• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

بهسازي خط 5 متروي تهران و حومه، ارتقاء امنيت و آسايش مسافران

  • کد خبر : 13831
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
بهسازي خط 5 متروي تهران و حومه، ارتقاء امنيت و آسايش مسافران

0 (0) بهسازي خط 5 متروي تهران و حومه، ارتقاء امنيت و آسايش مسافران خط پنج متروي تهران و حومه، اولين خط متروي پايتخت است كه در سال 1377 افتتاح شد و حدود بيست سال است كه از آغاز فعاليت آن مي‌گذرد. اين خط كه تنها خط برون شهري شبكه‌ي متروي تهران است،  با دارا […]

0
(0)

بهسازي خط 5 متروي تهران و حومه، ارتقاء امنيت و آسايش مسافران

خط پنج متروي تهران و حومه، اولين خط متروي پايتخت است كه در سال 1377 افتتاح شد و حدود بيست سال است كه از آغاز فعاليت آن مي‌گذرد. اين خط كه تنها خط برون شهري شبكه‌ي متروي تهران است،  با دارا بودن 11 ايستگاه و 42 كيلومتر طول، يكي از مهم‌ترين خطوط متروي اين شهر به حساب مي آيد. اهميت خط 5 از آن جهت است كه دو استان تهران و البرز را به يكديگر متصل مي‌كند و به علت حجم بالاي مسافرت‌هاي روزانه بين اين دو استان، اين خط يكي از پر تردد‌ترين خطوط متروي تهران است، به طوري كه طبق آمار شركت بهره برداري متروي تهران و حومه در آبان ماه 97 طي روزهاي شنبه تا چهارشنبه به طور ميانگين 145 هزار مسافر روزانه از اين خط استفاده كردند.

به گزارش مديريت ارتباطات و امور بين الملل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه، با توجه به آمار ارائه شده از استقبال مسافران از اين خط و همچنين ذكر اين نكته كه خط پنچ از قديمي ترين خطوط متروي تهران است، اولين اقدامي كه لازم بود در جهت امنيت و آسايش مسافران انجام گيرد بهسازي و ايمن‌سازي اين خط و همچنين كوتاه كردن زمان سفر بين دو استان تهران و البرز است كه در اين راستا شركت بهره برداري متروي تهران و حومه اقدامات قابل توجهي را انجام داده كه در ادامه به آن اشاره مي‌شود.

فاز اول بهسازي خط 5
به گفته‌ي مهندس فرنوش نوبخت نايب رييس هيات مديره و مديرعامل شركت بهره‌برداري متروي تهران و حومه، فاز اول بهسازي خط 5، از دي ماه 1395 آغاز شد و در خرداد 1397 به پايان رسيد. در اين مرحله بيش از 3 هزار و 650 نفر روز كار مشاوره، 32 هزار و 850 نفر روز كار عملياتي و 12 هزار و 700 نفر روز كار كارشناسي و نظارت انجام شد. 
وي در ادامه افزود: در دو دهه‌ فعاليت خط تهران- گلشهر، بالاست و زيرساخت‌ها، خاصيت ارتجاعي خود را از دست داده‌اند و اين مورد باعث مي‌شود تا هنگام عبور قطار ضربات بيشتري به ناوگان وارد شود كه جدا از آسيبي كه به تجهيزات وارد مي‌شود، آسايش مسافران متروي تهران را هم تحت تاثير قرار مي‌‌دهد، لذا در فاز اول بهسازي خط 5 ، بالغ بر 80 هزار متر مكعب بالاست تعويض شد.
 
به طور كلي در پروژه‌ي بهسازي خط 5 از ابتداي انجام پروژه تا پايان آذر ماه 97 اقدامات زير ساختي و فني بسياري انجام گرفت كه براي نمونه مي‌توان از تعويض ريل(211 شاخه)، تعويض تراورس بتني(1658 قطعه)، تعويض ادوات (3316 ست)، تامين و نصب عايق شيميايي (52 بند)، جمع آوري بالاست آلوده مجاور خط (7951 متر مكعب)، عايق بندي سقف گالري اتمسفر و گلشهر(8500 متر مربع) و … نام برد.

بهسازي خطوط مترو امري متداول در تمام دنيا
عمليات بهسازي خطوط به طور طبيعي در تمامي خطوط متروي كشورهاي جهان انجام مي‌پذيرد كه معمولا انجام اين‌گونه عمليات ها باعث ايجاد اخلال در حركت قطارها و حتي گاهي موجب توقف موقت خدمات‌رساني مي‌شود. بعنوان مثال مقامات سيستم حمل‌و‌نقل نيويورك جهت جلب رضايت مسافران، تصميم به بهبود و بهسازي سيستم حمل‌و‌نقل ريلي گرفتند و براي اجراي اين طرح حدود 836 ميليون دلار و نيز 2700  نيروي انساني در نظر گرفته‌ شده است. اين طرح كه شامل بهسازي خطوط ريلي، زيرساخت‌ها و واگن‌هاي قطار مي‌شود، در برنامه پنج ساله آينده‌ي شركت حمل‌و‌نقل ريلي نيويورك قرار گرفته است. 
لازم به توضيح است، عمليات بهسازي مهمترين دليل تاخير در سيستم جابه‌‌جايي به ويژه سيگنال‌ها و مسائل مربوط به اختلالات برقي در مترو نيويورك است. 
 
انجام عمليات هاي عمراني همزمان با ارائه خدمت به مسافران   
همان‌طور كه اشاره شد روند بهسازي خط 5 متروي تهران و حومه از دي ماه سال 95 آغاز شده است اما نكته‌ي حائز اهميت اين است كه در طي اين مدت با تلاش متخصصان و مهندسان توانمند داخلي، در حد امكان سعي شد تا عمليات هاي عمراني پس از ساعات فعاليت خطوط متروي تهران و حومه و يا در روزهاي تعطيل كه ميزان مسافران اين خط كمتر است انجام شود تا خدمات‌رساني شركت بهره برداري مترو به مسافران محترم ادامه يابد. 
مهندس فرنوش نوبخت با اشاره به اين موضوع، عدم توقف فعاليت‌هاي اين خط را يكي از سختي هاي بهسازي عنوان كرد و افزود: با توجه به شرايط خاص خط پنج مترو، اين مسافران محترم هستند كه بايد با كمي صبر و تحمل بيشتر در صورت اخلال و يا تاخير در روند حركت قطار ها، به كمك خدمت‌گزاران خود در مترو بيايند و با آرامش خود آن‌ها را در جهت خدمات‌رساني بهتر ياري كنند. 
وي تصريح كرد: مسلما اقدامات انجام شده توسط شركت بهره برداري متروي تهران و حومه در جهت نوسازي و بهسازي خطوط تنها با هدف بهبود خدمات‌رساني بهتر به شهروندان انجام مي‌گيرد كه همراهي و شكيبايي مسافران باعث تسريع در روند بهسازي و ايجاد انگيزه‌ي بيشتر در پرسنل متروي تهران خواهد شد.

افزايش سرويس دهي به مسافران خط 5
يكي از عوامل مهمي كه شركت بهره برداري متروي تهران و حومه اي همواره بر روي آن تاكيد دارد جلب رضايت مسافران است و اين امر در كنار برقراري امنيت سفر، جزو اولويت‌هاي اساسي اين شركت است كه آن را پيش‌شرط اصلي موفقيت خود مي‌داند. از اين رو شركت بهره برداري متروي تهران و حومه، در آذر ماه 1396 يك واگن به قطارهاي خط 5 متروي تهران افزود و به همين خاطر ٣٠٠ نفر به ظرفيت هر قطار اضافه شد. ضمن آنكه شركت بهره‌برداری متروي تهران و حومه با رويكرد تغيير و بهينه سازي ساعات شلوغي براساس الگوي تقاضاي سفر، همزمان با بازگشايي مدارس و افزايش سفر دو اعزام قطار سريع السير در ساعات ۶:۳۵ و ۷:۱۵ از ايستگاه كرج به سمت تهران (صادقيه) را در برنامه قراداد كه باتوجه به افزايش رضايت مسافران در خصوص اعزام قطارهاي سريع السير از مبدا ايستگاه كرج، سومين اعزام مستقل سريع السير نيز علی رغم مشکلات موجود و کمبود قطار، از ابتداي روز سه شنبه ۴ دي ماه ۹۷ در ساعت 5:55، از اين ايستگاه در دستور كار قرار گرفت. 
نتايج نظرسنجي‌ در بين مسافراني كه هر روز از خط پنج استفاده مي‌كنند هم نشان داد كه بيش از ۹۵ درصد مسافران ايستگاه متروي كرج از افزايش اعزام قطارهاي تندرو به مقصد ايستگاه تهران (صادقيه) راضي هستند.

ساخت سكو در ايستگاه متروي كرج 
شركت بهره برداري متروي تهران و حومه به منظور تسهيل در رفت و آمد مسافران محترم ايستگاه كرج در حال توسعه سكوي مسافري در اين ايستگاه است. اين سكو در بخش شرقي-غربي محوطه ايستگاه ساخته مي شود و با توجه به اينكه خروجي شمالي ايستگاه باريك است ساخت آن مي تواند كمك بسياري به سرعت و راحتي خروج مسافران از ايستگاه كند.
این سکو به طول 300 متر جايگزين پله قديمي ايستگاه مي شود و عملیات عمرانی آن از آذر ماه 1397 شروع و تا پايان بهمن ماه 1397 به اتمام مي رسد.
 
اميد است با ياري شهروندان و همچنين تلاش مديران و پرسنل شركت بهره برداري متروي تهران، هر روز شاهد پيشرفت و ارتقا سطح ايمني و آسايش و رفاه مسافران، و استقبال هر چه بيشتر آن ها از مترو به عنوان يك وسليه‌ي حمل و نقل عمومي ايمن و پاك باشيم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=13831

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.