• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

تحکیم روابط میان ایران و افغانستان با افتتاح راه آهن خواف – هرات

  • کد خبر : 30424
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۸:۰۷
تحکیم روابط میان ایران و افغانستان با افتتاح راه آهن خواف – هرات
یک فعال حوزه حمل‌ونقل گفت: افتتاح راه آهن خواف-هرات موجب تحکیم روابط دو کشور ایران و افغانستان می‌شود.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، راه آهن خواف-هرات به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و استراتژیک‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود که نقش بسیار موثری در حوزه جابه‌جایی بار بین ایران و کشور افغانستان دارد.

خط راه‌آهن خواف-هرات خط راه آهنی استاندارد است که قرار است خواف در ایران را به شهر هرات در غرب افغانستان متصل کند. این راه آهن در چهار بخش ساخته می‌شود که هم اکنون دو بخش مربوط به داخل خاک ایران و نیمی در خاک افغانستان تکمیل شده است و دولت افغانستان در حال تکمیل قطعه چهارم این پروژه ریلی است.

علیرضا یوسفیان نماینده جامعه سرمایه گذاران، هتلداران و تجار افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه افتتاح راه آهن خواف – هرات یکی از پروژه‌های حمل‌ونقلی است که موجب تحکیم روابط میان دو کشور ایران و افغانستان می‌شود، گفت: پیش از این ما از طریق حمل و نقل جاده‌ای، بار‌های خود را جابه‌جا می‌کردیم در حالی که با راه اندازی این خط ریلی می‌توان امیدوار بود که خیلی از مسائل و مشکلاتی که پیش‌تر و از طرق حمل بار توسط ترانزیت جاده‌ای وجود داشت را کمتر شاهد باشیم.

او ادامه داد: حجم سنگین ترافیک گمرک زمینی دوغارون در ایران و بالعکس در مرز زمینی اسلام قلعه در خاک افغانستان و صف‌های طولانی که حتی زمان توقف آن  تا چندین روز طول می‌کشید، هزینه‌های بسیار زیادی را به ما متحمل می‌کرد.

یوسفیان به امنیت بالا و مقرون به صرفه بودن سفر‌های باری و مسافری با قطار اشاره کرد و بیان کرد: به طور مطمئن  راه اندازی راه آهن خواف به هرات یکی از آرزو‌های تجار و بازرگانان دو کشور بود و هم اکنون این پروژه در آستانه بهره برداری است که می‌تواند امیدوار بود که در حمل بار مورد توجه زیادی قرار بگیرد.

 

او افزود: یکی از مزیت‌های نسبی این پروژه امنیت بالا و کاهش هزینه‌های حمل و نقل است که با توجه به تعداد زیاد واگن‌ها و افزایش ظرفیت جابه‌جایی بار می‌تواند پایانی بر دغدغه‌های تجار باشد.

یوسفیان تبادل مواد غذایی، سوخت و کالا‌های ساختمانی را از جمله صادرات تجار از خاک ایران به افغانستان نام برد و در این زمینه تصریح کرد: در روز‌هایی که ایران در تحریم به سر می‌برد، تجارت با افغانستان بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: اجرای این پروژه علاوه بر صادرات محصولات می‌تواند به انتقال ارز به ایران کمک کند و همچنین برای کشور افغانستان نیز با توجه به شرایط نابه سامان داخلی می‌تواند در سازندگی و کاهش هزینه‌ها کمک شایانی کند.

این فعال تجاری در حوزه حمل ونقل ریلی ادامه داد: افزایش امنیت و کاهش تلفات جاده‌ای از دیگر ویژگی‌های جابه‌جایی و سفر با قطار است که مطمئناً با راه اندازی آن و استفاده مسافری از آن می‌تواند اقبال زیاد مردم را به خود داشته باشد.

پایان دغدغه‌های تجار با تکمیل راه آهن

نماینده جامعه سرمایه گذاران کشور افغانستان ضمن تقدیر از افتتاح این پروژه؛ قیمت گذاری مناسب در تعرفه‌های جابه‌جایی بار را خواستار شد و ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که مورد توجه تجار و بازرگانان است کاهش هزینه‌های حمل بار است و بدون شک در کنار امنیت بالای حمل و نقل ریلی اگر مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران به این موضوع توجه نشان دهند، می‌تواند کمک شایانی را به چرخه تجارت و اقتصاد دو کشور کند.

او به افزایش تولید و رشد تجارت افغانستان در مقایسه با گذشته اشاره کرد و خواستار تغییر نگرش مردم ایران نسبت به این موضوع شد و گفت: با وجود جنگ و درگیری‌های داخلی به طور مطمئن افغانستان تا رسیدن به پیشرفت خیلی راه دارد، اما باید گفت که در این چند سال اخیر تجار کشورمان در حوزه خشکبار و مواد غذایی به تولیدات چشمگیری دسته یافته‌اند که اگر این اعتماد در بازرگانان ایرانی نسبت به تجار افغانستانی به وجود آید و تجارت بیشتری را با تجار ما داشته باشند می‌توان امیدوار بود که تا چند سال آینده به ارقام صادراتی بالایی نسبت به شرایط فعلی دست پیدا کنیم.

گفتنی است، راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به هرات شهر پرجمعیت در غرب افغانستان متصل خواهد کرد. از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و غیره عنوان شده است.

قرار است که افتتاح این پروژه در نیمه آبان ماه امسال توسط مسئولان عالی کشوری به صورت رسمی آغاز شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30424

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.