• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

برپایی نمایشگاه دائمی وزارت راه و شهرسازی در باغ موزه دفاع مقدس

  • کد خبر : 20188
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
برپایی نمایشگاه دائمی وزارت راه و شهرسازی در باغ موزه دفاع مقدس
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتخارات کارکنان وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس، گفت: این افتخارات بسیار چشمگیر بوده است به همین دلیل در صدد برنامه‌ریزی برای ایجاد نمایشگاهی دائمی از این دستاوردهای پر افتخار در محل باغ موزه دفاع مقدس تهران هستیم.
0
(0)

به گزارش ریل نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی عبوری، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی و رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس این وزارتخانه در نشست خبری همایش و نمایشگاه تخصصی تبیین نقش وزارت راه و شهرسازی در دفاع مقدس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای اسلام و تقارن هفته دفاع مقدس با ایام محرم و عزاداری امام حسین (ع) گفت: وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس در قالب دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، ‌ خدمات زیادی در دوران جنگ تحمیلی انجام داده، اما شاید کم‌ترین توجه رسانه‌ای در این خصوص انجام شده است.

به گفته رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس وزارت راه و شهرسازی، آمار حضور کارکنان وزرات راه و شهرسازی و اقداماتی که انجام داده‌اند بسیار قابل توجه است.

عبوری ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در حقیقت تامین‌کننده خدمات پشتیبانی در دوره دفاع مقدس بوده است، حتما قصور خودمان بوده است که این وزارتخانه دیده نشده است. ‌ امیدواریم امسال با تشکیل ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس و همچنین برپایی نمایشگاه حماسه‌سازان سرافراز و برگزاری نشست‌های خبری و دیگر برنامه‌ها گذشته را جبران خواهیم کرد.

مهم رزمنده بودن و رزمنده ماندن است

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: آنچه مهم است؛ ایجاد و توسعه فرهنگ دفاعی در تمام دستگاه‌ها است. باید یادمان باشد، جنگ هرگز پایان نیافته و فقط تغییر شکل داده است. امروز هم در حال جنگ هستیم، مهم رزمنده بودن و رزمنده ماندن ما است که لازمه آن بصیرت و فهم موقعیتی است که درون آن قرار داریممهم رزمنده بودن و رزمنده ماندن ما است که لازمه آن بصیرت و فهم موقعیتی است که درون آن قرار داریم.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز فعالان خط اقتصادی را رزمنده می‌دانند و بر تغییر نگاه در این خصوص تاکید دارند. ما هم باید بدانیم شکستن حصارهای اقتصادی دشمن در سال رونق تولید ملی و جذب هر سرمایه‌ و سرمایه‌گذار که منجر به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی شود، کاری جهادی و یک نقش‌‌آفرینی بسیجی است.

عبوری با اشاره به افتخارات کارکنان وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس، گفت: این افتخارات بسیار چشمگیر بوده است و رزمندگان این وزارت‌خانه در آن دوران نقش‌آفرینی گسترده‌ای داشتند. امسال با دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی و با پیگیری بسیج وزارت‌خانه نمایشگاه تخصصی تبیین نقش وزارت راه و شهرسازی در دفاع مقدس برگزار خواهد شد و در صدد برنامه‌ریزی برای ایجاد نمایشگاهی دائمی از این دستاوردهای پر افتخار در محل باغ موزه دفاع مقدس تهران هستیم. برای این موضوع در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی با بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس هستیم و امیدواریم به‌زودی این اتفاق بیافتد.

برگزاری نمایشگاه «حماسه‌سازان سرافراز» در هفته دفاع مقدس

رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس وزارت راه و شهرسازی توضیح داد: در دوران دفاع مقدس به‌خاطر حجم آثار جنگ در وزارت راه و ترابری آن زمان، در کنار همه فعالیت‌های روزمره آن وزارت‌خانه، ۳ اداره کل؛ راه قدس در شهر مهاباد، راه کربلا در شهر اهواز و راه نجف در شهر کرمانشاه تاسیس شد. در وزارت مسکن و شهرسازی هم اداره کل فنی و مهندسی کربلا در شهر اهواز و اداره کل فنی مهندسی نجف در شهر ارومیه راه‌اندازی شد. وظیفه این اداره‌ها در زمان جنگ، ‌پشتیبانی از مناطق جنگی و مناطق محروم بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی افزود: احداث، نگهداری و مرمت راه‌های مناطق جنگی، احداث سنگرها و حتی احداث سایت‌های موشکی از جمله سایت موشکی گنو در استان هرمزگان و احداث بیمارستان‌های صحرایی بخشی از فعالیت‌های این ادارات کل در دوران دفاع مقدس بوده است. به همین دلیل امسال در نمایشگاهی که با عنوان «حماسه‌سازان سرافراز» در هفته دفاع مقدس برگزار خواهد شد، اقدمات ارزشمند کارکنان وزارت راه و شهرسازی در دوران جنگ تحمیلی به‌ نمایش گذاشته خواهد شد.

بندر امام خمینی‌ (ره) در یک روز شاهد ۷۰ بار بمباران یا مانور هواپیماهای بعثی بود

مهدی عبوری در توضیح اقدامات وزارت‌خانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی و پشتیبانی این وزارت‌خانه‌ها از جنگ بیان کرد: امروز نزدیک به ۱۵ هزار ایثارگر در وزارت راه و شهرسازی حضور دارند امروز نزدیک به ۱۵ هزار ایثارگر در وزارت راه و شهرسازی حضور دارندکه در آن زمان افتخار آفرینی کرده‌اند. در اولین ساعت‌های جنگ تحمیلی حملاتی که رژیم بعثی عراق به خاک عزیز ایران انجام داد، باعث آسیب به این وزارت‌خانه شد.

وی ادامه داد: حمله به فرودگاه مهرآباد در اولین ساعت‌های جنگ، حمله به بنادر و … از جمله مناطقی بودند که در اختیار وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی وقت قرار داشتند. در آغازین لحاظات جنگ تحمیلی این ۲ وزارت‌خانه درگیر جنگ شدند و در طول این ۸ سال با ایستادگی کارکنان این مجموعه‌ها و با طراحی‌های بسیار خوبی که در آن زمان انجام دادند، توانستند پشتیبانی قابل توجهی را انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بندر خرمشهر را مثال زد و گفت: در زمان جنگ یکی از بنادر مهم و حیاتی کشور بندر خرمشهر بود، ‌ به این بندر حمله شد و چندین ماه همراه شهر خرمشهر در تصرف دشمن بود. تعدادی از کارکنان عزیز وزارت راه و شهرسازی در آنجا به‌ شهادت رسیدند، تعدادی اسیر شدند و تعدادی هم به افتخار جانبازی نائل شدند. این موضوع باعث فشار کاری به بندر امام خمینی (ره) شد. از طرفی برای مثال بندر امام خمینی‌ (ره) هم در یک روز شاهد ۷۰ بار بمباران یا مانور هواپیماهای بعثی بود. در زمان جنگ بنادر دیگر ما بار بندر خرمشهر را به‌ دوش کشیدند و برای مثال سازمان بنادر و دریانوردی ۹۸ شهید تقدیم کشور عزیزمان کرده و ۳۰۴ جانباز، ۸۳ آزاده و ۵۶۴ رزمنده را در خود جای داده است.

ریل‌گذاری و بهره‌برداری از ۱۲۰ کیلومتر راه‌آهن ظرف ۱۰۰ روز کاری

رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس وزارت راه و شهرسازی در ادامه به اقدامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در طول ۸ سال دفاع مقدس پرداخت و اظهار کرد: یکی دیگر از کارهای مهم، ‌ اثرگذار و پر افتخاری که وزارت راه و ترابری در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس انجام داد؛ انتقال ۸ میلیون نفر-صندلی، رزمنده بوده است. همچنین حدود ۴ میلیون تن تجهیزات، امکانات و نیازهای جبهه‌های جنگ در این دوران از طریق راه‌آهن جابه‌جا شده است.

عبوری بیان کرد: برای مثال شرکت راه‌آهن با امکاناتی که در اختیار داشت در مناطق جنگی نزدیک به ۳۵ کیلومتر راه‌سازی انجام داده است. شرکت راه‌آهن در آن زمان ۵ دستگاه قطار را به بیمارستان‌های سیار تبدیل کرد که به اتاق عمل و ۱۰۰ تخت بیمارستانی مجهز شدندشرکت راه‌آهن در آن زمان ۵ دستگاه قطار را به بیمارستان‌های سیار تبدیل کرد که به اتاق عمل و ۱۰۰ تخت بیمارستانی مجهز شدند. این موارد همه از دارایی‌های شرکت‌های راه‌آهن بوده که در زمان جنگ برای پیشتیبانی دفاع مقدس استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه در جنگ تحمیلی بعد از تصرف خرمشهر، راه‌آهن اهواز-خرمشهر به‌طول ۱۲۰ کیلومتر کاملا از بین رفت و دشمن بعثی این ریل‌گذاری را جمع کرده بود، ‌گفت: یکی از کارهای مهم، اثرگذار و بی‌نظیر شرکت راه‌آهن، بعد از آزادسازی خرمشهر این بود که رزمندگان عزیز در شرکت راه‌آهن در سال ۶۱ این مسیر ۱۲۰ کیلومتری را ظرف ۱۰۰ روز کاری، ریل‌گذاری و بهره‌برداری کردند و این کار در علم مهندسی بی‌نظیر است. شرکت راه‌آهن ۲۵۳ نفر شهید را تقدیم کرده است و بیش از ۱۲۰۰ نفر جانباز و ۲۰۹ آزاده را در خود جای داده است. این موارد بخشی از اقداماتی بوده است که شرکت راه‌آهن در طول دفاع مقدس انجام داده و به امید خدا در نمایشگاه گوشه‌ای از فعالیت‌ها و رشادت‌های این عزیزان را به تصویر خواهیم کشید.

ساخت ۸۰ هزار متر مربع بیمارستان، معادل ۱۰۰۰ تخت در دوران دفاع مقدس

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی در توضیح اقدامات وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان در دوران جنگ تحمیلی بیان کرد: از اقدامات ۲ اداره کل نجف و کربلا در وزارت مسکن و شهرسازی وقت می‌توان به احداث ۱۶ بیمارستان صحرایی، ایجاد ۱۵۰۰ دال انفجاری، ساخت ۴۵۰۰ قطعه باکس بتونی، احداث ۲ واحد معراج شهدا، احداث ۲ واحد مرکز مخابراتی، ‌ احداث ۵۴ پاسگاه مرزی، احداث ۶ مرکز عملیاتی، ‌ ۷ مورد پروژه ویژه، احداث ۴ بیمارستان زیرزمینی در مراکز استان‌ها، احداث پناهگاه در شهرهای مختلف با ظرفیت ۸۰۰۰ نفر و … را اشاره کرد.

مهدی عبوری همچنین ساخت بیمارستان‌های مخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران در ۱۶ نقطه به مساحت ۸۰ هزار متر مربع و معادل ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی را یکی از اقدامات ارزشمندی دانست که در آن دوران پر افتخار در دو قرارگاه عملیاتی نجف و کربلا به سرانجام رسیده است.

به گفته رئیس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس وزارت راه و شهرسازی، وزارت مسکن و شهرسازی در دوران دفاع مقدس در مجموع ۱۵۰ شهید و ۱۷۷۶ آزاده و جانباز تقدیم ایران عزیز کرده استوزارت مسکن و شهرسازی در دوران دفاع مقدس در مجموع ۱۵۰ شهید و ۱۷۷۶ آزاده و جانباز تقدیم ایران عزیز کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: بخشی از این اقدامات ارزشمند که کارکنان وزارت راه و شهرسازی در دوران دفاع مقدس در مجموعه‌های هواپیمایی و ناوبری هوایی کشور، ‌ بنادر و دریانوردی، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مسکن و شهرسازی و راه و ترابری آن زمان و سازمان راهداری انجام دادند، در غرفه‌هایی که پیش‌بینی شده، قرار است به نمایش گذاشته شود، اما حتما برای تکمیل این نمایشگاه نیازمند ایجاد نمایشگاه دائمی هستیم که امیدواریم با همت مرکز بسیج و روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی این نمایشگاه دائمی در آینده‌ای بسیار نزدیک به بهره‌برداری برسد و هموطنان عزیز گوشه‌ای از این فعالیت‌ها را از نزدیک ببینند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=20188

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.