اتصال کردستان به شبکه ریلی کشور بیش از دو دهه است به عنوان یک پروژه و طرح دارای اولویت در دستور کار قرار گرفته است و هر بار وعده‌ای تازه در خصوص تعیین تکلیف این پروژه مطرح می‌شد تا بالاخره در آخرین سال روی کار بودن دولت تدبیر و امید قرار است این پروژه عملیاتی و به اتمام برسد.

همین چند ماه پیش بود که وعده جدید برای اتصال کردستان به خط ریلی کشور و شنیدن سوت قطار در سنندج را بهمن مرادنیا استاندار کردستان در جریان برگزاری مراسم آغاز به کار احداث ایستگاه راه آهن سنندج اعلام کرد و این بار شاهد یک عزم جدی برای تحقق این وعده هستیم.

استاندار کردستان در مراسم آغاز به کار احداث ایستگاه راه آهن سنندج گفت: طبق برنامه‌ریزی و وعده‌ای که به مردم کردستان داده‌ایم، عملیات ریل گذاری راه آهن سنندج – همدان در آینده ای نزدیک آغاز می‌شود و این وعده بالاخره به سرانجام رسید و عملیات ریل گذاری حدود یک هفته است که آغاز شده است.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: خواسته مردم کردستان در بحث توسعه حمل و نقل احداث راه آهن بوده و در این دولت با تخصیص اعتبارات لازم وعده‌های داده شده در حال تحقق است.

در این مراسم وعده دولت برای این پروژه شروع ریل گذاری قبل از پایان سال بود که طبق برنامه زمانبندی شده از دو محور سنندج به همدان و همدان به سنندج به طور همزمان عملیات آن آغاز شده است و دولت مردان تلاش دارند تا پایان سال ۹۹ این پروژه را به اتمام برسانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز از دیگر مسئولانی بود که در مراسم آغاز به کار احداث ایستگاه راه آهن سنندج وعده داد تا پایان سال ۹۹ این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

خیرالله خادمی بیان کرد: بعد از اتصال همدان و کرمانشاه به شبکه ریلی کشور استان کردستان نیز در اولویت بهره برداری شبکه ریلی قرار گرفت و ۸۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت که به تدریج تزریق می‌شود تا این پروژه به اتمام برسد.

وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه نباید حتی یک روز هم توقف داشته باشد و با توجه به تعهدی که به مردم کردستان داده‌ایم باید آن را تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسانیم.

روز گذشته تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری های کردستان به همراه استاندار و جمعی از مسئولان استان از عملیات ریل گذاری و احداث ایستگاه راه آهن سنندج بازدید کردند و از نزدیک روند پیشرفت کار را مشاهده کردند.

آنچه که در این بازدید مشهود بود عزم جدی دولت برای تحقق وعده خود به مردم کردستان و اتصال به شبکه ریلی کشور و شنیدن سوت قطار در کردستان است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهند بدون شک این پروژه تا پایان سال ۹۹ به اتمام می رسد و مردم کردستان به آرزوی خود می رسند.

با عزم و اراده دولت روز به روز به شنیدن صدای سوت قطار نزدیک‌تر می‌شویم

استاندار کردستان در حاشیه بازدید از عملیات ریل‌گذاری قطعه سوم پروژه راه آهن همدان – سنندج در جمع خبرنگاران بر لزوم تلاش دستگاه‌های مرتبط برای ادامه اجرای پروژه راه‌آهن همدان – سنندج با کمترین مشکل تاکید کرد و گفت: کار زیرسازی این طرح روبه اتمام بوده و عملیات ریل‌گذاری آن هم از دو سمت شروع شده است.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: امسال با پیگیری‌های صورت گرفته اعتبار مورد نیاز برای احداث راه‌آهن همدان – سنندج تامین شده و قرار است تا پایان سال کاری جاری این پروژه به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: کار ریل‌گذاری از سمت همدان به دلیل مکانیزه بودن با سرعت بیشتری در حال اجرا است و با عزم و اراده‌ای که دولت دارد، روز به روز به شنیدن صدای سوت قطار نزدیک‌تر می‌شویم.

استاندار کردستان به اتصال راه‌آهن همدان- سنندج تا مرز باشماق مریوان اشاره کرد و ادامه داد: این طرح سال گذشته به وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داده و بدلیل توجیه اقتصادی مصوب شد و قرار است امسال پیگیری شود.

مرادنیا یادآور شد: به طور قطع پروژه راه آهن همدان – سنندج بسیار مهم و مطالبه و نیاز مردم استان بوده و تاثیر زیادی در توسعه منطقه خواهد داشت، بنابراین پیمانکاران با کمک دستگاه‌های مرتبط باید بدون وقفه و با همکاری یکدیگر برای اتمام آن گام بردارند.

اختصاص اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومان برای اتمام راه آهن سنندج

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان نیز در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران بیان کرد: راه‌آهن همدان سنندج در قانون بودجه سال ۹۷ حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار داشت که در سال ۹۸ عملیات اجرایی آن فعال‌تر شد و در بودجه سال ۹۸ حدود ۱۳۰ میلیارد تومان ابلاغ شد.

بهرام نصراللهی‌زاده با اشاره به رشد ۱۳ برابری اعتبار تخصیص یافته به این پروژه در سال گذشته نسبت به سال ۹۷، گفت: این اعتبار با پیگیری مسئولان استان و نگاه ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیش از سه برابر افزایش یافت و به ۳۹۰ میلیارد تومان رسید.

وی با بیان اینکه اعتبار سال جاری برای این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان است که البته امکان افزایش این اعتبار وجود دارد، اظهار داشت: روند اجرا براساس آنچه امروز هم مشاهده شد روند مطلوب و قابل قبولی است که امیدوارم امسال این پروژه افتتاح شود.

پیشرفت ۸۵ درصدی پروژه راه آهن همدان – سنندج

معاون عمرانی استاندار کردستان نیز در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از عملیات ریل گذاری راه آهن همدان – سنندج، با بیان اینکه برآورد اولیه برای اتمام پروژه راه آهن همدان – سنندج ۸۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به افزایش هزینه‌ها، باید رقمی بیشتر برای آن درنظر گرفته شود، افزود: این پروژه ۱۵۱ کیلومتر طول داشته و در حال حاضر در مجموع سه قطعه پروژه راه آهن همدان – سنندج ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهرام ملکی با بیان اینکه قطعه سوم این پروژه بعد از گردنه صلوات آباد سنندج در حال اجرا است، ادامه داد: قرار است از خروجی دهگلان به سمت قروه مکانی برای انجام ریل‌گذاری شروع شود تا این کار سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در قطعه دو که بیشترین میزان از حجم پروژه را به خود اختصاص داده، پیمانکار مشغول عملیات زیرسازی است، یادآور شد: بخاطر سرعت دادن به اجرای پروژه و بهره برداری از آن تا پایان دولت، مرحله ریل‌گذاری در سه مقطع در دستور کار قرار گرفته است.

معاون عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه ریل‌گذاری از سمت دهگلان به صورت دستی شروع شده است، بیان کرد: از سمت همدان به سنندج ریل گذاری به صورت مکانیزه در حال انجام و قطعه سوم از دهگلان به سمت قروه به زودی با استقرار کارگاه آغاز می‌شود.