• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ایروان و باکو برای حمل کالاهای ریلی ایران رقابت می کنند

  • کد خبر : 4495
  • ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
ایروان و باکو برای حمل کالاهای ریلی ایران رقابت می کنند

0 (0) به گزارش ایران اکونومیست؛ این تارنما افزود: ارمنستان در حال ایجاد راهکاری جدید برای غلبه بر چند دهه انزوای اقتصادی خود است، اما جمهوری آذربایجان تلاش می کند تا برنامه های ایروان را خنثی کند. اوراسیانت ادامه داد: ایروان در دسامبر گذشته (آذر- دی 96) منطقه آزاد اقتصادی در شهر مرزی مغری در […]

0
(0)

به گزارش ایران اکونومیست؛ این تارنما افزود: ارمنستان در حال ایجاد راهکاری جدید برای غلبه بر چند دهه انزوای اقتصادی خود است، اما جمهوری آذربایجان تلاش می کند تا برنامه های ایروان را خنثی کند.

اوراسیانت ادامه داد: ایروان در دسامبر گذشته (آذر- دی 96) منطقه آزاد اقتصادی در شهر مرزی مغری در جنوب شرقی ارمنستان و کنار مرز ایران ایجاد کرد که هدف از آن، بهره گیری از بازار این کشور بود. ارمنستان قصد دارد واسطه بین تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (سازمان تجاری تحت ریاست روسیه که ارمنستان عضو آن است) بشود.

جمهوری اسلامی تمایل خود برای گسترش تجارت با روسیه از طریق این اتحادیه را اعلام کرده است. میزان تجارت سالیانه بین ایران و ارمنستان رشد داشته و در سال 2017 به 211.4 میلیون دلار رسیده است و تاثیر گذاری مبادلات ارمنستان با ایران در «مغری» مشهود است.

اوراسیانت افزود: دو منطقه اقتصادی دیگر ارمنستان در ایروان در سال 2014 تاسیس شدند که فقط 94 شغل ایجاد و 17 شرکت را به خود جذب کردند. دو شرکت نیز در سال گذشته فعالیت های خود را در این مناطق تعلیق کردند.

وزرای امور خارجه ایران، ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان در ماه مارس (اسفند 96) با حضور در اولین نشستی چهارجانبه، در بیانیه ای اعلام کردند که گام های مهمی برای افزایش حمل و نقل میان این چهار کشور برخواهند داشت. جمهوری آذربایجان آن بیانیه را به این عنوان برداشت کرد که تهران، این کشور را برای حمل و نقل به سمت شمال به ارمنستان ترجیح می دهد.

طبق توافق رشت – آستارا که بین شرکت های راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد، راه آهن به مدت 15 سال و ایستگاه های آن به مدت 25 سال در اجاره این کشور است. هدف از این توافقنامه، افزایش روابط دوجانبه بین ایران و جمهوری آذربایجان و رساندن حجم مبادلات از 600 هزار تن به پنج میلیون تن در سال است.

نگرانی امنیتی باکو، برون بوم نخجوان است که از زمان جنگ جمهوری آذربایجان با ارمنستان فقط از طریق هوا قابل دسترسی است. باکو امکانات بالقوه ای را در راه آهن بین نخجوان و مشهد می بیند که آن را به شبکه اصلی راه آهن جمهوری آذربایجان وصل می کند.

ایروان امیدوار است که منطقه تجاری جدید مغری، سطح مبادلات تجاری را ارتقا بخشیده و در نتیجه پایگاهی اقتصادی برای راه آهن ایجاد کند.

ایروان ضمن اینکه امیدوار است با ایجاد روابط تجاری دوجانبه با تهران، به جایگاه قطب حمل و نقل میان ایران و روسیه تبدیل شود، با گرجستان همسایه شمالی خود نیز برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری مغری، گفت وگو می کند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=4495

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.