• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

تحول و رونق اقتصادی از طریق حمل‌ونقل ریلی بار محقق می شود

  • کد خبر : 21591
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
تحول و رونق اقتصادی از طریق حمل‌ونقل ریلی بار محقق می شود
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اولویت توسعه زیرساخت‌های ریلی را تکمیل خطوط ترانزیتی واقع در کریدورهای بین‌المللی عنوان کرد و گفت:در صورت اتصال خطوط ریلی کشور به خطوط کشورهای همسایه تحول و رونق اقتصادی از طریق حمل‌ونقل ریلی بار محقق می شود.
0
(0)

به گزارش ریل نیوز؛ خیرالله خادمی شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی بخش حبری ساعت ۲۲:۳۰ شبکه دوم سیما با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: یکی از ضرورت‌های حمل‌‌ونقل تغییر رویکرد حمل‌ونقلی از جاده‌ای به ریلی است که هم اکنون در کشور مورد توجه قرار دارد. البته حدود ۹۰ درصد حمل‌ونقل کشور از طریق جاده‌ و حدود ۱۰ درصد ان نیز به وسیله ریل انجام می‌شود. که می‌توان از آن به عنوان یک خسارت یاد کرد.

وی افزود: اگرچه حمل‌ونقل ریلی در کشور با مدیریت خوبی اداره می‌شود، اما ارقام فوق حاکی از اقتصادی نبودن حمل‌و‌نقل ریلی در کشور است و برای ترمیم این وضع باید بخش زیادی از بار و مسافر به ویژه بار به سمت ریل سوق پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید شیوه قالب حمل‌ونقل کشور به ریل تغییر یابد، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲ درصد بار مراکز تولید و ورود خروج کالا با ریل جابه‌جا نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به شبکه ریلی موجود در کشور به طول ۱۳۹۰۰ کیلومتر و برنامه‌ریزی برای دستیابی به ۲۵ هزار کیلومتر در افق ۱۴۰۴ تصریح کرد:  تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی نیاز به منابع لازم دارد و در زمینه تامین منابع مالی تلاش‌هایی صورت گرفته است. به طور مثال تمام آزادراه‌های کشور با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود، و از محل دریافت عوارضی هزینه سرمایه‌گذاری شده به تدریج باز می‌گردد، اما این مشارکت در سرمایه‌گذاری برای بخش ریلی وجود ندارد و تنها از طریق قرض‌های داخلی و خارجی برای تامین منابع اقدام شده که البته از روند خوبی برخوردار است.

خادمی تاکید کرد: برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید بین سرمایه‌گذای در ریل و جاده تفاوت ایجاد شود. یک راهکار برای توسعه خطوط ریلی حضور سرمایه‌گذاران و مشارکت در ساخت پروژه‌های ریلی است که خوشبختانه چند طرح در لایحه به صورت نمونه قرار دارد، اما با استقبال مواجه نشده‌اند. در حالی که در بخش تولید واگن سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت می‌گیرد و امکان بازگشت سرمایه در قانون دیده شده است.

وی یادآور شد: مجموع اعتباراتی که در سال برای توسعه شبکه ریلی اختصاص می‌یابد، حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که می‌توان با اتکا به منابع داخلی سالانه ۱۵۰ کیلومتر ریل احداث کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در چند سال اخیر توان ساخت و توسعه راه‌آهن در کشور پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است در حالی که تا قبل از انقلاب عملیات روسازی توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد، اما امروز تمامی بخش‌های عملیاتی با اتکا به توان داخلی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار داشت: تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۴۶۰۰ کیلومتر راه‌آهن در کشور وجود داشته که امروز به نزدیک ۱۴ هزار کیلومتر افزایش یافته است.  همچنین متوسط توسعه زیرساخت ریلی در کشور ۱۰۰ کیلومتر در سال بوده که هم اکنون به ۲۰۰ کیلومتر در سال افزایش یافته است.

وی افزود: در سه سال اخیر حدود ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی جدید احداث شد، اما اتصال به شبکه سراسری ریل باید در نظر گرفته شود. در واقع شبکه زمانی اقتصادی خواهد بود که پروژه‌ها تکمیل شده باشد. به طور مثال اگرچه رشت به شبکه ریلی متصل شد، اما اتصال به آستارا و جذب بار بین‌المللی در کریدور شمال-جنوب هدف نهایی است. در کریدور شرق-غرب نیز هدف اتصال به مرز خسروی از طریق کرمانشاه و سرانجام اتصال به کشور عراق است.

 خادمی با بیان اینکه راه‌آهن تا نقطه صفر مرزی کشورهای عراق و افغانستان توسعه یافته است، اظهار داشت: فعالیت در داخل خاک کشورهای دیگر مناسبات خاص خود را دارد. راه‌آهن خواف-هرات در داخل خاک افغانستان از پیشرفت خوبی برخوردار است و ریل تا نزدیکی شهر هرات ادامه یافته است. همچنین اتصال ریلی شلمچه به بصره در دست پیگیری است و امیدواریم با طرف عراقی به توافق برسیم.

وی با اشاره به اجرای خطوط ریلی بر اساس اولویت‌های کشور گفت: توسعه و ساخت شبکه ریلی با محور حمل‌ونقل بار است،

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل افزود: یکی از اولویت‌های ریلی کشور اتصال چابهار به زاهدان است که سال  ۹۲ شروع شده و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت دارد  و طبق پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهوری تا ۲.۵ سال آینده به زاهدان متصل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یاد آور شد، باید منابع مالی در اختیار شبکه ریلی قرار گیرد تا بتوانیم قبل از اینکه رقبای بین‌المللی شبکه‌های موازی را ایجاد کنند شبکه و پروژه‌های اولویت دار را تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل  کشور با اشاره به بهره‌وری شبکه ریلی گفت: از همین شبکه موجود کشور نیز باید استفاده بهینه شود. باید در نظر داشت مادامی که شبکه تکمیل نشود بهره‌وری اقتصادی نیز حاصل نمی‌شود به طور مثال راه‌آهن غرب کشور زمانی به بهره‌وری می‌ ‌رسد که به مرز خسروی متصل شود.

خادمی افزود: در سال‌های اخیر مهم‌ترین پروژه ریلی اتصال شبکه به رشت بود، اما مهم‌ترین اتصال ما رشت به آستارا در کریدور شمال-جنوب است که اقتصاد کشور را دگرگون می کند. البته فاینانس پروژه احداث راه‌آهن رشت-آستارا در حال شروع مراحل اجرایی بوده و تجهیز کارگاه نیز انجام شده است.

وی با اشاره به شیوه احداث خطوط آنتنی نیز گفت: خطوط آنتنی باید با سرمایه‌گذاری واحد تولیدی احداث شود که باید فکری به دنبال انجام شود . تا زمانی که اختلاف هزینه حمل بین ریل و جاده کاهش نیابد، حمل‌ونقل ریلی اقتصادی نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از همکاری مطلوب بین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و شرکت راه‌آهن خبر داد و گفت:‌ تلاش می‌شود اولویت‌های ترانزیتی مد نظر قرار گیرد.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=21591

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.