• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

برنامه‌ریزی برای اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان

  • کد خبر : 1424
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷

0 (0) عضو كمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تأکید كرد: برنامه‌ریزی برای اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق چهارمحال و بختیاری مراحل ساخت و تکمیل راه اهن قزوین-رشت عضو كمیسیون برنامه‌وبودجه با تاکید بر توسعه خطوط ریلی در جنوب به شمال و شرق به غرب كشور گفت: امیدواریم اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق استان […]

0
(0)

عضو كمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تأکید كرد:
برنامه‌ریزی برای اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق چهارمحال و بختیاری

مراحل ساخت و تکمیل راه اهن قزوین-رشت عضو كمیسیون برنامه‌وبودجه با تاکید بر توسعه خطوط ریلی در جنوب به شمال و شرق به غرب كشور گفت: امیدواریم اتصال راه‌آهن اصفهان به خوزستان از طریق استان چهارمحال و بختیاری است به‌زودی اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، علی كاظمی بابا حیدری، نماینده مردم اردل، فارسان، كوهرنگ، كیار و دهستان دستگرد در مجلس با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع انتقال باراز جاده به ریل و اولویت دولت بر توسعه حمل‌ونقل ریلی افزود: تمایل به استفاده از حمل‌ونقل ریلی در كل جهان وجود دارد و درحالی‌که نه‌تنها در ایران بلكه در سراسر جهان با موضوع حفظ محیط‌زیست روبرو هستیم ترجیح بر حمل‌ونقل ریلی مورد تأکید اكثر مسئولان قرار دارد .

وی بابیان اینكه سیستم حمل‌ونقل ریلی حافظ و سازگار با محیط‌زیست محسوب می‌شود، خاطرنشان كرد: با توجه به ورود فنّاوری روز به راه‌آهن ، علاوه بر موضوع محیط‌زیست، ایمن بودن و سریع بودن در حمل حجم بالای بار از دیگر مزایای حمل‌ونقل ریلی است.

عضو كمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به شرایط سوق‌الجیشی ایران و شرایط مطلوب ترانزیت در كشورمان، اظهار داشت: در موضوع حمل‌ونقل زمینی بار بهترین وسیله برای ارتباط كشورهای منطقه به یكدیگر، مخصوصاً همسایگان شمالی كشورمان به سایر كشورهای همسایه، حمل‌ونقل ریلی است و این مسئله سبب شده است تا ارگان‌ها و نهادها توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل ریلی داشته باشند.

كاظمی بابا حیدری با یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره خاطرنشان كرد: هم دولت و هم مجلس توسعه خطوط ریلی را در دستور كار و برنامه‌های خود دارد. نمایندگان در برنامه ششم توسعه توجه ویژه‌ای به این امر داشتند كه این توجه بایستی تداوم پیدا كند.

وی با تأکید بر اینكه لازم است خطوط ریلی در سراسر كشور توسعه داشته باشند، گفت : بخصوص توسعه این خطوط در جنوب به شمال و شرق به غرب كشور ضروری است تا ارتباط همه‌جانبه با كشورهای اطراف برقرار شود.

نماینده مردم اردل، فارسان، كوهرنگ، كیار و دهستان دستگرد در مجلس گفت: مجلس و بخصوص كمیسیون برنامه و بودجه در تلاش‌اند كه کمک‌های متعددی را به توسعه ریلی داشته باشند، اما باید دولت در این زمینه پیش‌قدم باشد و معاون وزیر راه و شهرسازی در حمل‌ونقل ریلی چانه‌زنی‌ها و چکش‌کاری‌های اصلی مربوط به آن را انجام دهد.

وی افزود : خوشبختانه در بازدیدی كه اعضای كمیسیون برنامه‌وبودجه از راه‌آهن و كنترل ترافیك آن داشتند، گزارش‌های بسیار خوبی ارائه شد كه در آن بسیاری از مناطق حساس دیده‌شده است كه یكی از آن نقاط كه امیدواریم به‌زودی اجرایی شود اتصال راه‌آهن ۲ استان بزرگ اصفهان به خوزستان از طریق استان چهارمحال و بختیاری است.

كاظمی بابا حیدری، با اعلام آمادگی از سوی مجلس برای كمك به راه‌آهن از دو طریق بودجه درون كشور و تصویب فاینانس برای توسعه راه‌آهن اظهار داشت: البته توجه داشته باشید با توجه به مسائل اقتصادی كشور و موضوع تحریم‌ها بودجه درون كشوری خیلی نمی‌تواند جوابگوی توسعه راه‌آهن باشد و نیاز است كه به سمت جذب سرمایه‌گذار خارجی قدم برداریم.

وی خاطرنشان كرد: اگر مانتوانیم مسیرهای ترانزیتی خود را برای حمل بار منطقه فعال كنیم كشورهای دیگر از این موقعیت به نفع خود استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال شنیده‌ام كه برخی از كشورهای حوزه خلیج‌فارس اعلام کرده‌اند كه با استفاده از هواپیماهای غول‌پیکر حمل بار منطقه را به عهده می‌گیرند.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت : چنین نكاتی جای تأمل دارد كه چرا ایران با داشتن بنادر خوب و فعال، ارتباط با آب‌های جنوب از یک‌سو و از سوی دیگر ارتباط با دریای خزر و كشورهای آسیای میانه و همچنین ارتباط با اروپا و رابطه خوب با كشورهایی چون عراق و پاكستان و هندوستان چرا در این زمینه پیشرو نیست؟

وی در پاسخ به این پرسش كه چرا بسیاری از قوانین مصوب مجلس درباره حمل نقل ریلی اجرا نمی‌شود یا اینكه ناقص اجرا می‌شود، افزود : بهتر است این سؤال را از دولت بپرسید، دولت باید این قوانین را اجرا كند . البته نمایندگان هم باید بعد دوم تصویب هر قانون یعنی نظارت بر اجرای آن را در نظر داشته باشند.

كاظمی بابا حیدری با بیان اینكه اگر ایرادی در زمینه قوانین تصویب‌شده وجود دارد باید برطرف شود، اظهار داشت : این قوانین نباید معطل بمانند، اگر ما دنبال توسعه اقتصاد هستیم یكی از راه‌های آن اجرای این قوانین است. تسهیل آمدوشد و ترانزیت به یك منطقه موجب توسعه آن می‌شود. این جای سؤال دارد كه چرا باید قانونی تصویب شود كه درصد اندكی از اجرای آن پیش برود؟

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=1424

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.