• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

تشريح اقدامات توسعه‌ای در حوزه حمل و نقل استان اصفهان در دولت‌ یازدهم و دوازدهم

  • کد خبر : 9013
  • ۰۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
تشريح اقدامات توسعه‌ای در حوزه حمل و نقل استان اصفهان در دولت‌ یازدهم و دوازدهم

0 (0)  در گفتگو با مدیرکل راه و شهرسازی مطرح شد؛ تشريح اقدامات توسعه‌ای در حوزه حمل و نقل استان اصفهان در دولت‌ یازدهم و دوازدهم مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اقدامات مناسب صورت گرفته در حوزه حمل و نقل در این استان که به واسطه وجود صنایع بزرگ در آن […]

0
(0)

 در گفتگو با مدیرکل راه و شهرسازی مطرح شد؛

تشريح اقدامات توسعه‌ای در حوزه حمل و نقل استان اصفهان در دولت‌ یازدهم و دوازدهم

حجت اله غلامیمدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با تاکید بر اقدامات مناسب صورت گرفته در حوزه حمل و نقل در این استان که به واسطه وجود صنایع بزرگ در آن از اهمیت بسزایی برخوردار است به تشریح پروژه‌ها و فعالیت‌های انجام شده در شش سال اخیر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، استان اصفهان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز کشور از یک طرف و وجود صنایع مادر به خصوص فولاد کشور و به تبع آن کل صنایع جانبی کنار این صنعت مادر از طرف دیگر این استان را به یک استان صنعتی در مقیاس کلان در بين استان‌ها تبدیل کرده است.

به جز این از طرف دیگر وجود جاذبه‌های خاص گردشگری و طبیعی با وجود آثار تاریخی در کلانشهر اصفهان و همچنین جاذبه‌های بومگردی و طبیعت گردی که در جای جای استان، آن را به عنوان یک استان توریستی مطرح کرده است. این دو، سه موضوع با گره خوردن به یکدیگر اصفهان را نهایتا به استانی تبدیل کرده که برای پاسخگویی به نیازهای موجود در آن اقدامات موثری در زیرساخت‌های آن انجام بگیرد.

حجت‌الله غلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری در این خصوص با تاکید بر این که برای توسعه زیرساخت‌ها در کوتاه مدت نمی‌توان برنامه‌ریزی داشت، گفت: بدون شک این زیرساخت‌ها در بازه زمانی یکی، دو روز یا یکی، دو سال به نتیجه نخواهد رسید. به همین خاطر براساس مطالعات صورت گرفته به خصوص طرح آمایش استان اصفهان در بخش کلی و طرح‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و طرح جامع حمل و نقل استان باعث شد که در یک بازه چند ساله زیرساخت‌های موجود در چنین استانی تامین شود.

وی افزود: اصفهان به عنوان مرکز استان با حجم انبوه بار و مسافر روبه‌روست و از سوی دیگر در تقاطع کریدورهای شمال – جنوب و شرقی – غربی کشور هم قرار دارد. به همین خاطر برنامه‌ریزی‌ها باید به نحوی می‌بود که بتوان جوابگوی حمل بار و مسافر در مقیاس کلان بود و هم اینکه بتوان سفرها و بارهای عبوری را سرویس داد و این اولین بحث در بخش زیرساخت‌هاست که باید در زمینه حمل و نقل انجام شود.

آخرين وضعيت آزادراه‌های استان اصفهان

غلامی درخصوص پروژه‌های آزادراهی استان اصفهان در شش سال اخیر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با اشاره به اقدامات صورت گرفته، گفت: درخصوص پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل طرح جامع آن در اختیار است که برای استان هدف‌گذاری شده است. در این هدف‌گذاری‌ها در مقیاس آزادراهی ارتباط کریدورهای شمال – جنوب و شرقی – غربي که باید برقرار شود اولین هدف است. دیگر هدف ما ارتباط مرکز استان با شهرستان‌ها و ۹ استان مجاور به صورت بزرگراهی است که در سطح استان انجام می‌گیرد.

وی افزود: در بخش آزادراهی دو حرکت را به موازات یکدیگر شروع کردیم که ظرف چند سال گذشته به نقاط خوبی رسیده است. آزادراه غرب اصفهان و آزادراه شرق اصفهان دو آزادراهی هستند که ترافیک عبوری شمال – جنوب را برقرار می‌کند تا ترافیک محلی، کلانشهر اصفهان را تحت الشعاع قرار ندهد و به همین خاطر لازم است این دو آزادراه فعال شوند. هر دو پروژه مدت‌ها به دلایل مختلف از جمله اعتباراتی که نیاز داشت و همچنین ضرورت ورود بخش خصوصی برای اتمام این شبکه‌ها تعطیل بود.

غلامی ادامه داد: خوشبختانه بخش خصوصی با مشارکت ۷۰- ۳۰ وارد شد و بخش عمده‌ای از آزادراه غرب ظرف این چند سال افتتاح شد. قرارداد باقی مانده آزادراه غرب که نزدیک به ۲۵ کیلومتر است هم منعقد شده و با اتمام این پروژه می توان گفت ترافیکی که از تهران یا شیراز به سمت اصفهان یا خوزستان و غرب استان وارد می‌شود به این آزادراه وصل خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: در بخش آزادراه شرق در حقیقت ورودی حجم بار و مسافر را از تهران به سمت کاشان و از کاشان به سمت اصفهان داشتیم. در حقیقت از آزادراه اصفهان – نطنز است که آزادراه شرق شروع می شود. این آزادراه از اصفهان عبور کرده و بعد از اصفهان در منتهی الیه جنوبی شهر وارد آزادراه اصفهان – شیراز می شود. این قسمت با مشارکت صندوق بازنشستگی سال ۹۵ شروع شد و خوشبختانه بخش اول یا قطعه نخست آن آماده افتتاح است و بخش دوم آن هم تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش سوم این آزادراه هم قرارداد آن با سرمایه گذار جدید منعقد شده و عملیات اجرایی آن در سال ۹۷ شروع خواهد شد. ادامه آزادراه شرق اصفهان هم آزادراه اصفهان به سمت شیراز به طول ۱۱۴ کیلومتر است که این بخش هم با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد گرفت و قرارداد آن در شرف انجام است. موافقت‌های هیات دولت گرفته شده و سرمایه گذار آن با فراخوان انتخاب شده و در مرحله عقد قرارداد هستیم. با همین حرکت که بخش خصوصی وارد چرخه ایجاد زیرساخت ها شد، با یک سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۷۰۰ میلیارد تومان در حقیقت دو آزادراه بزرگ استان اصفهان فعال شد.

غلامی ادامه داد: بعد از آزادراه‌هایی که محورهای شمالی – جنوبی را به یکدیگر وصل می‌کنند یک محور هم به صورت شرقی – غربی است که از نجف‌آباد شروع شده و ترافیک را از کمربند جنوبی غرب نجف آباد گرفته و به کنار گذر جنوب شرق اصفهان منتقل می‌کند. این پروژه بخشی از آن که از طریق اعتبارات دولتی به علت کمبود اعتبارات متوقف شد که در حال حاضر با فراخوان گذاشته شده و انتخاب سرمایه گذار به صورت ۳۰ درصد و ۷۰ درصد کار در شرف عقد قرارداد است. کار آماده عملیات اجرایی است و با امضای قرارداد کار آغاز خواهد شد.

اتصال مركز استان به ۲۴ شهرستان با بزرگراه

بخش دیگر صحبت‌های مدیرکل راه و شهرسازی استان در ارائه گزارش عملکرد شش ساله دولت در استان اصفهان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بحث بزرگراهی تعلق داشت. غلامی در این خصوص اظهار داشت: در بخش بزرگراهی بنای کار این بود که تمام ۲۴ شهرستان استان اصفهان با مرکز استان ارتباط بزرگراهی داشته باشند. در حال حاضر بیشترین حجم تصادفات منجر به فوت و تصادفات مربوط به محورهایی است که به صورت یک باند و دو خط زیر بار ترافیکی قرار گرفته‌اند که تصادفات در آن‌ها معمولا به صورت تصادفات رخ به رخ بوده و باعث شده بیشترین فوتی‌ها به مجوعه تصادفات ما اضافه شود.

وی افزود: این کار باید انجام می‌شد و خوشبختانه ظرف این مدت شش سال دولت تدبیر و امید از ۲۴ شهرستان، دو شهرستان هنوز انجام نگرفته و دو شهرستان در دست اقدام هستند که در سال ۹۷ کار آنها شروع شده است. به جز این چهار شهرستان بقیه شهرستان‌ها به صورت بزرگ راهی اجرا شده و زیر بار ترافیک هستند.

غلامی ادامه داد: در جریان افتتاح پروژه‌های هفته دولت دو محور مهم ما هم بزرگراهی خواهند شد. یکی محور اصفهان – نائین – انارک است که بخشی از آن سال قبل و بخشی امسال و بخشی هم در سال ۹۸ افتتاح خواهد شد که به سمت خور بوده و دورترین شهرستان استان اصفهان را به مرکز به صورت بزرگراهی ارتباط می‌دهد. محور دیگر هم محور غربی است که محور دامنه به سمت خوانسار گلپایگان و خمین است که این محور هم ظرف این چند سال بخش‌هایی از آن افتتاح شده و امسال آخرین بخش آن تکمیل و افتتاح خواهد شد. معمولا ارتباط ۹ استان مجاور در گرو این چهار شهرستان است که با تکمیل این محورها مابقی محورها به صورت بزرگ راهی به مرکز استان ربط داده می‌شود.

وی ادامه داد: این موضوعات در بخش جاده‌ای بود که باید برای استانی که نزدیک به ۴۸ میلیون تن بار جاده‌ای و حدود ۱۹ میلیون جابه‌جایی مسافر دارد به صورت ویژه به آن پرداخته شود. چرا که در بخش بار حدود ۱۱ درصد و در بخش مسافر ۹ درصد از آمار کل کشور به استان اصفهان اختصاص دارد که این مساله الزام ورود جدی به بحث شبکه راه‌ها را ایجاد می‌کرد.

تلاش براي انتقال بار از جاده به ریل

غلامی در ادامه با پرداختن به بحث حمل و نقل ریلی در استان اصفهان در دوره مدنظر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: در بخش ریلی به موازات بحث جاده‌ای کار به همین منوال در حال انجام است و طی مدت مدنظر کارهای خوبی انجام گرفته است چرا که مهمترین بحث در استان این بود که بتوانیم بار را از جاده به ریل منتقل کنیم.

وی افزود: براساس سیاست کلی وزارتخانه و همچنین تاکید در برنامه ششم توسعه در این خصوص که در آن پیش‌بینی شده ۳۰ درصد در بار و ۲۰ در مسافر رشد بابت انتقال از جاده به ریل داشته باشیم به دنبال یک برنامه‌ریزی مناسب هستیم تا در ظرف زمان باقی مانده این مساله عملیاتی شود.

غلامی گفت: از اقدامات صورت گرفته در این خصوص اتصال مراکز باری بود که به شبکه ریلی متصل نیستند که در این زمینه با اجرای آنتن هایی این مراکز را به شبکه وصل کنیم. این موضوع در حال حاضر در فولاد مبارکه انجام شده و سال گذشته در حضور دکتر آخوندی افتتاح شد. با این افتتاح ۲۰۰ میلیون تن بار را همین خط ۷ کیلومتری به ریل اصلی منتقل می‌کند و انتقال آن از جاده حذف می‌شود.

وی ادامه داد: مرحله بعد فولاد امیر کبیر در کاشان است که کار این نقطه تولید بار هم در حال اجراست. ذوب‌آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه و فولاد امیرکبیر از چشمه‌های بار استان هستند. یک خط ارتباطی با پالایشگاه به سمت راه‌آهن داریم که در ایستگاه فرتون بخش عمده‌ای از بار مواد سوختی را که به صورت جاده‌ای حمل می‌شد به ریل منتقل می‌کند و در این خصوص کار را آغاز کرده ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با برشمردن دیگر اقدامات خوب ریلی در استان اصفهان اظهار داشت: از دیگر اقدامات خوب ریلی شروع شده در استان بحث دو خط کردن محور اصفهان به یزد به طول ۵۰۰ کیلومتر است. حدود ۳۰۰ کیلومتر این خط در استان اصفهان است که کار آن شروع شده و پیشرفت ۷۰ درصدی دارد. این طرح یکی از طرح‌هایی که در صورت افتتاح نقش بسیار زیادی در تسریع حمل بار خواهد داشت و باعث افزایش ایمنی بار می‌شود که در جاده‌ها به مراتب کمتر است.

وی افزود: در بحث مسافر قطار سریع السیر اصفهان – قم – تهران است که این پروژه چند سالی متوقف شده بود اما از سال ۹۵ با تاکید مقام عالی وزارت کار دوباره رسما شروع شد. در این مدت یکسری مشکلات از جمله بحث قرارداد با بخش خارجی و سرمایه گذار چینی بود که عملیاتی شدن این کار را متوقف کرده بود. خوشبختانه با پیگیری‌ها و اطلاعاتی که در جلسات مشترک به دست آمده موانع آن برطرف شده و در بخش‌های مختلف استان اصفهان و حدفاصل قم – تهران این پروزه آغاز شده است.

غلامی ادامه داد: این پروژه یکی از سرمایه گذاری‌های بلندمدت است که به موازات اینکه بخش عمده‌ای مسافر با قطار سریع‌السیر اصفهان – قم – تهران جابه‌می‌شود در بحث تکنولوژی‌های جدید این حوزه با سرعت بالا در شبکه ریلی در کشور هم ورود کرده‌ایم. این مساله مقدمه‌ای برای سرعت بالا در شبکه ریلی در جابه‌جایی مسافر و بار که می‌تواند مبنا و پایلوت مناسبی در توسعه این خط به سمت شیراز باشد. به این طریق علاوه بر کریدور شمال – جنوب به این طریق هم یک کریدور جابه‌جایی مسافر خواهیم داشت که در حدفاصل شیراز – اصفهان – قم – تهران انجام می گیرد.

توسعه مراکز لجستیک بار و بنادر خشک

در بحث حمل و نقل دیگر موضوعی که غلامی در این گزارش عملکرد شش ساله به آن پرداخت بحث مراکز لجستیک بار و بنادر خشک بود که با تاکید ویژه روی شرایط خاص استان اصفهان که یک مرکز تولید بار و جذب بارهای کانتینری است، اظهار داشت: با توجه به ویژگی‌های خاص استان که هم مرکز تولید بار و هم جذب بارهای کانتینری است در بحث مراکز لجستیک مطالعاتی را وزارت راه و شهرسازی و همچنین معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام داد. این مطالعات که با معادلات ریاضی خاصی انجام شد در نهایت با چندین ماه جلسه منجر به تعریف مراکز لجستیک در کل کشور شد و زنجیر ارتباط و چگونگی توزیع آن در شبکه‌ راه‌های کشور را مشخص کرد.

وی افزود: اصفهان یکی از ۱۶ استانی که مراکز لجستیک بار در آن باید فعال و به این زنجیره حمل و نقلی وصل شود. بعد از اینکه مطالعات در شورای عالی ترابری تصویب و ابلاغ شد، استان‌ها باید مطالعات مکان‌یابی مراکز لجستیک بار را شروع کنند. در این خصوص مطالعاتی از قبل در استان اصفهان انجام شده بود که بعد از دریافت مطالعات معاونت حمل و نقل و ترافیک و تجمیع آن‌ها قراردادی با دانشگاه اصفهان و سازمان برنامه و مدیریت داشتیم.

وی ادامه داد: با عقد این قرارداد قرار است ظرف سه ماه آینده مراکز لجستیک بار را که عمدتان در شرق و جنوب اصفهان هستند و می‌توانند منجر به فعال‌تر شدن بخش صنعت شوند را جانمایی دقیق و اعلام کنند. با اعلام مطالعات و تصویب آن‌ها بلافاصله سرمایه‌گذارانی که اعلام آمادگی کرده‌اند و چند شرکت بزرگ هستند اقدام مکان‌یابی‌های دقیق عملیات بندر خشک و مراکز لجستیک را آغاز کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: خوشبختانه در مطالعاتی که وزارتخانه انجام داده است بحث مراکز لجستیک بار بخش فرآورده‌های کشاورزی هم دیده شده است. غرب استان اصفهان بخش عمده‌ای از تولیدات باغی و جالیزی را دارد که یکی از مراکز لجستیک بار استان در بخش کشاورزی به سمت غرب استان برود اما عمدتا آنچه که به بحث صنعت و بارهای کانتینتری مربوط است به شرق و جنوب استان به واسطه صنایع مادر خواهد رفت.

توسعه قطار حومه‌اي و حمل و نقل عمومی در سه محور

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در بحث قطار حومه و حمل و نقل عمومی گفت: در بحث قطار حومه‌ای با توجه به حساسیت‌ها و تاکید ویژه‌ای که شخص آقای دکتر آخوندی داشتند کار را در سه محور آغاز کردیم و مطالعاتی انجام شد. در اولویت کارمان محورهایی بود که جمعیت بالایی دارند و به کلانشهرهای اصفهان متصل می‌شوند یا شهرهای جدیدی هستند که شرکت مادرتخصصی در استان دارد.

وی افزود: در همین خصوص دو شهر بزرگ نجف آباد و شاهین شهر با جمعیت بالای ۳۰۰ هزار نفر دو محوری هستند که بنا شده است قطار حومه‌ای آنها به اصفهان متصل شود. مطالعات شاهین شهر اصفهان تمام شده و مصوبه شورایعالی روی این محور گرفته شده است و در بحث اجرا از محور آزادراه آزادگان تصویب نهایی از وزارتخانه گرفته شد.

غلامی ادامه داد: در محور نجف آباد به اصفهان هم مطالعات انجام شده است و بحث پیگیری مشترکی است که با شهرداری نجف آباد داریم و قاعدتا تامین سرمایه برای این پروژه‌ها که راهکارهای خاص خودش را دارد. جلساتی را با شهرداری شاهین‌شهر و نجف‌آباد برای عملیاتی کردن این پروژه‌ها داشته‌ایم. خط سوم هم خطی است که از اصفهان به شهر بهارستان سپس مجلسی و در نهایت فولادشهر ختم می شود.

وی افزود: مطالعات این محور به پایان رسیده و عملیات اجرایی بخش اول که اصفهان به سمت بهارستان است شروع شده است و در مرحله ریل گذاری قرار دارد. طبق برنامه به دنبال این هستیم تا پایان سال ۹۸ این پروژه به بهارستان شده و بخش اول عملیات اجرایی تمام شود تا بعد از کار بخش‌های بعدی آغاز شود.

این مقام مسئول در پایان گفت: خوشبختانه در این محور صنایع فولاد و ذوب آهن به صورت مشارکت وارد شدند چون بخش عمده‌ای از حمل و جابه‌جایی مسافر مربوط به این دو صنعت بزرگ است که در همین محور قرار دارند. مقدمات کار و سرمایه گذاری مشترک شهرهای جدید، فولاد مبارکه، ذوب آهن و اعتبارات دولتی در این محور فعال می شود تا با اعتباری که امسال گذاشته شده این پروژه در سال‌های آتی نیز پایدار خواهد بود تا این سه هر جدید را به صورت ریلی به اصفهان مرتبط کنیم.

توسعه فرودگاه اصفهان با تملك اراضي ۴۰۰ هکتاري

مدیرکل راه و شهرسازی در ادامه این پرونده با اشاره به حمل و نقل هوایی استان اظهار داشت: در این حوزه با توجه به تعریف دو هدف کلان وزارتخانه اقدامات مناسبی انجام شد. این اهداف یکی استفاده بهینه از انرژی در بخش ساختمان و حمل و نقل که این هدف کلان شش سیاست را در زیر مجموعه خود داشت و دیگری هم بحث استفاده حداکثری از شبکه حمل و نقلی در مدهای مختلف بود.  قاعدتا به عنوان یک مرکز در صنعت و گردشگری باید در این خصوص به مدهای مختلف حمل و نقل می پرداختیم. در بخش آزادراهی و بزرگراهی نگاه ویژه‌ای وجود داشت و در راه آهن هم کار خوب انجام شد. در ادامه در بحث حمل و نقل هوایی و فرودگاهی نیز باید کار ویژه انجام می گرفت.

وی افزود: در این خصوص توسعه فرودگاه اصفهان یکی از کارهای اصلی بود. در این چند سال پیگیری‌هابی خوبی در این خصوص از سوی استاندار و مدیرکل استان صورت گفت و به همین خاطر ۴۰۰ هکتار از اراضی نظامی در مجاوت فرودگاه شهید بهشتی اصفهان در قبال پرداخت بهای زمین خریداری شد. کارهای کارشناسی و تامین اعتبار در مسیر توسعه انجام گرفته و مقدمات این کار کلید خورده است که یک کار در مقیاس کلان در این مورد خواهد بود.

غلامی ادامه داد: با شرکت فرانسوی که قرار است کار توسعه را انجام بدهد تفاهنامه امضا شده که امیدواریم منجر به قرارداد شده و کار استارت بخورد. البته قطعا اگر این قرارداد امضا نشود با سرمایه‌گذاران دیگر کار شروع خواهد شد تا زمینه توسعه فرودگاه در مقیاس کلان فراهم شود. در بخش توسعه خود فرودگاه هم توسعه سالن‌های فرودگاه بود که در سال ۹۵ با حضور مقام عالی آغاز شد. الان سالن‌های پروازهای خارجی آماده بهره‌برداری است و پایان سال افتتاح آن را در زمینه توسعه فرودگاه مدنظر داریم.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=9013

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.