• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

بندر لنگه همچنان چشم انتظار راه آهن

  • کد خبر : 26455
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
بندر لنگه همچنان چشم انتظار راه آهن
خبر اتصال بندرلنگه به راه آهن از وعده های دولت احمدی نژاد در سال 88 بود. اما این وعده که قرار بود بندرعباس را با یک شبکه ریلی به بندر لنگه و سپس به بندر عسلویه وصل کند عملا بر زمین ماند و فقط وعده اش در سایت های غرب استان به یادگار ماند.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز با نقل از ندای هرمزگان ، فارغ از اهمیت بندرلنگه ، هنوز بخش عمده بنادر کشور از بوشهر و چابهار گرفته تا جاسک و عسلویه  به شبکه راه آهن که بزرگترین عامل توسعه بنادر است وصل نشده اند و نکته بسیار عجیب اینجاست که سرعت طرح های اجرای راه آهن که باید از بنادر به داخل کشور باشد عمدتا معطوف به ایجاد راه آهن مناطق داخل کشور است.

از سویی در هرمزگان  پیشرفت های ریلی بیشتر به حجم و تعداد واگن ها و توسعه ریلی منطقه ویژه اقتصادی و اسکله شهید رجایی بندرعباس ختم شده است.

نکته اینجاست که چرا بندرلنگه که مقصد بسیاری از گردشگران جزیره کیش است توجیه اقتصادی داشتن راه آهن ندارد.

در ادامه نظر صابری مدیر سابق اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه درباره عدم توسعه ریلی این بندر نیز قابل تامل است. وی قبلا در گفتگو با سایت وزارت راه و شهرسازی عنوان کرده که درحال حاضر سرمایه های تمدنی و شهرنشینی به شهرهایی مثل بندرعباس منتقل شده است.

وی با بیان اینکه هنوز بنادر کوچک برای کسانی که سرمایه گذاری بزرگ می‌کنند اقتصادی نیست، می گوید: برخورداری از زیرساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی با هدف کاهش هزینه های تجارت و آوردن سرمایه گذاران به بنادر کوچک حائز اهمیت است اما نکته این است که بنادر کوچک توجیه اقتصادی برای آوردن ریل و راه‌آهن ندارد.

در عین حال رفتار اقتصادی کشورها نمی‌طلبد که حمل بار فقط از طریق لنج باشد. مدیر سابق اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه با بیان اینکه آوردن ریل و راه‌آهن به بندر نیازمند زیر ساخت‌هاست و ابتدا باید محیط را برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تر آماده کرد، تاکید می کند که ابتدا باید رونق را به بنادر کوچک بازگردانیم تا صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار داشته باشد.

براستی چرا بندر لنگه که مبدا انتقال ترانزیت خودرو است و بسیاری از گردشگران از همین بندر به کیش سفر می کنند توجیه اقتصادی داشتن راه آهن ندارد.

یادمان باشد که بندرلنگه زمانی نه چندان دور نگین بنادر ایران بود و کشتی های اقیانوس پیمای آلمانی در اواخر حکومت ناصرالدین شاه قاجار در خلیج فارس یک مقصد داشتند و آن بندرلنگه بود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=26455

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.