• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

بهره‌مندی ۱۰ میلیون روستایی از آب سالم/ آخرین وضعیت راه‌آهن «زاهدان-بیرجند»

  • کد خبر : 26958
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۴
بهره‌مندی ۱۰ میلیون روستایی از آب سالم/ آخرین وضعیت راه‌آهن «زاهدان-بیرجند»
وزیر نیرو گفت: تا پایان دولت دوازدهم ۱۰ میلیون نفر در کشور از شبکه‌های آب پایدار و بهداشتی برخوردار خواهند می‌شوند.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس ، رضا اردکانیان ظهر امروز در حاشیه مراسم افتتاح سد سیاهو سربیشه در جمع خبرنگاران به اجرای پویش هر هفته «الف-ب- ایران» اشاره و اظهار داشت: این پویش در سال جاری برای بهره‌برداری از ۲۵۰ طرح بزرگ آب و برق و فاضلاب با سرمایه‌گذاری  ۵۰  هزار میلیارد تومان آغاز شده است.

وی با بیان در پنجمین هفته این پویش سد سیاهو به‌عنوان چهل و یکمین سد مخزنی کشور افتتاح شد، بیان داشت: همچنین بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به ۱۵ روستای در مناطق مختلف استان و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه‌های بادی درح شهرستان سربیشه با ظرفیت ۵۰ مگاوات از دیگر پروژه‌های استان خراسان‌جنوبی است.

وزیر نیرو از اجرای ۵۷ طرح آب و انرژی در استان خراسان‌جنوبی خبر داد و مطرح کرد: این طرح‌ها به‌طور متوسط حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند البته اولویت با طرح‌های تأمین آب شرب به‌ویژه در مناطق روستایی است.

آخرین وضعیت انتقال آب از دریای عمان

اردکانیان با تأکید بر اینکه تأمین آب استان برای دوره‌های بلندمدت نیز مدنظر است، تصریح کرد: براساس سند سازگاری با کم‌آبی خراسان‌جنوبی که به تصویب کارگروه ملی رسیده و طرح انتقال آب از دریای عمان به این استان در مرحله بررسی‌های لازم و دعوت از سرمایه‌گذاران برای مشارکت در این طرح است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده برای استفاده از بخش انرژی تجدیدپذیر بادی در کشور داریم، عنوان کرد: امیدواریم با سازوکارهای که برای اجرای کردن نیروگاه حرارتی طبس پیش‌بینی شده در آینده شاهد نقش این نیروگاه حرارتی در فعال کردن ظرفیت مهم معدنی استان و ایجاد اشتغال باشیم.

وزیر نیرو اعلام کرد: در خصوص صادرات برق تولید شده در نیروگاه‌های بادی به کشور افغانستان، مذاکرات ابتدایی خوبی با این کشور انجام شده که امیدواریم با شرایط مستقر شده در دولت جدید افغانستان هر چه زودتر بتوانیم زمینه‌های همکاری با این کشور را فراهم کنیم.

در دست ساخت بودن ۱۰۹۰ نیروگاه برق در کشور

اردکانیان با بیان اینکه هم‌اکنون در سطح کشور بیش از سه هزار و ۹۰۰ نیروگاه کیلوواتی و حدود یک هزار و ۹۰ نیروگاه دیگر هم در دست اجرا است، تبیین کرد: در خراسان‌جنوبی سه نیروگاه مگاواتی با ظرفیت ۱۸ مگاوات در دست بهره‌برداری است.

وی در خصوص راه‌آهن زاهدان-بیرجند نیز گفت: بعد از توافقی که با فدراسیون روسیه برای استفاده از وام پنج میلیارد دلاری دولتی صورت گرفت طرح‌هایی را برای استفاده از این وام پیشنهاد دادیم که یکی از این طرح‌ها راه‌آهن زاهدان-بیرجند است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران این طرح را تصویب و به روسیه منتقل کرده است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: گرفتن تسهیلات برای طرح ساخت راه‌آهن زاهدان-بیرجند در حال پیگیری با وزارت اقتصاد و دارایی روسیه است و امیدواریم تا پایان دولت تدبیر و امید بتوانیم قدمی اساسی برای این طرح برداریم.

گزارش یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا در شهریورماه!

اردکانیان در ادامه با اشاره به اینکه آبرسانی به روستا‌ها با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی شتاب گرفته است، افزود: سال گذشته با تصویب هیئت وزیران، شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی و شهری یکپارچه شدند که این به معنای یکپارچه شدن منابع انسانی و مالی، تجهیزات و امکانات آن‌ها است و تا پایان شهریور گزارشی از نتایج این طرح به مردم خواهیم داد.

وی با اعلام اینکه یک هزار پست دولتی بر اثر این یکپارچه‌سازی در جهت کوچک‌سازی دولت قرار گرفت، تصریح کرد: سرعت بخشیدن به طرح‌های آبرسانی روستایی از دیگر نتایج یکپارچه‌سازی این دو شرکت است.

وزیر نیرو ادامه داد: در روز‌های اخیر در استان خوزستان آبرسانی به برخی مناطق دچار مشکل سرعت بیشتری گرفته که این ناشی از اجرای این طرح است و به‌زودی در سایر نقاط کشور از جمله خراسان‌جنوبی هم این اتفاق خواهد افتاد.

بهره‌مندی ۱۰ میلیون نفر از آب سالم

اردکانیان با اشاره به اینکه تا پایان دولت دوازدهم ۱۰ میلیون نفر در کشور از شبکه‌های آب پایدار و بهداشتی برخوردار می‌شوند، مطرح کرد: سطح برخورداری روستائیان از شبکه‌ها آبرسانی در کشور ایران بیش از ۲۰ درصد از متوسط جهانی بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: در ایران بیش از ۷۵ درصد از مردم روستا‌ها از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند هستند که البته امیدواریم بتوانیم سهم بیشتری در خدمت‌رسانی در مناطق شهری و روستایی داشته باشیم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=26958

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.