• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

ایجاد زیان 800 میلیارد تومانی بخش مسافری؟

  • کد خبر : 1816
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰:۵۲
ایجاد زیان 800 میلیارد تومانی بخش مسافری؟

0 (0) زیان 800 میلیارد تومانی بخش مسافری ریلی چگونه ایجاد شد؟ در اروپا هر مسافرکیلومتر بین هفت‌دهم تا 9 دهم و حتی یک دلار هزینه‌بردار است. یعنی هزینه طی کردن مسیری معادلِ مسیر ریلی تهران-مشهد، 600 تا 700 دلار است؛ هرچند به دلیل عدم تساوی در درآمد بین ما و کشورهای اروپایی این مقایسه، […]

0
(0)

زیان 800 میلیارد تومانی بخش مسافری ریلی چگونه ایجاد شد؟

در اروپا هر مسافرکیلومتر بین هفت‌دهم تا 9 دهم و حتی یک دلار هزینه‌بردار است. یعنی هزینه طی کردن مسیری معادلِ مسیر ریلی تهران-مشهد، 600 تا 700 دلار است؛ هرچند به دلیل عدم تساوی در درآمد بین ما و کشورهای اروپایی این مقایسه، مقایسه درستی نیست اما به‌هرحال حمل‌ونقل ریلی مسافری برای کشور هزینه‌بردار است و راه برون‌رفت از آن افزایش فشار بر بخش خصوصی نیست.
زیان 800 میلیارد تومانی بخش مسافری ریلی چگونه ایجاد شد؟
تین‌نیوز |

به تازگی مدیرعامل شرکت راه‌آهن از ضرر ۸۰۰ میلیاردتومانی راه‌آهن در بخش مسافری در سال ۹۵ به دلیل پرداخت یارانه‌های پنهان به این بخش خبر داد و گفت: در جلسه با سازمان برنامه‌وبودجه پیشنهاد شد به ازای هر مسافر کیلومتر، مبلغی برای شرکت راه‌آهن در نظر گرفته شود.

به گزارش تین‌نیوز، سعید محمدزاده در ادامه اظهار کرد: در جلساتی که با همکاران در سازمان برنامه‌وبودجه داشتیم، این کسری و ضرر و زیان تأیید و پیشنهاد شد که «به ازای هر مسافرکیلومتر، مبلغی برای شرکت راه‌آهن در نظر گرفته شود و اگر این امر صورت نگیرد به آن معنی خواهد بود که هزینه بلیت مسافری در شبکه برای بخش‌های دور برد ۲ برابر و بخش‌های حومه‌ای ۷ برابر خواهد شد که این مساله چندان قابل قبول نیست.»

در همین ارتباط نظر یکی از فعالان حوزه مسافری در بخش خصوصی، ابوالقاسم سعیدی مدیرعامل شرکت مسافری «مهتاب‌سیر‌ جم» را پرسیدیم. سعیدی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: البته که بخش مسافریِ ریلی با توجه با ثابت بودن تعرفه مسافری زیان‌ده است اما سازمان حمایت و راه‌آهن مانع اصلاح و بهبود تعرفه‌ها بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت مسافری مهتاب سیر جم در ادامه بخش مسافری را در تعیین نرخ تعرفه مسافری دچار نوعی عقب‌ماندگی دانست و به مقایسه ایران و کشورهای اروپایی در همین رابطه پرداخت.

او گفت: در اروپا هر مسافر کیلومتر بین هفت دهم تا 9 دهم و حتی یک دلار هزینه‌بردار است. یعنی هزینه طی کردن مسیری معادلِ مسیر تهران-مشهد، 600 تا 700 دلار است؛ هرچند به دلیل عدم تساوی در درآمد بین ما و کشورهای اروپایی این مقایسه مقایسه درستی نیست اما به‌هرحال حمل‌ونقل ریلی مسافری برای کشور هزینه‌بردار است.

ابوالقاسم سعیدی افزود: در گذشته سازمان مدیریت به بخش حمل‌ونقل ریلی باری و مسافری به دلیل اینکه می‌دانست تعیین‌کننده نرخ تعرفه دولت است و برای اینکه در قیمت نهایی به مردم فشاری وارد نشود، کمک می‌کرد. اما الان نرخ تعرفه مسافری مناسب نیست. صحبت مدیرعامل محترم راه آهن هم نادرست نیست چون به راه‌آهن بابت هزینه‌ها فشار وارد می‌شود و حمل‌ونقل مسافری در کل زیان‌ده است اما راه‌حل این مطلبی نیست که گفته می‌شود.

سعیدی ادامه داد: در حال حاضر هزینه خرید یک واگن مسافری 3میلیارد تومان است که اگر این مبلغ را در بانک بگذارید سود و بهره حاصل از آن با نرخ 20 درصد، 600میلیون است که مشمول مالیات هم نمی‌شود. حال اگر یک واگن مسافری با ظریب 80درصد در طول یک روز هم رفت‌وآمد داشته باشد، این درآمد را کسب نخواهد کرد؛ پس کسی در این عرصه سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

وی افزود: بخش مسافری نیز حتما به حمایت دولتی نیازمند است. ضمن اینکه طبق قانون دسترسی آزاد به منابع، نرخ حمل‌ونقل ریلی باید قابل رقابت با سایر مُدهای حمل‌ونقل باشد که در این صورت اگر راه‌آهن نتوانست تعادل هزینه و درآمد را حفظ کند، باید برای دریافت کمک به دولت مراجعه کند.

مدیرعامل مهتاب سیر جم دریافت کمک از دولت در شرایط موجود را سخت دانست و اقزود: در حال حاضر راه‌آهن هم بر شرکت‌ها فشار می‌آورد که درست نیست و بنده موافق این گفته نیستم که دلیل زیان وارد آمده بر راه‌آهن اعطای خدمات به بخش مسافری باشد.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=1816

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.