• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

اظهارات ولایتی و پوتین درباره حمل و نقل ریلی/ اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن ایران

  • کد خبر : 7359
  • ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۴
اظهارات ولایتی و پوتین درباره حمل و نقل ریلی/ اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن ایران

0 (0) اظهارات ولایتی و پوتین درباره حمل و نقل ریلی/ اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن ایران/ تاکید پوتین بر راه‌اندازی کریدورهای شمال- جنوب و سن پترزبورگ- چابهار رئیس جمهور روسیه در دیدار با مشاورعالی رهبری در امور بین الملل نسبت به سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی ایران اعلام آمادگی […]

0
(0)

اظهارات ولایتی و پوتین درباره حمل و نقل ریلی/ اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن ایران/ تاکید پوتین بر راه‌اندازی کریدورهای شمال- جنوب و سن پترزبورگ- چابهار

رئیس جمهور روسیه در دیدار با مشاورعالی رهبری در امور بین الملل نسبت به سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی ایران اعلام آمادگی و بر راه اندازی کریدور های شمال-جنوب و سن پترزبورگ-چابهار تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظّم انقلاب در امور بین‌الملل که برای تسلیم پیام رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به این کشو سفر کرده است، این ملاقات دو ساعته را مفید و سازنده توصیف کرد.

در این دیدار یکی از مباحث مطرح شد همکاری های حمل و نقلی دو جانبه به ویژه حمل و نقل ریلی بود.

طبق اظهارات مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین الملل، رهبر انقلاب، به رابطه ایران و روسیه، از دیرباز، به عنوان رابطه‌ای راهبردی و استراتژیک نگاه می‌کنند‌، و این سیاست، تحت اشراف رهبر معظّم انقلاب ادامه پیدا می‌کند.

ولایتی پس از اتمام این دیدار دو ساعته از اظهار رضایت پوتین و جمهوری اسلامی ایران، از همکاری‌ها در توسعه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: طی ده روز گذشته، مقدمات عملیاتی برقی‌کردن راه‌آهن اینچه‌برون- گرمسار، در شهر ساری آغاز شد و آقای پوتین، بر سرمایه‌گذاری در این حوزه، اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: پوتین، بر کریدور شمال- جنوب؛ سن‌پترزبورگ- چابهار تأکید داشتند که برای حمل کالا از آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی از طریق ایران، باعث صرفه‌جویی ۴۰ درصدی در در زمان و هزینه می‌شود.

اعلام آمادگی مجدد پوتین در حوزه حمل و نقل ریلی به ویژه پروژه های خطوط و ناوگان برقی بیانگر تحکیم برنامه های دولت در این حوزه و تحقق آن تا سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

همان طوریکه سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن در مراسم آغاز عملیات برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون بیان داشت : در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش‌بینی‌شده است به ۶۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن برقی دست‌یافته باشد و مهم‌ترین این مسیر‌ها دوخطه و برقی کردن خط ریلی بین بافق تا سرخس و اتصال آن به خواف همچنین برقی کردن از سرخس تا بندرعباس است.

مدیرعامل راه‌آهن همچنین اظهار داشت: در مسر شرق خزر با برقی کردن گرمسار-اینچه‌برون، ارتباط حمل‌ونقل بین ایران و کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و روسیه همچنین ایران، ترکمنستان و ازبکستان افزایش پیدا خواهد کرد و امیدواریم این پروژه در زمان مقرر تکمیل شود

بر اساس این گزارش، اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب در مهرماه سال جاری به میزبانی تهران برگزار خواهد شد و تاکنون شش اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب و تنها یک اجلاس وزرا در بدو تاسیس این کریدور در سال ۲۰۰۰ برگزار شده است.

همچنین، هفتمین شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب نیز در خلال اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب به میزبانی تهران برگزار می‌شود و در صورت امضای پروتکل‌ گمرکی جدید در دومین اجلاس کریدور شمال-جنوب، می‌‌توان شرایط تردد بدون توقف در گمرک‌ کشورهای عضو را فراهم کرد.

امین ترفع مدیر کریدور های بین المللی معاونت حمل و نقل وزارت راه. و شهرسازی معتقد است: اهمیت برگزاری اجلاس وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب در شرایط کنونی که شدت هجمه‌های سیاسی علیه جمهوری اسلامی را در پی دارد و به‌رغم تهدیدات، فشارهای خارجی و تلاش‌های گسترده برای دور زدن مسیرهای ترانزیتی ایران و تغییر مسیر ترانزیت کالا در منطقه، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین بیان داشته که برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب به لحاظ سیاسی یک دستاورد مهم شمرده می‌شود زیرا ابتکار عمل و محوریت فعال‌سازی این کریدور در اختیار ایران به عنوان امین موافقت‌نامه و میزبان دبیرخانه است.

در پایان می توان این جمله وزیر راه و شهرسازی را یادآور شد که تهدیدات یك جانبه امریكا نمی‌تواند سایر كشورها را تهدید كند و ایران به تعهدات خود پایبند است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=7359

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.