• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
5

برنامه ریزی راه اندازی آزمایشگاه مرجع ریلی در دست اقدام

  • کد خبر : 34032
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۴:۲۹
برنامه ریزی راه اندازی آزمایشگاه مرجع ریلی در دست اقدام

0 (0) معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام انجام مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم افزار تحت وب GIS، از برنامه ریزی برای راه اندازی آزمایشگاه مرجع ریلی و پیگیری تامین و تکمیل تجهیزات تخصصی موردنیاز آزمایشگاه مرجع ریلی خبرداد. به گزارش تین نیوز، […]

0
(0)

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام انجام مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم افزار تحت وب GIS، از برنامه ریزی برای راه اندازی آزمایشگاه مرجع ریلی و پیگیری تامین و تکمیل تجهیزات تخصصی موردنیاز آزمایشگاه مرجع ریلی خبرداد.

به گزارش تین نیوز، مهران غلامی عضو هیات علمی و معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بخشی از پروژه های مهم پژوهشی آن مرکز را در حوزه های لجستیک، مدیریت سیستم ها و بحران و همچنین حوزه حمل و نقل ریلی تشریح کرد.

انجام مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم افزار تحت وب GIS

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: یکی از پروژه های مهم بخش لجستیک، مدیریت سیستم ها و بحران که در همکاری مرکز تحقیقات با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام شده مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم افزار تحت وب GIS است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بخشی از اهداف مطالعات جانمایی مراکز لجستیک با طراحی، اجرا و پشتیبانی نرم افزار تحت وب GIS را شامل استفاده از ظرفیت های موجود در پهنه های منتخب در زمینه بهبود حمل و نقل ترکیبی و ارتقا یکپارچگی شقوق مختلف حمل و نقل، کاهش هزینه فعالیت های لجستیکی با جانمایی مراکز لجستیک، بهبود عملکرد کشور در زمینه ترانزیت و جابجایی بار ، یکپارچگی و هماهنگی میان برنامه های ذکر شده به منظور دستیابی به توسعه یکپارچه و  دستیابی به توسعه پایدار عنوان کرد.

غلامی نتایجی که از اجرای طرح پژوهشی جانمایی احداث مراکز لجستیک مورد انتظار است را شامل ایجاد پارک های لجستیک عمومی در ۸ پهنه، مراکز لجستیک مرزی در ۲ پهنه و پارک های لجستیک کشاورزی در ۱۸ پهنه برشمرد.

صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی

وی در ادامه به فعالیت های پژوهشی مرکز تحقیقات در حوزه حمل و نقل ریلی پرداخت و صدور گواهینامه فنی در حوزه ادوات ریلی را بخشی از فعالیت های مهم و اثربخش این حوزه دانست.

غلامی یکی از مهمترین نقاط ضعف موجود در بخش زیرساخت صنعت حمل و نقل ریلی کشور (برون شهری و درون شهری) را عدم وجود نظام ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت منسجم و آزمایشگاه مرجع بخش خط آهن در حوزه روسازی عنوان کرد و یادآور شد: این موضوع به طور مستقیم بر کنترل کیفیت اولیه مصالح و در نتیجه فرآیند نگهداری و تعمیر ادوات روسازی راه آهن در جریان بهره برداری از سیستم ریلی تاثیر می گذارد. انتخاب مصالح نامناسب در دوره اولیه می تواند باعث بروز مشکلات همچون افزایش هزینه، کاهش زمان سرویس دهی و خطرات جبران ناپذیر در فرآیند بهره برداری و نیز نگهداری و تعمیر شود.

به گفته وی، مباحثی از جمله کاهش سطوح قابلیت اعتماد، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری و تعمیر و نیز کاهش ایمنی بهره برداری از زیرساخت ریلی را می توان از معضلات جبران ناپذیر این محدودیت عنوان نمود. عدم وجود مراجع تخصصی دارای صلاحیت و معتبر در ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت مصالح روسازی راه آهن می تواند منجر به چشم پوشی از انجام برخی از آزمایش های مهم و یا ارسال نمونه ها به خارج از کشور جهت تایید کیفیت به صورت موردی و سلیقه ای شود. هرکدام از این رویکردها دارای معایب اساسی چون افزایش هزینه نگهداری و تعمیر، مخاطرات بهره برداری، برون رفت سرمایه ملی و عدم خودکفایی و وابستگی می شود.

راه اندازی آزمایشگاه مرجع ریلی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: پشتیبانی از ایجاد و توسعه آزمایشگاه های مرجع و صدور گواهینامه های فنی در بخش حمل و نقل از سیاست های اصلی و مصوب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که بارها وزرای راه و شهرسازی بر آن تاکید کردند. همچنین با توجه به جایگاه بسیار مهم بخش حمل و نقل ریلی (برون شهری و درون شهری)، ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت. اقدامی که به پشتیبانی از تجهیز آزمایشگاه تخصصی خطوط راه آهن و مترو به منظور تایید کیفیت و ارائه گواهینامه یا نظریه فنی مورد نیاز به عنوان مرجع قابل استناد برای صنایع ریلی کشور منجر می شود.

پیگیری تامین و تکمیل تجهیزات تخصصی موردنیاز آزمایشگاه مرجع ریلی

وی تصریح کرد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی فرآیند صدور گواهینامه فنی در بخش ریلی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز شده است و تامین و تکمیل تجهیزات تخصصی مورد نیاز آزمایشگاه مرجع ریلی در حال پیگیری است.

غلامی اظهار امیدواری کرد تا این اقدام با حمایت و استقبال صنایع ریلی درون شهری و برون شهری به اهداف متعالی خود در آینده ای نزدیک دست یابد.

 

منبع: تین نیوز

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=34032

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.