معاون وزیر راه و شهرسازی از قابلیت بهره‌برداری راه‌آهن ملایر- کرمانشاه در نوروز ۹۷ خبر داد و گفت: همچنین خطوط مراغه –ارومیه و قزوین-رشت در ابتدای سال ۹۷ به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت راه‌آهن افزود: با احتساب ۵۱۶ کیلومتر ریل‌گذاری از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و ۸۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری از سوی شرکت راه‌آهن در مجموع نزدیک به ۱۳۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری جدید در کشور انجام شده است که در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن کشور یک رکورد محسوب می‌شود. محمدزاده با اشاره به بازسازی و نوسازی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور تصریح کرد: این عملیات در سخت‌ترین مناطق و فرسوده‌ترین خطوط انجام شد. به‌طور مثال حدود ۳۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی محور جنوب با عمر بیش از ۶۰ سال مورد نوسازی قرار گرفتند که در ۲۰۰ کیلومتر آن ۱۳۰ دستگاه تونل قرار داشت.

وی یادآور شد: همچنین از ۷۰۰ کیلومتر خطوط دوم و سوم تحت برنامه ۳۰۰ کیلومتر در سال‌جاری به بهره‌برداری رسید. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات تراک‌بندی و علائم و ارتباطات انجام شده در سال‌جاری گفت: عملیات تراک‌بندی ۴۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی، قرار گرفتن بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر حدفاصل بافق تا بندرعباس تحت پوشش سیستم ATC، تجهیز محور شرق به سیستم ATC، نصب و نوسازی علائم الکتریکی در ۱۲ ایستگاه از محور جنوب، نوسازی علائم الکتریکی محور مشهد و بهره‌برداری از اتاق کنترل مرکزی در اداره کل راه‌آهن خراسان از جمله اقدامات شرکت راه‌آهن طی سال‌جاری در این حوزه به‌شمار می‌رود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن با توجه به موضوع قطارهای حومه‌ای از سوی این شرکت گفت: در سال ۹۶ تکمیل خطوط حومه‌ای تهران-زنجان، تهران-گرمسار- تهران-پرند و کاشمر-مشهد با جدیت تمام مورد پیگیری قرار گرفته است و جزو همان ۷۰۰ کیلومتر ریل‌گذاری خطوط دوم و سوم قرار می‌گیرد که مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

وی با اشاره به عملکرد راه‌آهن در حوزه حمل‌ونقل باری نیز گفت: متاسفانه طی سال‌های ۹۲-۸۶ به‌طور دائم شاهد از دست دادن سهم ریل از بازار حمل کالا هستیم. اما براساس تاکید رهبری بر توسعه حمل‌ونقل ریلی و تاکید ایشان در سال ۹۳ به مدیرعامل وقت راه‌آهن، این شرکت از سال ۹۳ تا امروز با کاهش نرخ حق دسترسی سعی کرد جذابیت حمل بار ریلی را افزایش دهد، بر این اساس از سال ۹۲ تعرفه حق دسترسی از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت که سهم حق دسترسی بارهای کانتینری صفر ریال محاسبه می‌شود. محمدزاده با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر اینکه باید برای ریل مزیت رقابتی ایجاد شود، گفت: راه‌آهن در همین راستا با کاهش شدید درآمد خود سعی کرد بتواند جذابیت حمل‌ونقل ریلی را افزایش دهد که این امر باعث شد سیر نزولی شدید حمل‌ونقل ریلی متوقف شود. به‌طوری‌که در سال ۹۲ از سهم ۳۲ میلیون تن معادل ۱۰ درصد سهم حمل کالا در کشور با در نظر گرفتن عدم رقابت صحیح بین ریل و جاده، در سال ۹۶ به ۴۰ میلیون تن رسیده است که در تاریخ ۹۰ ساله راه‌آهن گام نهادن فراتر از سهم حمل ۴۰ میلیون تن یک آرزو بود، اما در پایان سال‌جاری به مرز ۴۶ میلیون تن رسیده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تن کیلومتر جابه‌جا شده از طریق راه‌آهن نیز گفت: از نزدیک ۲۷ میلیارد تن کیلومتر در سال ۹۵ در سال‌جاری به ۳۰ میلیارد تن نزدیک شدیم. در این خصوص باید توجه داشت که حمل یک تن‌کیلومتر بار از طریق ریل، براساس نفت امروز معادل ۳/ ۱ سنت صرفه‌جویی در مصرف سوخت است و طبق برنامه به دنبال افزایش چشمگیر این شاخص هستیم. رشد ۳ میلیارد تن‌کیلومتر یا ۶ تا ۷ میلیون تن در سال در تمام سال‌های گذشته راه‌آهن یک رکورد محسوب می‌شود. مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین حجم جابه‌جایی بار ترانزیتی از طریق ریل در سال ۹۶ را ۶/ ۱ میلیون تن اعلام کرد و گفت: مجموع حمل بار ترانزیتی در طول سال ۹۵ برابر با ۱/ ۱ میلیون تن بوده است. محمدزاده در حوزه حمل‌ونقل مسافر گفت: به‌رغم اینکه شش سال متوالی سهم حمل ونقل عمومی در جابه‌جایی مسافر به دلیل استقبال مردم از خودروی شخصی کاهش داشته است اما در سال ۹۶ موفق به دستیابی به رشد ۶ درصدی در مجموع جابه‌جایی مسافر و ۱۶ درصدی در حوزه قطارهای حومه‌ای شدیم.

وی افزود: در سال ۹۵ راه‌آهن در راستای خدمت‌رسانی به مردم با قیمت مناسب، ۷۵۰ میلیارد تومان براساس گزارش‌های سازمان حسابرسی یارانه غیرمستقیم به حوزه‌های مسافری پرداخت کرده است. درحالی‌که درآمد راه‌آهن در سال‌های ۹۶-۹۲ ثابت بوده است اما هزینه این شرکت به‌طور متوسط سالانه ۵/ ۱۹ درصد افزایش داشته است. خوشبختانه دولت با حمایت‌های زیاد برای کمک به رفع جای خالی این مابه‌التفاوت تلاش می‌کند. قطار مسافری به ازای هر مسافر متوسط نزدیک ۶۴ تومان یارانهغیرمستقیم دریافت می‌کند و این شامل سوختی است که نسبت به قیمت سوخت واقعی ۱۸۰ تومان ارزان‌تر است.معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همچنین حتی یک ریال حق دسترسی در حوزه حمل‌ونقل مسافر پرداخت نمی‌شود و تمام هزینه‌های نگهداری خطوط از منابع داخلی راه‌آهن تامین می‌شود.