• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

افزایش ۲۵ درصدی کرایه حمل و نقل عمومی پایتخت

  • کد خبر : 25120
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
افزایش ۲۵ درصدی کرایه حمل و نقل عمومی پایتخت

0 (0) به گزارش ریل‌نیوز ،اعضای شورای شهر تهران روز گذشته لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران را تصویب کردند. بودجه مصوب برای هیات تطبیق فرمانداری ارسال می‌شود و درصورت تایید فرمانداری بودجه ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومانی، ملاک عمل فعالیت‌های سال آینده شهرداری قرار می‌گیرد. در سال‌های گذشته و حتی در شورای پنجم […]

0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز ،اعضای شورای شهر تهران روز گذشته لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران را تصویب کردند. بودجه مصوب برای هیات تطبیق فرمانداری ارسال می‌شود و درصورت تایید فرمانداری بودجه ۳۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومانی، ملاک عمل فعالیت‌های سال آینده شهرداری قرار می‌گیرد.

در سال‌های گذشته و حتی در شورای پنجم رسیدگی به لایحه بودجه چندین جلسه طول می‌کشید و اعضا در دونوبت صبح و عصر به بررسی لایحه می‌پرداختند اما امسال فقط در دو جلسه این اتفاق افتاد و روز یکشنبه

۳۳ تبصره از ۴۴ تبصره را به تصویب رسانده و باقی آن را روز گذشته تصویب کردند. به نظر می‌رسد به دلیل ارسال با تاخیر بودجه به شورا اعضا در تصویب آن تعجیل کردند تا هر چه زودتر تمام شود.

در جریان بررسی تبصره‌ها محسن هاشمی رییس شورای شهر از اعضا خواست به دلیل سرعت در بررسی بودجه پیشنهادی عنوان نکنند و تبصره‌های ۳۶ تا ۴۴ بدون ارایه هیچ پیشنهادی به تصویب رسید. یکی از موضوعات مهم لایحه بودجه ۹۹ بهای خدمات شهرداری بود و اعضا در جریان بررسی بهای خدمات بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران به افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه حمل و نقل عمومی رای مثبت دادند. بر این اساس بلیت ۱۲۰۰ تومانی بلیت مترو داخل شهر مصوب سال ۹۸ برای سال ۹۹ با ۳۰۰ تومان افزایش ۱۵۰۰ تومان تعیین شد. علاوه بر این بلیت تک سفره مترو حومه به تهران که در سال ۹۸ یک هزار و ۲۰۰ تومان بود به یک هزار و ۷۰۰ تومان در سال ۹۹ افزایش یافت. همچنین قیمت بلیت تک سفره متروی هشتگرد که ۶۰ کیلومتر است ۵ هزار تومان تعیین شد و بلیت مترو فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل کم بودن تعداد مسافرانش همان ۹ هزار تومان باقی ‌ماند. بر همین اساس، نرخ اتوبوس و مینی‌بوس در خطوط مختلف پایتخت نیز ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: کرایه انواع تاکسی و سرویس مدرسه نیز تا سقف ۲۵ درصد افزایش می‌یابد و در این قسمت کلمه «تا سقف» مد نظر قرار دادیم تا حین اجرا برای تعیین کرایه خطوط مختلف دست‌شان باز باشد.البته بهاره آروین با ارایه عدد در افزایش قیمت مخالف بود و در این باره توضیح داد: در قانون آمده است که افزایش نرخ‌ شهرداری‌ها می‌تواند براساس تورم اعلامی از سوی دستگاه‌های مسوول باشد و اینکه ما یک عددی را ثابت انتخاب کنیم درست نیست. شاید سال آینده قیمت‌ها افزایش یابد و این قیمت‌های جدید صرف نکند و اگر بر اساس نرخ تورم قیمت را تعیین کنیم، بهتر است.آروین همچنین معتقد بود، تعیین نرخ برای متروی هشتگرد که به لحاظ ایمنی مشکل دارد، کار درستی نیست و بدان معنا است که شهرداری مسوولیت این خط نا ایمن را بر عهده گرفته است.علیخانی اما درباره تعیین قیمت نظر متفاوتی داشت. او با بیان اینکه سال گذشته ما براساس نرخ تورم، نرخ کرایه حمل و نقل عمومی را تعیین کردیم و رفت و برگشت لایحه زیاد شد، گفت: عملا در کار اجرایی به مشکل برخوردیم که در نهایت هم دولت و فرمانداری سقف ۲۵ درصد را تعیین کردند و ما برای عدم برخورد با مشکل این عدد را تعیین کردیم. در نهایت اعضای شورای شهر تهران به افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه انواع وسایل حمل و نقل عمومی در سال آینده رأی مثبت دادند.

۳۷۱ میلیارد تومان برای پروژه‌های باقی مانده

علی‌رغم اینکه بارها گفته شده اولویت شهرداری تهران تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است اما روز گذشته اعضای شورای شهر تهران با تزریق ۳۷۱ میلیارد تومان، پروژه‌های جدیدی را برای برخی از حوزه‌های ماموریتی شهرداری تعریف کردند. حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره افزایش ۳۷۱ میلیارد تومانی مصارف بودجه صحبت کرد که این موضوع با اعتراض زهرا صدر اعظم نوری مواجه شد. حسن رسولی در این باره گفت: همانطور که می‌دانید در روز یکشنبه به استثنای بودجه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی، موضوع منابع و مصارف بسته شد و از روز یکشنبه در کمیسیون بودجه، فرهنگی و تلفیق بحث‌های مفصلی صورت گرفت و به اتفاق رقم درآمدی لایحه شهرداری با جمع‌بندی شورا ۳۷۱ میلیارد و ۱۰۳ میلیون و ۸۸۲ هزار تومان تعیین شد که با هماهنگی کمیسیون تلفیق از این رقم ۷۶ میلیارد تومان به حوزه فرهنگی اضافه می‌شود .او ادامه داد: همچنین حدود

۱۴۱ میلیارد تومان نیز به حوزه حمل و نقل و ترافیک اختصاص داده می‌شود و برای اجرای طرح نیلوفری و باغات کن سرجمع به حوزه معماری و شهرسازی ۱۵۰ میلیارد تومان اضافه می‌شود.این ۳۷۱ میلیارد تومان که از محل مابه‌التفاوت به دست آمده در حوزه‌های مهم ماموریت شهرداری و با توافق همه کمیسیون‌ها انجام شد.

در ادامه زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت با بیان اینکه اگر قرار است بودجه‌ها اینگونه توزیع شود چرا کمک به مابقی حوزه‌ها حذف شده، گفت: ما در کمیسیون تلفیق پیشنهادات مختلفی داشتیم اما ما را مجبور کردید که برای تأمین مالی اجرای پیشنهادهای مطرح شده از داخل ردیف‌ها، هزینه‌ها را کم کنیم اما حالا ۳۷۱ میلیارد تومان به رقم بودجه اضافه شده است و چرا این عدد به برخی حوزه‌ها اختصاص داده نشده است.وی با بیان اینکه گویا در کمیسیون تلفیق یک جور دیگر حرف زده می‌شود و یک جور دیگر عمل می‌شود، گفت: اصلا سوال است که وقتی بندهای درآمدی را تصویب کردیم چرا ۳۷۱ میلیارد تومان دیگر اضافه کردید و گویا در کمیسیون تلفیق یک جور دیگر صحبت می‌کنند، در جلسات خصوصی یک نوع دیگر و در صحن یک چیز دیگر می‌آید و ما به این روند انتقاد داریم.حسن رسولی نیز در انتقاد به اظهارات نوری خطاب به هاشمی گفت: نباید شأن اعضا زیر سوال برود و نباید برخی اعضا بگویند که در خفا یک کار دیگر می‌کنیم و در عمل یک جور دیگر می‌شود و بدانید که در چند روز اخیر که کرونا همه جا بود؛ کارشناسان بودجه صبح تا شب کار می‌کردند که بودجه به موقع به صحن بیاید و حالا ما را متهم می‌کنید که خلاف می‌گوییم؟ حداقل زحمات کارشناسان را هدر ندهید.

در ادامه محسن هاشمی با تأکید بر اینکه سقف درآمدی بودجه در صحن علنی شورا به تصویب رسیده است، تصریح کرد: بحث مورد انتقاد در حال حاضر موضوع حدود ۳۷۱ میلیارد تومان است که قرار بود به اتوبوس اختصاص داده شود اما در کمیسیون تلفیق که اتفاقا صدراعظم نوری نیز حضور داشت برخی از کمیسیون‌ها پیشنهاد دادند که این ۳۷۱ میلیارد تومان برای حوزه‌های دیگر نیز در نظر گرفته شود و ما نیز این پیشنهاد را به رأی گذاشتیم.او با بیان اینکه قرار شد در حوزه شهرسازی برای اجرای طرح نیلوفری و باغات کن این بودجه در نظر گرفته شود، گفت: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز این بودجه صرف توسعه پهنه‌های گردشگری می‌شود و در حوزه حمل و نقل نیز این بودجه صرف خرید اتوبوس می‌شود. در نهایت اعضای شورای شهر تهران به افزایش سقف مصارف بودجه رأی مثبت دادند و بر همین اساس مبلغ ۳۷۱ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌ها در حوزه‌های تخصصی شهرداری در نظر گرفته شد.رویکرد مهم بودجه سال ۹۹ افزایش اعتبار در بخش‌هایی است که مستقیما با شهروندان سر و کار دارد. برای مثال در حوزه عمرانی ۷۰۰ میلیارد تومان بیش از سال گذشته اعتبار در نظر گرفته شده و در بخش حمل و نقل عمومی نیز بیش از ۵۰ درصد یعنی ۱,۸۰۰ میلیارد تومان به بودجه این حوزه افزوده شده است. در تبصره‌های بودجه نیز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای پهنه TOD پیش‌بینی شده که تحقق آن نیاز به حمایت سایر نهادها از جمله شورای عالی شهرداری و کمیسیون ماده ۵ دارد. به گفته علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل شورا، توسعه حمل و نقل عمومی در تهران نیاز به

۲۰۰ هزار میلیارد تومان دارد، بنابراین بدون تغییر سیاست در این حوزه و نیز همکاری تمام دستگاه‌هایی که مسوولیت دارند در این حوزه راه به جایی نمی‌بریم.

تصویب لایحه بهای خدمات مدیریت پسماند

در ادامه این جلسه لایحه اصلاح مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت که در تشریح جزییات این لایحه زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: به استناد بند ۲۶ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر و کشور و انتخاب شهرداران با عنایت به ماده ۸ قانون مدیریت پسماندها و آیین‌نامه اجرایی آن به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود در نحوه محاسبه بهای سالانه خدمات مدیریت پسماند عادی شامل هزینه جمع‌آوری و حمل پسماند اقدام کند که در همین راستا با تغییری جزئی بهای هر کیلوگرم پسماند عادی مبلغ ۱۳۰ تومان تعیین شد.

همچنین برای بهای خدمات پسماند ساختمانی و عمرانی که به لایحه اضافه شد مصوبات قبلی به قوت خود باقی خواهد ماند.

در ارتباط با پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی هزینه جمع‌آوری و حمل ۷۰۰ تومان، هزینه جمع‌آوری و حمل پسماندهای بی‌خطر ۴۰۰ تومان، هزینه جمع‌آوری پسماندهای صنعتی ۲۵۰ تومان، دفن پسماندهای پزشکی و ویژه در سلول دفن ۷۰۰ تومان و استقرار زباله سوز و امحای پسماندها ۲ هزار و ۵۰۰، هزینه جمع‌آوری و حمل پسماندهای پزشکی به روش مخزن متحرک ۲هزار و ۲۰۰ و آبونمان ماهیانه برای تمامی مراکز پزشکی و درمانی ۱۳۰ هزار تومان تعیین شد. برای باغ پرندگان نیز پیشنهاد شهرداری تهران مورد تایید قرار گرفت.

تعیین اجاره‌بهای کیوسک‌ها

یکی دیگر از مواردی که در جریان تعیین نرخ خدمات شهرداری مورد بررسی و تصویب قرار گرفت، تعیین اجاره‌بهای کیوسک‌های عرضه گل و مطبوعات در تهران بود. بر این اساس نرخ کرایه ماهانه کیوسک‌های درجه یک گل و مطبوعات در شهر تهران یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان، درجه ۲، ۸۰۰هزار تومان و درجه ۳ نیز ۴۰۰ هزار تعیین شد. همچنین شهرداری تهران مکلف شد ظرف مدت شش ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به شناسایی کیوسک‌ها، کانکس‌ها و جایگاه‌های عرضه فاقد مجوز مستقر در سطح شهر تهران، معابر، فضاهای عمومی و متعلق به شهرداری تهران اقدام و پیگیری حقوقی لازم جهت جمع‌آوری آنها را در دستور کار قرار دهد. همچنین شهرداری مکلف شد برای تعیین اجاره‌بهای کیوسک‌های عرضه گل افزایش بهای آنها را در قالب لایحه به شورای شهر ارایه کند و تا زمان ارایه این لایحه در سنوات آتی، حداکثر ۲۵ درصد افزایش تعرفه تا تصویب لایحه ملاک عمل را داشته باشد.

خدمات قابل عرضه در بهشت زهرا(س)

علاوه بر این بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت‌زهرا(س) نیز در صحن شورا به تصویب رسید. زهرا صدراعظم نوری در تشریح لایحه اصلاح مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت‌زهرا در بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: در ارتباط با بهشت زهرا (س) پیشنهادی که توسط شهرداری داده شده بود مورد تایید قرار گرفت. فقط در یک مورد در بند سوم اصلاحی وجود داشت به این شکل که با توجه به کمبود فضای قابل دفن در آرامستان بهشت زهرا و همچنین درخواست‌های مکرر شهروندان این سازمان در جهت رفاه حال شهروندان کما فی السابق در قطعات جدید و جاری طبقه زیرین قبور را رایگان برای دفن اموات مسلمین اختصاص خواهند داد.وی افزود: برای طبقات بالایی با اولویت دفن بستگان درجه یک و دو متوفی و در غیر اینصورت به سایر شهروندان با اخذ رضایتنامه از بستگان درجه یک متوفی با تعرفه ۲۰ میلیون ریال به ازای هر طبقه بهشت زهرا (س) می‌تواند اقدام کند.اعضای شورای اسلامی شهر تهران نهایتا این لایحه را با اکثریت آراء به تصویب رساندند.

ویژگی‌های بودجه سال آینده تهران

حامد مظاهریان، معاون توسعه و برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اشاره به تصویب بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران در صفحه شخصی‌اش خصوصیات بارز بودجه سال ۱۳۹۹ را این‌گونه برشمرد:

رقم کل بودجه با ۲۶.۸ درصد افزایش نسبت به بودجه ۱۳۹۸ بالغ بر ۳۰.۵۷۴ میلیارد تومان خواهد بود و باید گفت که تعیین این رقم با توجه به رکود اقتصادی نشان می‌دهد که جهت‌گیری اصلی مدیریت شهری به سمت کار بیشتر، تحرک، نوآوری و بهبود شاخص‌ها در شهر تهران است.

مهم‌ترین شاخصه بودجه ۱۳۹۹ پیاده‌سازی برنامه اولویت محور و تحقق پذیر شورای اسلامی شهر تهران است که در آن برای بیش از ۱۰۰ پروژه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده است.دیگر ویژگی‌های بودجه ۹۹ به این شرح است:

اختصاص بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای ماموریت ترافیک

اختصاص ۲هزار میلیارد تومان برای توسعه محلات شهری برای اولین‌بار

پیش‌بینی ۷۹۰ میلیارد تومان برای بازنشستگی و باز خرید انگیزشی (بیش از ۳۰۰۰ نفر) پرسنل شهرداری تهران

افزایش ۲۵ درصدی هزینه حقوق و مزایای کارکنان شهرداری تهران نسبت به سال ۱۳۹۸

افزایش ۱۰ درصدی مبلغ کمک هزینه سازمان‌ها و شرکت‌ها با توجه به پیش‌بینی تورم در سال آینده که عملاً به معنای کاهش وابستگی سازمان‌ها و شرکت‌ها به بودجه شهرداری تهران خواهد بود.

پرداخت ۴٫۵۰۰ میلیاردتومان برای تسویه دیون و بدهی

پیش‌بینی لازم برای اجرای خیابان کامل و تهران ۱۴۰۰ با توجه به اهمیت تغییر قرن در آغاز این سال

توجه ویژه به پهنه‌های گردشگری، میدان گاه‌ها و درنگ گاه‌ها و گرمخانه‌های شهری

در بودجه‌ریزی امسال شهرداری تهران، طرحی نو با هدف حل مشکلات شهروندان در محلات شهر با اولویت محلات کمتر برخوردار شهری ریخته شدکه با اجرا و توجه همکارانم در شهرداری تهران و همراهی و حمایت شورای اسلامی شهر تهران و شورایاران در پایان سال ۱۳۹۹ شاهد تحقق اهداف آن خواهیم بود. بودجه شهرداری پس از کسب نظر از فرمانداری روی سایت شفاف برای اطلاع عموم بارگذاری خواهد شد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=25120

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.