• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

از رکورد شکنی در ریل گذاری تا هدیه ۳میلیارد دلاری برای ناوگان

  • کد خبر : 4184
  • ۰۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰:۵۶
از رکورد شکنی در ریل گذاری تا هدیه ۳میلیارد دلاری برای ناوگان

0 (0) به گزارش ایسنا، یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم روی آن تاکید جدی داشت، رساندن شبکه ریلی به استان‌هایی بود که تاکنون از این نعمت محروم بودند. به دنبال این موضوع با یک هدف گذاری دقیق پج طرح اولویت دار برای رساندن ریل به این مناطق درنظر گرفته شد که […]

0
(0)

به گزارش ایسنا، یکی از اصلی‌ترین طرح‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم روی آن تاکید جدی داشت، رساندن شبکه ریلی به استان‌هایی بود که تاکنون از این نعمت محروم بودند. به دنبال این موضوع با یک هدف گذاری دقیق پج طرح اولویت دار برای رساندن ریل به این مناطق درنظر گرفته شد که تاکنون دو پروژه آن به افتتاح قطعی رسیده و در حال حاضر راه‌آهن در همدان و کرمانشاه فعال است.

در ماه‌های ابتدایی سال ۹۷ نیز شبکه ریل به دو استان گیلان و آذربایجان غربی خواهد رسید تا فاز نخست هدف گذاری این طرح‌ها به پایان برسد. پس از آن ریل با قدرت بیشتری به سمت استان‌هایی مانند اردبیل، کردستان و بوشهر کشیده خواهد شد.

براساس برآوردهای اعلام شده سال ۹۶ یک رکورد قابل توجه در عرصه ریل گذاری برجای گذاشت. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در این سال شرکت راه‌آهن حدود ۸۰۰ کیلومتر و شرکت ساخت حدود ۵۱۶ کیلومتر ریل گذاری جدید داشتند که این عدد در قیاس با متوسط ریل گذاری حدود ۳۰۰ کیلومتر در سال‌های قبل یک رکورد قابل توجه به حساب می‌اید.

در کنار آن راه‌آهن توانست در حوزه عملکرد نیز شرایط خود را مثبت کند. طبق برآوردهای صورت گرفته در عرصه باری حدود ۴۰ میلیون تن کالا از طریق ریل جابه جا شده که در قیاس با ۳۲ میلیون تن سال ۹۲ پیشرفت قابل توجهی را نشان می‌دهد و راه‌آهن امیدوار است که آمارهای پایانی سال این عملکرد را حتی به مرز ۴۶ میلیون تن برساند. در کنار آن برنامه ریزی شده که ۲۰ مرکز مهم اقتصادی کشور که امکان انتقال بارهای آن به ریل وجود دارد به شبکه راه‌آهن متصل شوند که این موضوع نیز می‌تواند جهشی قابل توجه در این عرصه به وجود آورد. در عرصه مسافری نیز راه‌آهن توانسته رشد ۶.۵ درصدی را در قیاس با سال قبل داشته باشد که البته هنوز با برنامه ریزی‌های کلان این حوزه فاصله دارد.

در کنار عملیات‌های زیرساختی تلاش برای بهبود وضعیت ناوگان ریلی نیز یکی دیگر از برنامه‌های سال ۹۶ بود. در این حوزه ایران به حدود ۲۸ هزار واگن باری نیاز دارد که مشکل تامین مالی آنها در طول سال‌های قبل همواره برنامه ریزی برای این مساله را به تاخیر می‌انداخت. در سالی که گذشت با نهایی شدن یک قرارداد وام سه میلیارد دلاری که از سوی روسیه تامین می‌شود گامی مهم برای ساخت این واگن‌های مورد نیاز کشور برداشته شد.

البته وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که برای فعال کردن شرکت‌های واگن سازی بخشی از این واگن‌ها در ایران و با مشارکت کامل سرمایه گذاران و پیمانکاران داخلی انجام خواهد شد.

امنیت بالا، صرفه جویی قابل توجه در مصرف سوخت و کاهش قابل توجه هزینه‌ها سه مزیت نسبی است که راه آهن را در قیاس با دیگر شیوه‌های حمل و نقل به عنوان یک نماد توسعه مطرح کرده که در حال حاضر بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان بر روی استفاده از آن تاکیدی جدی دارند. در ایران اما با وجود گذشت حدود ۱۰۰ سال از ورود نخستین قطار به کشور همچنان این حوزه نتوانسته محوریت مدنظر در برنامه‌های کلان را به دست بیاورد. هرچند در سالی که گذشت راه‌آهن ایران توانست به بعضی از اهداف کوتاه مدت خود دست یابد اما به نظر می‌رسد همچنان در سال‌های آینده تامین نیازهای اولیه مانند تکمیل خطوط ریلی و بهسازی ناوگان اولویت‌هایی هستند که باید به آنها توجهی جدی شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=4184

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.