• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

ترافیک در گمرک زمینی دوغارون کاهش می‌یابد؛ توسعه چشمگیر ترانزیت ریلی

  • کد خبر : 30988
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
ترافیک در گمرک زمینی دوغارون کاهش می‌یابد؛ توسعه چشمگیر ترانزیت ریلی
کاهش چشمگیر ترافیک در مرز زمینی و همچنین افزایش ترانزیت ریلی و جابه‌جایی بار و مسافر از مهم‌ترین مزایای افتتاح راه آهن خواف-هرات است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، راه آهن خواف-هرات به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی در کشور به شمار می‌رود که نقش بسیار موثری در افزایش ترانزیت ریلی کشور و جابه‌جایی تمامی بار کشور افغانستان از طریق این مسیر ریلی انجام می‌شود.

جابه‌جایی بار و مسافر بین ایران و افغانستان

در همین رابطه خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در حوزه مسافری اقدامات لازم برای جابه‌جایی صورت گرفته است، گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور وظیفه ساخت این مسیر ریلی را داشته و وظیفه بهره برداری از آن هم بر عهده شرکت راه آهن است که اقدامات لازم در این بخش صورت گرفته و متناسب با نیاز‌های که وجود داشته انجام شده است.

او با بیان اینکه کشور افغانستان علاقه بسیار زیادی برای ایجاد ترانزیت ریلی در این مسیر داشته است، گفت: چند کیلومتر از این مسیر ریلی در داخل کشور افغانستان است که این کشور قول داده هرچه سریعتر قطعه ۴ آن را به اتمام برسانند.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه استفاده از ریل ملی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به آنکه از چند سال پیش این پروژه کلید خورده است، تصریح کرد: تمامی ریل این پروژه وارداتی بوده، اما از سال گذشته استفاده از ریل داخلی در تمامی پروژه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

۳۰ درصد از جابه‌جایی بار در برنامه ششم توسعه باید توسط ریل انجام شود

در این رابطه محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق در مجلس، توسعه و تکمیل خطوط ریلی را دارای فرصت‌های اقتصادی بسیای برای کشور دانست و در این خصوص گفت: توسعه این خطوط در داخل و خارج از کشور همواره مورد توجه مدیران وزارت راه و راه آهن قرار داشته است و در مجلس نیز توسط نمایندگان پیگیری‌های لازم را در جهت تسریع در انجام برخی خطوط و همچنین مطالعه و راه اندازی خطوط جدید مد نظر داشته است.

او ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نیز باید ۳۰ درصد از حمل بار کشور توسط صنعت حمل و نقل ریلی صورت بگیرد که تاکنون به این میزان دست پیدا نکرده‌ایم و باید در جهت احداث زیر ساخت‌ها و توسعه ناوگان نهایت تلاش را برای رسیدن به این برنامه توسعه‌ای انجام دهیم.

صباغیان بافقی حمایت از پروژه‌های ریلی را جزو رویکرد‌های اساسی مجلس خوانده و تصریح کرده است: نظارت بر انجام برنامه ششم توسعه و تصویب بودجه‌های مورد نیاز توسعه و تکمیل پروژه‌های ریلی از مواردی است که در مجلس بر آن تأکید فراوانی شده است و با توجه به اینکه از نظر هزینه، صنعت حمل و نقل بسیار مقرون به صرف است باید به آن توجه بسیار زیادی شود.

گفتنی است؛ راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به هرات شهر پرجعیت در غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون و  غیره عنوان شده است.

قرار است که افتتاح این پروژه در ۲۰ آذر ماه توسط مسئولان عالی کشوری به صورت رسمی انجام شود.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30988

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.