• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

بهترین تضمین برای بقای کریدور ریلی شمال-جنوب

  • کد خبر : 2331
  • ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۷:۵۹
بهترین تضمین برای بقای کریدور ریلی شمال-جنوب

0 (0) بهترین تضمین برای بقای کریدور ریلی شمال-جنوب بهتر است سه یا چهار کشور منتفع در این کریدور همگی درگیر سرمایه‌گذاری در این پروژه شوند و این خط به‌صورت یک شراکت ( و نه بصورت وام) ساخته شود. سهم داشتن همه کشورها ذینفع در تکمیل این قطعه مفقوده ریلی بهترین تضمین برای بقای این […]

0
(0)

بهترین تضمین برای بقای کریدور ریلی شمال-جنوب

بهتر است سه یا چهار کشور منتفع در این کریدور همگی درگیر سرمایه‌گذاری در این پروژه شوند و این خط به‌صورت یک شراکت ( و نه بصورت وام) ساخته شود. سهم داشتن همه کشورها ذینفع در تکمیل این قطعه مفقوده ریلی بهترین تضمین برای بقای این کریدور است.
بهترین تضمین برای بقای کریدور ریلی شمال-جنوب
تین‌نیوز |

چندی پیش بود که خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که بر اساس آن الچین میرزا بیلی کارشناس مسایل آذربایجان به پایگاه اینترنتی «ینی مساوات» گفته بود که افتتاح مسیر راه‌آهن «باکو-تفلیس-قارص» و مذاکرات موفق درباره کریدور حمل‌و‌نقل بین «شمال-جنوب» و نیز گام‌های برداشته شده در راستای ساخت مسیر راه‌آهن آستارا-رشت تا حد قابل توجهی انزوای کشور ارمنستان را فراهم می‌آورد.

به گزارش تین‌نیوز، پس از انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی یک کارشناس حمل‌ونقل در این مورد نوشت: متن فوق نشان می‌دهد تلاش‌های مستمر جمهوری آذربایجان برای تقویت کریدورهای ریلی از جمله ساخت راه‌آهن رشت آستارا و تکمیل کریدور شمال – جنوب معطوف به اهداف سیاسی یعنی انزوای ارمنستان است.

سید مرتضی ناصریان افزود: در واقع اگر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان روابط خوبی داشتند مرز ریلی جلفا (مسیر تهران-تبریز-جلفا و ادامه آن تا مسکو) می‌توانست مانند سال‌های قدیم فعال باشد زیرا شبکه راه‌آهن در مسیر فوق از تهران تا جلفا و تا مسکو برقرار است و کشور ما که اکنون درصدد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا به هزینه تقریبی 3500 میلیارد تومان ( مجموع هزینه تملک اراضی و اجرا) است در واقع تاوان جنگ سرد بین دو کشور و غیرفعال بودن کریدور جلفا – مسکو را می‌پردازد.

وی تاکید کرد: ضمن این‌که بعد از تکمیل پروژه راه‌آهن -رشت -آستارا، همواره باید رضایت جمهوری آذربایجان را برای ادامه فعالیت این مسیر فراهم کنیم و لذا به نظرم پیش از شروع به ساخت این پروژه باید تعهد طرف آذری را بگیریم که هیچگاه مانع فعالیت کریدور شمال -جنوب نباشد.

سعید قصابیان از دیگر کارشناسان این حوزه نیز نوشت: تلاش آذربایجان برای به انزوا کشاندن رقیب طبیعی است اما با تکمیل خط رشت-آستارا انتخاب ما برای عبور از کرانه غربی خزر دو گزینه خواهد شد.

وی با بیان این‌که رونق هر دو این مسیر ناگزیر تابع تمایل و همکاری کشورهای مسیر ( در اینجا ارمنستان یا آذربایجان ) خواهد بود که ریسک‌هایی از این نوع در همه کریدور های بین المللی وجود دارد، گفت: اما مسئله این است که هرگونه تعهد از آذربایجان یا هر کشور دیگر برای تداوم این کریدور یا هر کریدور دیگرضمانت اجرا نخواهد داشت.

این کارشناس خاطرنشان کرد: به‌نظر من بهتر است سه یا چهار کشور منتفع در این کریدور همگی درگیر سرمایه‌گذاری در این پروژه شوند و این خط به‌صورت یک شراکت ( و نه بصورت وام) ساخته شود.

قصابیان افزود: سهم داشتن همه کشورها ذینفع در تکمیل این قطعه مفقوده ریلی بهترین تضمین برای بقای این کریدور است.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=2331

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.