• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

ارتقاء کیفیت بخش سیر مسافری ریلی کشور با برنامه ریزی راه آهن

  • کد خبر : 2212
  • ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
ارتقاء کیفیت بخش سیر مسافری ریلی کشور با برنامه ریزی راه آهن

0 (0) ارتقاء کیفیت بخش سیر مسافری ریلی کشور با برنامه ریزی راه آهن   با توجه به اینکه تمام واگن های مسافری در اختیار بخش خصوصی اند مذاکراتی با این شرکت ها برای بهسازی واگن های مسافری انجام شده و منتظر اعلام برنامه های آنان در این زمینه هستیم . به گزارش پایگاه اطلاع […]

0
(0)

ارتقاء کیفیت بخش سیر مسافری ریلی کشور با برنامه ریزی راه آهن

 

با توجه به اینکه تمام واگن های مسافری در اختیار بخش خصوصی اند مذاکراتی با این شرکت ها برای بهسازی واگن های مسافری انجام شده و منتظر اعلام برنامه های آنان در این زمینه هستیم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی Iranway ، معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی گفت : میزان تاخیر قطارهای مسافری از مبدا کمتر از ۳۰ ثانیه و همچنین میزان تاخیر از مبدا تا مقصد به طور متوسط حدود ۲۵ دقیقه است .

سید میرحسن موسوی گفت : برنامه‌ریزی‌های زیادی از سوی راه آهن جمهوری اسلامی برای ارتقاء کیفیت بخش سیر مسافری کشور انجام شد تا میزان تاخیر قطارها کاهش پیدا کند .

وی در خصوص راه اندازی قطار مسافری زاهدان – پاکستان گفت : راه آهن جمهوری اسلامی ایران رایزنی هایی را با مسئولان این کشور برای راه اندازی خط مسافری انجام داده است . راه‌اندازی خط مسافری میان ایران و پاکستان مستلزم تکمیل زیرساختها نظیر بازسازی خطوط ریلی از کویته تا میرجاوه و همچنین ساخت خط نرمال از میرجاوه تا زاهدان است که این موضوع در حال پیگیری است . راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا پس از تکمیل زیرساخت های لازم خط مسافری از کویته پاکستان به تهران – مشهد و حتی شلمچه راه اندازی کند .

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سرعت قطارها از زاهدان تا بم به ویژه در محدوده شوره گز به کندی انجام می شود چه تدابیری اندیشیده شده است گفت : راه آهن جمهوری اسلامی برای برطرف کردن این مشکل مشاورانی را بررسی این موضوع بکار گرفته است . هم اینک این مشاوران در حال بررسی این موضوع هستند تا یک برنامه عملیاتی برای جلوگیری از ورود ماسه بر روی ریل به این نهاد ارائه دهند . چنانچه اقتصادی بودن این پروژه از طرف مشاوران تایید شود اقدامات لازم در این زمینه در دستور کار راه آهن قرار می گیرد .

وی در خصوص سفرهای نوروزی نیز افزود : همچون سالهای گذشته سعی خواهیم کرد تا برنامه های متنوعی را در ایستگاههای راه آهن سراسر کشور برای رضایتمندی مسافران انجام دهیم . با افزایش بهره وری سعی خواهیم کرد که نسبت به پارسال ، ظرفیت های افزایش تعداد سفر در همه شهرستان های کشور را ایجاد کنیم .

این مسئول در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، تصریح کرد : با توجه به اینکه تمام واگن های مسافری در اختیار بخش خصوصی اند مذاکراتی با این شرکت ها برای بهسازی واگن های مسافری انجام شده و منتظر اعلام برنامه های آنان در این زمینه هستیم .

وی در خصوص افزایش بهای بلیت‌های نوروزی گفت : از نیمه دوم سال ۹۴ تا کنون هیچ گونه افزایش قیمت در بهای بلیت نداشته ایم . بر اساس قانون برای افزایش بهای بلیت های قطار باید تقاضایی از طرف شرکت های بخش خصوصی به این نهاد ارائه شود و این موضوع در هیات مدیره راه آهن مطرح و تصمیم گیری لازم اتخاذ می شود . تنها تایید افزایش قیمت بهای بلیت در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی است و برنامه ریزی ها برای افزایش بهای بلیت برعهده شرکت های خصوصی حمل و نقل ریلی کشور است .

وی تصریح کرد : باید ببینیم که شرکت های حمل و نقل ریلی آیا تصمیمی بر افزایش بهای بلیت قطارها در ایام نوروز دارند یا نه؛ اما تا کنون هیچ درخواستی مبنی بر افزایش بهای بلیت به راه آهن ارائه نشده است . ۳۵۰ واگن که عمر بالای ۴۵ سال در کشور داشتند پارسال از رده خارج شدند. در این مدت تعدادی واگن بازسازی شده به ناوگان حمل و نقل ریلی کشور اضافه شده است . با خارج شدن این تعداد واگن فرسوده سن ناوگان کشور جوان تر شده است .

موسوی تصریح کرد : با توجه به اینکه این تعداد واگن از رده خارج شدند در حال برنامه ریزی هستیم تا به تدریج واگن های جدید به راه آهن اضافه شود . هم اینک قطارهای پنج ستاره در مسیر زنجان به مشهد و اهواز به تهران سیر می کنند . ارتقا کیفیت در همه واگن های مسافری به تدریج و براساس برنامه ریزی های شرکت های حمل و نقل ریلی بخش خصوصی برای بازسازی و نوسازی واگن ها ؛ در دستور راه آهن کشور است . در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید برای توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی برقی کردن خط تهران – مشهد در دستور کار قرار گرفت .

موسوی اظهار کرد : اعتبار اسنادی این خط ریلی گشایش پیدا کرده و تمام مراحل قانونی آن نیز در حال طی شدن است . با برقی شدن خط راه آهن تهران – مشهد مدت زمان سیر در این مسر ریلی سه ساعت کاهش پیدا می کند .

گفتنی است ، راه‌آهن جنوب شرق کشور با مسیر ریلی زاهدان – تهران به طول هزار و ۶۰۰ کیلومتر در سال ۱۳۹۰ به بهره برداری رسید و ۲ شرکت جوپار و رجاء کار جابجایی مسافران را در حوزه جنوب شرق کشور برعهده دارند .

سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان ، زابل ، زهک ، هامون ، هیرمند ، نیمروز ، خاش ، ایرانشهر ، سراوان ، نیکشهر ، میرجاوه ، قصرقند ، فنوج ، مهرستان ، سیب و سوران ، دلگان ، سرباز ، کنارک و چابهار و بیش از ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است .

نخستین محموله ترانزیتی ۳۵۰ تنی نارنگی از پاکستان به کشورهای قزاقستان و روسیه از طریق راه آهن جنوب شرق کشور(مستقر در زاهدان) روز دوشنبه با حضور معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان ارسال شد .

سردرب ورودی کارکنان اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور(مستقر در زاهدان) با اعتبار ۲ میلیارد ریال، پارکینگ عمومی راه آهن زاهدان با اعتبار ۲ میلیارد ریال و سایبان سکوی مسافربری با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال روز دوشنبه با حضور معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ، معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مسئولان افتتاح شد .

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=2212

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.