• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

تحولات ترانزیت کالا در بزرگترین پایانه ریلی کشور

  • کد خبر : 4673
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
تحولات ترانزیت کالا در بزرگترین پایانه ریلی کشور

0 (0) 22 سال از اولین بهره‌برداری از خط آهن سرخس می‌گذرد. ایستگاه سرخس که بزرگترین ایستگاه مرزی ریلی کشور است، در ۱۰ کیلومتری شهرستان سرخس قرار دارد و در واقع پل ارتباطی راه‌آهن اروپا و آسیای میانه است. به گزارش تین‌نیوز، ایستگاه سرخس بزرگترین ایستگاه مرزی ریلی کشور است که در ۱۰ کیلومتری شهرستان […]

0
(0)

22 سال از اولین بهره‌برداری از خط آهن سرخس می‌گذرد. ایستگاه سرخس که بزرگترین ایستگاه مرزی ریلی کشور است، در ۱۰ کیلومتری شهرستان سرخس قرار دارد و در واقع پل ارتباطی راه‌آهن اروپا و آسیای میانه است.

به گزارش تین‌نیوز، ایستگاه سرخس بزرگترین ایستگاه مرزی ریلی کشور است که در ۱۰ کیلومتری شهرستان سرخس قرار دارد و درواقع پل ارتباطی راه‌آهن اروپا و آسیای میانه است؛ این ایستگاه ۴۹ خط نرمال، ۱۵ خط عریض، خطوط تعویض بوژی و پارکینگ بوژی‌ها دارد که در آن درمجموع ۷۵ کیلومتر خط و بیش از ۱۵۴ دستگاه سوزن فعال است.

خطوط منتهی به این مرز ریلی عبارت‌اند از: سرخس-بندرعباس، سرخس-مرز ترکیه وکشورهای اروپایی، سرخس-جلفا و سرخس-بندر امام که این محورها ترانزیت کالا را به مرزهای ریلی منتقل می‌کنند و نقش بسیار مهمی در تامین خوراک برای زیرساخت‌های ترانزیت ریلی کشور را فراهم می‌کند.

پیوند اقیانوس هند به آسیای مرکزی

پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از مهم‌ترین طرح‌های ملی ریلی است که تکمیل و راه‌اندازی آن تحولات چشم‌گیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان‌های جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.

این پروژه مهم و حیاتی به طول هزار و 640 کیلومتر که توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا درحال اجرا است و 30درصد پیشرفت فیزیکی داشته، نقش مهمی در جابه‌جایی کالا از چابهار- تنها بندر اقیانوسی کشور- به سایر نقاط ایران و کشورهای همجوار خواهد داشت.

پروژه اتصال خط آهن چابهار- سرخس به شبکه ریلی کشور از سال 1389 آغاز شده ولی به دلیل عدم تخصیص به‌موقع اعتبارات از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نیست و باید برای تخصیص اعتبارات موردنیاز این طرح ملی توجه ویژه دولت به آن معطوف شود.

رشد ۱۴ درصدی مبادلات با آسیای میانه

بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن کالاهای ترانزیتی از مبادی کشورهای آسیای میانه با بیش از ۱۹ هزار دستگاه واگن در سال ۹۶ بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

فعالیت‌های صورت گرفته در سال گذشته در مرز ریلی سرخس از قبیل استمرار در اعطای تخفیفات ۱۵ تا ۵۰ درصدی در تعرفه حمل کالاهای ترانزیتی مرز ریلی سرخس، رفع گلوگاه‌های زیرساختی ترانزیت در پایانه مرزی ریلی سرخس و همچنین کریدورهای ترانزیتی و کاهش زمان سیر کالاهای ترانزیتی با راه‌اندازی و استمرار قطارهای برنامه‌ای و مستقیم ترانزیتی سرخس به بندر عباس از عوامل افزایش ترانزیت ریلی مرز سرخس در سال جاری بوده است و محور ترانزیتی ریلی سرخس در این مدت توانسته سهم ۸۲ درصدی ترانزیت ریلی کشور را به خود اختصاص دهد.

عمده محمولات ترانزیتی حمل شده در این مدت گوگرد ترانزیتی با ۷۳۸ هزار تن بوده که ۶۱ درصد سهم را داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ برابر شده، کود شیمیایی با ۲۷۷ هزار تن، ۲۳ درصد سهم داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش داشته و سایر کالاهای ترانزیتی حمل شده از مرز سرخس، پنبه، شمش و آلومینیوم و … بوده است که عمده مبادی بارگیری کالاها کشورهای ترکمنستان با ۶۵ درصد، ازبکستان با ۳۴ درصد و تاجیکستان با 10 درصد سهم بوده است.

در سال 96، ۸۲ هزار تن کالاهای ترانزیتی صادره با بیش از یک هزار دستگاه واگن از بندر عباس و ترکیه به مقاصد کشورهای آسیای میانه حمل شده که عمدتا حمل‌ونقل کانتینری بوده است.

فعال‌ترین کریدور ریلی ترانزیتی راه‌آهن ایران

فعال‌ترین کریدور ریلی ترانزیتی راه‌آهن ایران کریدور ترانزیت ریلی سرخس به بندر عباس است که در سال ۹۶ سهم ۹۵ درصدی ترانزیت ریلی سرخس را به خود اختصاص داده که طی ۱۲ سال اخیر رکورد بالاترین میزان ترانزیت را دارد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=4673

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.