• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

تسهیل انتقال کالا و ایجاد امنیت پایدار میان ایران و افغانستان با تکمیل خط آهن خواف-هرات

  • کد خبر : 30505
  • ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
تسهیل انتقال کالا و ایجاد امنیت پایدار میان ایران و افغانستان با تکمیل خط آهن خواف-هرات
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: با توجه به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم، اگر راه های ارتباطی ما با کشورهای همسایه تقویت و تحکیم نشود، نمی‌توانیم انتظار اقتصادی پایدار را داشته باشیم.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از فارس، نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره تأثیرات راه آهن بین المللی خواف-هرات اظهار داشت: راه آهن خواف-هرات در ادامه پروژه هایی است که به دست نیروهای متخصص و توانمند ایرانی ساخته شده است.

وی با اشاره به تأثیر تکمیل این خط آهن در رشد اقتصادی استان های شرقی کشور، ادامه داد: نماینده های مجلس شورای اسلامی از هیچ کوششی برای توسعه این گونه طرح ها در جهت پیشبرد اهداف ملی دریغ نمی کنند.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس ادامه داد: با توجه به شرایط تحریمی که در آن قرار داریم، اگر راه های ارتباطی ما با کشورهای همسایه تقویت و تحکیم نشود، نمی توانیم انتظار اقتصادی پایدار را داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه بدون شک ارتباط با کشورهای دیگر نیازمند زیر ساخت های لازم است، گفت: در پیگیری تکمیل این خط ریلی فراتر از مجمع نمایندگان خراسان، یک عزم ملی و نگاه ویژه توسط نماینده های دیگر به پیشبرد و توسعه این طرح وجود داشت به طوری که در جلسات مختلفی که با مسئولان وزارت راه و شهرسازی داشتیم همواره تسریع در انجام این خط ریلی به مسئولان ذیربط گوشزد شده است و نسبت به تکمیل آن مطالبه گری کرده ایم.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، ارتباط با کشور دوست و هم زبان افغانستان را یکی از تأکیدات جدی مجلس و سایر مسئولان دانست و بیان کرد: افتتاح راه آهن خواف به هرات نیز در همین چارچوب دوستی است و موجب گسترش ارتباط های تجاری و استفاده از ظرفیت های اقتصادی در رابطه با بحث حمل و نقل مسافری و باری بین دو کشور می‌شود که امیدواریم که شاهد اتفاقات خوبی در حوزه ارتباطی و اقتصادی میان دو کشور باشیم.

پژمان فر اظهار کرد: تأثیرات اقتصادی مطلوبی در حوزه ریلی میان روسیه و ایران وجود دارد، و امیدواریم تکمیل پروژه ریلی خواف-هرات نیز بتواند منشأ تأثیرات مطلوبی برای دو کشور ایران و افغانستان باشد.

وی کشور افغانستان را یکی از کشورهای هدف جمهوری اسلامی ایران در گسترش ارتباط های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دانست و گفت: مطمئناً ایجاد این راه آهن می تواند علاوه بر کاهش هزینه ها در مقایسه با حمل و نقل جاده ای، منشأ ارتباطات تجاری مناسب در حوزه اقتصادی برای کشورمان باشد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، همچنین تکمیل ایجاد این پروژه ریلی را در تسهیل انتقال کالا و ایجاد امنیت پایدار میان دو کشور بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به حضور مهاجران افغانستان در ایران و به ویژه در استان های شرقی کشور، افتتاح این راه آهن می تواند از نظر سفرهای کاری و تجاری اتفاقات خیلی خوبی را رقم بزند و به گسترش سفرهای ریلی و کاهش خطرات جاده ای کمک شایانی کند و قطعا نماینده های استان خراسان هم از هر کمکی برای توسعه آن دریغ نخواهند کرد.

بنابراین گزارش راه آهن خواف-هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده است و خواف در استان خراسان رضوی را به شهر پرجمعیت هرات در غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون عنوان شده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30505

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.