• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
11

اختصاص۹۴۰ میلیارد تومان برای جبران زیان شرکت های حمل ونقل ریلی/ حل معضل واگن‌های اسقاطی به طور کامل

  • کد خبر : 27189
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
اختصاص۹۴۰ میلیارد تومان برای جبران زیان شرکت های حمل ونقل ریلی/ حل معضل واگن‌های اسقاطی به طور کامل
مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از اختصاص ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای جبران زیان شرکت های حمل و نقل ریلی به علت انتشار ویروس کرونا و کاهش سفرهای ریلی خبرداد و گفت: یک بار برای همیشه مشکل مساله واگن های فرسوده طی توافق با شرکت های ریلی و تولید ناوگان به طور کامل حل شده است.
0
(0)

به گزارش خبرنگار ریل نیوز، سعید رسولی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت:‌از سال‌های گذشته تعداد زیادی واگن فرسوده و اسقاطی مربوط به شرکت‌های ریلی در محوطه‌های ایستگاهی راه‌آهن پارک شده بود که جمع این واگن‌ها ۶۱۴ دستگاه واگن است.

وی افزود: ما از صاحبان واگن‌ها، شرکت‌های واگن‌ساز، مدیرعامل رجا و انجمن بین المللی ریلی دعوت کردیم جلسه‌ای برگزار شد و در باره واگن‌های اسقاطی و قابل بازسازی موضوعات دقیقا بررسی شد. به هر حال جای این واگن‌ها در ایستگاه راه‌آهن نبود که تصمیم گرفتیم بر حسب ظرفیت واگن سازها این واگن‌ها بین ۳ شرکت واگن سازی پارس، ایریکو و پلور سبز توزیع شد تا بازسازی و نوسازی شوند.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: از ۱۴ خرداد این موضوع بررسی شد و صبح ۱۵ خرداد اولین قطار به سمت شرکت واگن پارس حرکت داده شد و تا امروز ۸۲ دستگاه واگن از ۱۸۶ دستگاه واگن قابل بازسازی به کارخانجات داخلی منتقل شده است.

رسولی افزود:‌در باره واگن‌های اسقاطی هم تصمیم گرفته شد که مالکان این واگن‌ها درآمد فروش آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به کارخانجات بدهند.

وی افزود:‌ این واگن‌ها که به شرکت‌های سازنده می‌رود صد درصد بازسازی و نو می‌شوند و سپس به چرخه ناوگان برمی‌گردند و مسأله واگن‌های فرسوده یک بار برای همیشه رفع می‌شود.

خودکفایی در تولید برخی قطعات لکوموتیو

مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: ۲۲۶۰ قطعه لکوموتیو در داخل کشور تولید می شود و شرکت ها تعهد می دهند برای تامین قطعات لکوموتیو از تولید داخل استفاده کنند.

‌رسولی اظهار داشت: در بلوک سیلندر لکوموتیو خودکفا شده‌ایم که در داخل تولید می‌شود و از چند ماه آینده تولید انبوه خواهیم داشت.

 سازوکارهای تأمین مالی در پروژه‌‌های ریلی

وی با بیان این که سازوکار تأمین مالی پشتیبان ریلی دنبال می‌شود گفت: تلاش کرده‌ایم از ظرفیت‌های تبصره ۱۸ و ۱۹ قانون بودجه، بازار سرمایه، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و ماده ۶۷ قانون رفع الحاق ۲ برای پشتیبانی از جهش تولید استفاده شود.

رسولی اضافه کرد: سال گذشته از مبلغ یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان تفاهمنامه بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه ۴۷۰ میلیارد تومان جذب شد و مابقی در سال ۹۹ پشتیبان تولید ناوگان است.

وی توضیح داد: در تبصره ۱۹ قانون بودجه به زودی فراخوان عمومی سرمایه‌گذاری برای احداث خطوط فرعی اعلام می‌شود.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید از ظرفیت‌های جذاب است؛ ۴ هزار و ۶۴۰ دستگاه واگن از محل این ظرفیت تأمین مالی شد که هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

 ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی برای شرکت‌های ریلی

رسولی افزود: از امروز جمعا مبلغ ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های ریلی و شرکت‌های وابسته به حوزه مسافر به شرکت‌ها پرداخت خواهد شد. این شرکت‌ها می‌توانند برای اخذ تسهیلات به بانک عامل مراجعه کنند و ۶۳ شرکت در این طرح می‌گنجد.

 ابلاغ طرح سرمایه گذاری راه‌آهن کرمان ـ سیرجان به صورت BOT

وی اظهار داشت: در سال ۹۹ ابلاغ طرح سرمایه گذاری راه‌آهن کرمان ـ سیرجان به صورت BOT منعقد شد که ۲۳۰ کیلومتر خط با ظرفیت ۸٫۵ میلیون تن است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: این اولین پروژه در حوزه ریلی است که از مشارکت در ساخت راه‌ها و آزادراه‌ها استفاده می‌شود.

 ۱۸ مرکز لجستیک در سطح کشور در حوزه راه‌آهن داریم

وی اضافه کرد: ۱۸ مرکز لجستیک در سطح کشور در حوزه راه‌آهن داریم، راه‌آهن مسؤول ایجاد مراکز لجستیک است و امسال با مذاکرات صورت گرفته برای جذب سرمایه گذار شاهد اتفاقات خوبی در مراکز لجستیک ریلی برای اولین بار خواهیم بود.

رسولی افزود: همچنین مرکز لجستیک آپرین طرح آن آماده است و به زودی فراخوان سرمایه گذاری در این مرکز اعلام می‌شود.

وی با تأکید بر این که حضور فعال شرکت‌های ریلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بورس دنبال می‌کنیم گفت: این موجب اعتلای حمل و نقل ریلی می‌شود. ما در اصل ۴۴ موفقیت خوبی داشتیم، اما برای تکمیل این حرکت که تجاری سازی واگذاری‌ها است ورود به بورس یکی از اصلی‌ترین راه‌ها است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: رویکرد دیگر ما استفاده از ابزارهای نوین برای تأمین مالی پروژه‌های ریلی است و پشتیبان این موضوع ماده ۶۷ قانون الحاق ۲ است.

 قدردانی اتحادیه بین المللی راه‌آهن‌ها از شرکت راه‌آهن به خاطر رعایت بهداشت در شیوع کرونا

رسولی با بیان این که ضد عفونی قطارها و بهینه سازی شرایط در جلوگیری از شیوع کرونا دنبال شد، گفت: ما عضو فعال کارگروه کرونا اتحادیه بین المللی راه‌آهن‌ها هستیم و مدیر اجرایی این اتحادیه در باره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلوگیری از شیوع کرونا از راه‌آهن تشکر کرد.

 تسهیل‌سازی حضور معلولان در ایستگاه‌های راه‌آهن

وی بیان کرد: شرایط حضور معلولان در محیط‌های راه‌آهن تسهیل شد، معاون مسافری راه‌آهن، مدیران کل مناطق راه‌آهن و شرکت‌های ریلی تلاش‌های خوبی داشتند و امروز ۵۰ ایستگاه از ایستگاه‌های راه‌آهن برای حضور معلولان از نظر تسهیلات خدماتی، مهیا است.

 رشد ۱۰ درصدی حمل بار نسبت به سال قبل

مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار داشت: امسال ۱۰ درصد رشد حمل بار نسبت به سال گذشته داریم (مدت مشابه)؛ در حمل بار از بنادر خصوصا غلات امسال رکوردهای مهمی شرکت راه‌آهن با همکاری شرکت‌های ریلی، گمرک و شرکت بازرگانی دولتی خواهد داشت.

رسولی بیان کرد: سهم جابه‌جایی بار ریلی در بندر شهید رجایی برای اولین بار رقمی بزرگ و تازه بود و حمل مستقیم بار ریلی اقدامی ارزشمند برای کشور شد، در حال حاضر قطار در بنادر به صورت مستقیم زیر کشتی بارگیری می‌کند.

 مرز‌های میرجاوه و اینچه برون به زودی باز می‌شود

وی با بیان این که تلاش کردیم از ظرفیت باز بودن مرزهای رازی و آستارا برای حمل بار ریلی بیشترین استفاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشیم، گفت: طی پیگیری‌ها مرز اینچه برون هم باز می‌شود. همچنین در باره مرز میرجاوه با طرف پاکستانی گفتگو کردیم.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: امسال چندین بار جدید داخلی در راه‌آهن جذب شد و بار صادراتی به شبکه ریلی افزوده شد.

کاهش سوانح ریلی در سال ۹۹ نسبت به ۹۸

مدیر عامل شرکت راه‌آهن تصریح کرد: در جلسات ستاد ارتقاء ایمنی که به صورت منظم برگزار می‌شود، موضوع ایمنی به صورت جدی مورد تأکید است، ضمن آنکه جلسات هفتگی گراف عالی داریم و از سوانح راه‌آهن آمار دقیق داریم.

رسولی اضافه کرد: سوانح به دو دسته سانحه و شبه سانحه تقسیم می‌شود. سانحه در دو بخش سانحه کم اهمیت و پر اهمیت است ولی ما به شبه سانحه هم نظیر سانحه می‌نگریم.

وی تأکید کرد: بر اساس آمار موجود سوانح ریلی در ابتدای ۹۸ نسبت به ابتدای ۹۷ کاهش داشته است و در ابتدای ۹۹ نسبت به ابتدای ۹۸ نیز کاهشی بوده است.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن همچنین توضیح داد: کمیسیون سوانح راه‌آهن حکم از وزیر راه و شهرسازی دارند و از شرکت راه‌آهن نیستند و در وقوع هر سانحه هیچ کس حتی مدیرعامل راه‌آهن امکان اظهارنظر ندارد و اظهارنظر فقط در حیطه اختیارات کمیسیون بررسی سانحه است.

 پرداخت منظم حقوق کارگران شرکت‌های ریلی بالاست و تراورس

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر پرداخت معوقه‌های کارگران شرکت‌های بالاست و تراورس که از گذشته وجود داشت گفت: تراورس پس از واگذاری غیر دقیق مجددا به سازمان خصوصی سازی برگشت و سازمان خصوصی سازی به راه‌آهن درخواست داد موقتا مدیریت آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده بگیرد.

رسولی افزود: در مورد حقوق‌های معوقه کارگران بالاست، تراورس و رجا از اسفند ۹۷ همه تلاش خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کردیم تا حقوق کارگران به موقع پرداخت شود. از ابتدای ۹۸ هر ماه صورت وضعیت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کردیم اما به خاطر معوقات گاهی تا دو ماه این کارگران حقوق معوقه دارند ولی در سال ۹۸ و همچنین فروردین و اردیبهشت ۹۹ حقوق‌ها ماه به ماه پرداخت شده است.

 برگزاری نمایشگاه ریلی فقط در صورت مجوز ستاد مقابله با کرونا

مدیر عامل شرکت راه‌آهن در باره برگزاری نمایشگاه امسال ریلی توضیح داد: به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمایشگاه ریلی امسال طبق اعلام راه‌آهن برگزار نمی‌شود. ما باید از ستاد ملی مبارزه با کرونا استعلام بگیریم، اگر تأیید کنند، ما با شرکت مجری برای برگزاری نمایشگاه همکاری می‌کنیم.

 پروژه برقی شدن خط‌آهن تهران ـ مشهد متوقف است

وی بیان کرد:‌ در باره خط آهن برقی تهران ـ مشهد تأمین مالی با سرمایه گذاری از محل فاینانس خارجی صورت گرفته بود، ضمن آنکه آورده ایران هم تأمین شده بود. اما به دلیل مشکلات طرف خارجی کار متوقف شد.

رسولی گفت: با این حال کنسرسیوم داخلی برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی کرده است ولی در کل پروژه برقی سازی تهران ـ مشهد متوقف است.

 

خبرنگار: محمد ارفع

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=27189

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.