• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

ایران جایگاه برتر حمل و نقل ریلی را در منطقه دارد.

  • کد خبر : 11027
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
ایران جایگاه برتر حمل و نقل ریلی را در منطقه دارد.

0 (0) سفیر ازبکستان در ایران: ایران جایگاه برتر حمل و نقل ریلی را در منطقه دارد. سفیر ازبکستان در ایران با اشاره به جایگاه برتر و پیشرفته حمل و نقل ریلی ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه گفت: راه آهن ایران پتانسیل های بسیار بالایی دارد و بین دو کشور به عنوان قطب راه […]

0
(0)

سفیر ازبکستان در ایران:
ایران جایگاه برتر حمل و نقل ریلی را در منطقه دارد.
سفیر ازبکستان در ایران با اشاره به جایگاه برتر و پیشرفته حمل و نقل ریلی ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه گفت: راه آهن ایران پتانسیل های بسیار بالایی دارد و بین دو کشور به عنوان قطب راه آهن از سال 1997 همکاری های بسیار خوبی برقرار است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راه آهن شرق: نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در امور افغانستان، سفیر , قائم مقام و رئیس هیئت مدیره راه آهن ازبکستان با همراهی مدیرکل راه آهن شرق از خط آهن در دست احداث خواف – هرات بازدید کردند.
بهادر عبدالله اف سفیر ازبکستان در ایران گفت: این بازدید در راستای ایجاد بسترهای لازم جهت گسترش همکاری های فیمابین دوکشور دوست و همسایه ایران و ازبکستان می باشد.
قائم مقام و رئیس هیئت مدیره راه آهن ازبکستان نیز با اشاره به اینکه کریدور بین المللی سرخس_بندر عباس اهمیت ویژه ای برای ازبکستان دارد با تاکید بر زیرساخت‌های ریلی بسیار خوب منطقه شرق و با اشاره به اهمیت کریدورهای ترانزیتی عبوری از ایران گفت: با توجه به دور بودن ازبکستان از آب های آزاد و لزوم عبور از سه کشور برای دسترسی به بنادر جنوبی ایران کریدور ترانزیتی سرخس_بندر عباس از اهمیت ویژه ای برای ازبکستان برخوردار است .
وی هدف از این سفر را بررسی راه‌های ارتباطی جدید عنوان نمود و افزود: احداث راه آهن های جدید در ایران برای کشورهای منطقه نیز دارای منفعت است البته برای مردم شهرهای مناطق نزدیک ریل نیز منافع بسیاری داشته و سبب اشتغالزایی می شود.
سردالله یف ادامه داد: در خلال سفر رئیس‌جمهور افغانستان به ازبکستان در سال ۲۰۱۷ مذاکراتی با رئیس‌جمهور ازبکستان در خصوص کریدور ایران-افغانستان و ازبکستان صورت گرفت تا راه‌آهن مزارشریف-هرات احداث شود که سند تاریخی آن به امضا رسید.
وی یادآور شد: راه‌آهن حیرتان- مزار شریف به طول ۱۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۰۹ توسط مهندسان ازبکستان احداث شد که قابلیت جابجایی چهار میلیون تن بار را دارد و مقرر شده در آینده امتداد این خط از مزار شریف-هرات به طول ۶۶۰ کیلومتر احداث شود.
قائم مقام راه آهن ازبکستان در ادامه با اشاره به همکاری راه آهن های دو کشور از زمان افتتاح ایستگاه سرخس در سال ۱۹۹۷ میلادی درخواست کرد که راه‌آهن خواف-هرات سریع‌تر به اتمام برسد و دو ایستگاه تعویض بوژی‌ واگن نیز احداث شود تا بتوانیم با هدف حمل میلیون‌ها تن بار از طریق این خط آهن به بنادر چابهار و بندرعباس نیز دسترسی داشته باشیم.
مدیرکل راه آهن شرق نیز با اشاره به توانمندی های بالای راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواستار گسترش و تدوام همکاری های ریلی دوکشور شد.
وی گفت: اجرای پروژه های احداث راه آهن به دلیل هزینه های سنگین آن بایستی با نگاه اقتصادی باشد.
حسن ماسوری افزود: به دلیل موقعیت ممتاز ایران به عنوان شاهراه ترانزیتی منطقه و دسترسی به آبهای آزاد و وجود بنادر استراتژیک با برنامه ریزی مناسب، می توانیم کریدورهای فعالتری داشته باشیم که با این نگاه یکی از اقتصادی ترین خطوط راه آهن ایران راه آهن شرق می باشد.
وی ادامه داد: این اداره کل آینده بسیار شکوفایی دارد چراکه در مسیر ترانزیتی آسیای میانه قرار گرفته و بزرگترین معادن سنگ آهن خاورمیانه در این منطقه واقع شده است.
مدیرکل راه آهن شرق اظهار داشت: بخش اعظم معادن سنگ آهن در افغانستان است که یک پتانسیل بالقوه می باشد که باستی بالفعل گردد که این امر مهم باید مورد توجه کشور افغانستان قرار گیرد چراکه موجب توسعه این کشور خواهد شد.
وی گفت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیده است که خط دوم مسیر راه آهن شرق را احداث نماید و در آینده خط آهن چابهار – زاهدان – مشهد نیز نیز به شبکه ریلی متصل می کند که توجیه اقتصادی بسیار بالایی دارد که دیدگاه من و بسیاری از مدیران راه آهن نیز تاکید بر این مسئله است.
ماسوری در خصوص مشارکت در احداث راه آهن در افغانستان نیز گفت: بهترین گزینه ها بایستی با همفکری میان دوکشور انجام پذیرد و چراکه هردوکشور در این زمینه منافع مشترک دارند.
وی گفت: اگر نگاه توسعه ای افغانستان در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی تقویت شود کشورهای هم مرز منافع مشترک زیادی دارند که از این ظرفیت بایستی استفاده شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=11027

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.