت: قطار در همه‌ی دنیا مهم‌ ترین وسیله نقلیه و در مقایسه با سایر شیوه‌های حمل و نقل، ارزان‌ ترین وسیله است، بنابراین سیستم حمل و نقل ریلی باید توسعه یافته تا در وقت مردم و مصرف سوخت و انرژی صرفه‌جویی شود.
محجوب افزود: قطارهای خودکشش از مهم‌ ترین برنامه‌های کاهش مصرف سوخت است و در این خصوص وزارت نفت و دیگر دستگاه‌های متولی باید یارانه انرژی بپردازند و از قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز منابعی به این بخش تعلق بگیرد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قاعدتاً با توجه به گران شدن ارز باید یا قیمت بلیت قطارهای مسافری اصلاح می‌شد یا کمک زیان پرداخت می‌شد، که چنین نشد.
محجوب افزود: من پیشنهادهایی را در ذیل تبصره ۱۴ قانون بودجه سال آتی به کمیسیون اجتماعی و سایر کمیسیون ها ارائه کردم و امیدوارم که به انضمام پیشنهادات تبصره‌های ۲،۱۲، و ۱۳ و الحاقیه تبصره یک، یکی از آنها به تصویب برسد تا بتوانیم کمک زیان را بپردازیم.
وی تاکید کرد: از آنجایی که حمل و نقل ریلی برای نگهداری و بقاء نیازمند تصویب مابه التفاوت قیمت تمام شده و درآمد در قالب یارانه و کمک زیان از سوی مجلس است، ما در مجلس پیگیر حل این مشکل هستیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در ادامه افزود: دولت و مجلس باید به رجا توجه و کمک کنند تا این شرکت بتواند به حرکت خود به بهترین وجه ادامه دهد زیرا حمایت از این بخش به معنای حمایت از مردم و کمک به اقتصاد ملی است و توقف این بخش به ضرر و زیان مردم و کشور است.
محجوب هم‌چنین در خصوص اقدامات لازم برای حمایت از قطارهای حومه‌ای نیز گفت: سال گذشته در زمان بررسی بودجه پیشنهاد تهاتر بدهی‌های رجا بابت دیزل به راه آهن با مطالبات رجا از دولت را دادم که در صحن مجلس مصوب نشد، هرچند ما گلایه کردیم اما متاسفانه توجه کافی نکردند.
وی ادامه داد: مجلس و دولت باید به این بخش توجه کنند چون حفظ قطارها برای تامین امنیت و راحتی مردم یک ضرورت است، قطار وسیله‌ی سفر آسان، کم هزینه و پرمنفعت است که باید مابه التفاوت هزینه‌ها و درآمد آن پرداخت شود.
رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به مزیت استفاده از قطارهای حومه‌ای عنوان کرد: روشن است که اگر ما امروز قیمت بلیت این قطارها را با سایر بخش‌های حمل و نقل مقایسه کنیم می‌بینیم که هزینه سوخت در این بخش بسیار ناچیز است و قیمت آن نیز حتی در مقایسه با اتوبوس‌های لوکس نیز پایین‌تر است، بنابراین استفاده از قطار با صرفه‌تر است، بنابر‌این با توجه به این همه مزیت حمل و نقل ریلی، حمایت از این بخش باید به‌‌ یک سیاست تبدیل شود و دولت و مجلس در لایحه بودجه نه تنها افزایش بودجه این بخش را مد نظر قرار دهند بلکه باید در این زمینه مشارکت هم داشته باشند و موضوع را حمایت کنند.

اخبار راه آهن ایران | ریل نیوز