• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

افتتاح رسمی از کتابخانه عمومی در متروی تهران

  • کد خبر : 29128
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
افتتاح رسمی از کتابخانه عمومی در متروی تهران
اولین کتابخانه عمومی مترو در جهان، در متروی تهران با ۴ هزار جلد کتاب شروع به کار کرد.  
0
(0)

به گزارش سایت اختصاصی ریل نیوز به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی در متروی تهران که بعدازظهر ۲۲ مردادماه ۹۹ در ایوان انتظار ایستگاه متروی حضرت ولیعصر(عج) با حضور محمدجواد حق شناس عضو شورای اسلامی شهر تهران، فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، علیرضا مختار پورمدیرکل کتابخانه های عمومی کشور و هادی ناصری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران اظهار کرد: یکی از ویژگی های این نوع کتابخانه ها این است که با توجه به اینکه ساخت کتابخانه هزینه های زیادی دارد، با ایجاد چنین ظرفیت هایی می‌توانیم کار کتابخوانی را راحت تر انجام دهیم.

هادی ناصری با اشاره به اینکه  این کتابخانه کار خود را با ۴ هزار جلد کتاب آغاز کرد افزود:ارائه خدمات این کتابخانه با سایر کتابخانه ها متفاوت است و در آینده شاهد افزایش کتابخانه در تهران خواهیم بود.

ویژگی های مهم افتتاح کتابخانه عمومی در متروی تهران

در ادامه مدیرکل کتابخانه های عمومی کشوربا بیان اینکه ۳ ویژگی در این کار اهمیت ویژه ای دارد و اولین آن، همکاری خوب بین ۲ نهاد بود افزود: کسانی که این پروژه را اجرا کردند همگی جوان هستند و ویژگی مهم دوم کار اجرای همین موضوع است.

علیرضا مختارپور تصریح کرد: بحث اخلاقی خوبی اتفاق داده و این روحیه قدرشناسی متقابل بسیار ارزشمند است، چراکه هر ۲ نهاد کتابخانه استان تهران و شرکت بهره برداری متروی تهران رفتار خوبی با یکدیگر داشتند.

افتتاح ماهانه یک کتابخانه در ایستگاه های مترو 

در پایان عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از مصارف و نیازهای شهروندان در حوزه معنوی و فرهنگی بحث استفاده و بهره گیری از کتاب است گفت: امیدوارم هر ماه شاهد افتتاح یک کتابخانه در ایستگاه های مترو باشیم.

حق شناس با اشاره به اینکه در دهه ۵۰  جمعیت کشور حدود ۱/۳ جمعیت امروزبوده و تیراژ کتاب نیز حدود ۳ هزار جلد بودافزود:  با کمال تلخی، در دهه ۹۰ تیراژ کتاب به کمتر از ۵۰۰ جلد رسیده است.

وی تصریح کرد: مهم ترین دغدغه ای که می توان در این شهر داشت، توجه به همین موضوع است که چگونه سرانه کتاب خوانی شهرمان را افزایش دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: قبل از کرونا در تهران حداقل ۱ میلیون مسافر و ۲/۵ ملیون سفر در مترو داشتیم.

وی با بیان اینکه به طور متوسط فاصله قطار ها حدود ۴ تا ۵ دقیقه است گفت: خوشبختانه این اتفاق ارزشمند انجام شد و امیدوارم حداقل هر ماه افتتاح یک کتابخانه را در مترو داشته باشیم و ما در شورا به سهم خود کمک می کنیم.حق شناس بیان کرد: باید به فکر استفاده از کتاب های مجازی هم باشیم.

در حاشیه این مراسم مهندس فرنوش نوبخت با اشاره به افتتاح کتابخانه عمومی در متروی جهان گفت: امروز شاهد افتتاح کتابخانه عمومی در متروی تهران هستیم و طبق تفاهم نامه منعقد شده بین شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه و نهاد کتابخانه‌های عمومی استان تهران در هشت ایستگاه منتخب “مترو کتاب” راه اندازی شد.

وی گفت: شرکت بهره برداری متروی تهران در کنار خدمات رسانی به شهروندان اقدام فرهنگی و اجتماعی خوبی در ایستگاه های خطوط متروی تهران انجام داده که می توان به طرح کتابخانه ای به وسعت یک شهر اشاره کرد.

نوبخت تصریح کرد: این طرح با همکاری یکی از شرکت های کسب و کار اینترنتی متشکل از تعدادی از جوانان نخبه کشور شرایطی برای دسترسی رایگان به کتاب های الکترونیکی از طریق گوشی های هوشمند بود که در ۲۲ ایستگاه منتخب متروی تهران در بهمن ماه سال ۱۳۹۶ اجرا شد امیدواریم ما به عنوان یک نهاد خدمتگذار مردم،با افتتاح این کتابخانه عمومی بتوانیم در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی به افراد جامعه خدماتی داشته باشیم.

لازم به توضیح است این کتابخانه در راستای برنامه‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی اجتماعی شرکت بهره برداری متروی تهران با مشارکت نهاد کتابخانه های عمومی استان تهران با هدف ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مسافران مت روی تهران اجرا شد.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29128

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.