• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
4

تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ دستگاه واگن مسافربری در اراک منعقد شد

  • کد خبر : 23799
  • ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ دستگاه واگن مسافربری در اراک منعقد شد
تفاهم‌نامه ساخت ۲۰ دستگاه واگن مسافربری روز چهارشنبه بین شرکت حمل و نقل ریلی رجا و شرکت واگن پارس اراک در این واحد تولیدی منعقد شد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایرنا ، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا در این آیین گفت: پیش از این قرارداد ساخت ۳۳ دستگاه واگن مسافربری بین این شرکت حمل و نقل ریلی و واگن پارس اراک امضاشده بود که کیفیت این واگن‌ها باعث شده است قرارداد مذکور تمدید و ساخت هشت واگن باری  به واگن پارس واگذار شود.

«محمد رجبی» افزود: قرارداد بازسازی ۵۵ واگن بالای ۳۰ سال نیز از سوی شرکت حمل و نقل ریلی رجا به واگن پارس اراک واگذار شده که اکنون پنج دستگاه واگن تکمیل و تحویل شده و بقیه در دست اقدام است. 

وی اظهار داشت: با توجه به توانمندی‌های تخصصی واگن پارس اراک، قرارداد ساخت ۲۰ دستگاه واگن مسافربری نیز از سوی شرکت رجا به این واحد مادر تخصصی ریلی سپرده شد که انتظار می‌رود فرآیند تولید آن‌ها در اسرع وقت آغاز شود. 

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا بیان کرد: واگن پارس اراک علاوه بر تولید خودروهای ریلی مسافربری غیر خودکشش، در تولید واگن‌های خودکشش نیز توانمندی بالایی دارد که انتظار می‌رود با جبران کسری قطعات این تولیدات واگن‌های خود کشش نیز به ناوگان ریلی اضافه شود. 

رجبی افزود: سطح  دانش فنی ریلی واگن‌پارس اراک در کشور و حتی منطقه بی‌نظیر است و باید با به‌کارگیری از تمامی ظرفیت این واحد مادرتخصصی زمینه توسعه صنعت ریلی کشور و از همه مهمتر افزایش اشتغال در این واحد تولیدی فراهم شود. 

وی بیان کرد: کمبود منابع مالی مهمترین مشکل حوزه تولید واگن و صنعت ریلی کشور است که این مهم تنها با حمایت نظام بانکی از شرکت‌های بهره‌بردار رفع می‌شود. 

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا افزود: در بازه زمانی نه چندان دور حدود یک‌هزار و ۸۰۰ واگن مسافربری در خطوط ریلی کشور فعالیت داشت اما ، اکنون با وجود افزایش جمعیت و توسعه راه‌آهن کشور، کمبود بیش از ۵۰۰ واگن مسافربری  احساس می‌شود که این مهم باید از سوی شرکت‌های واگن‌سازی داخلی به خصوص واگن پارس به‌صورت دوره‌ای تامین شود. 

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک نیز در این آیین گفت: چهار واگن از هشت دستگاه واگن مسافربری که امسال قرارداد ساخت آن‌ها از سوی شرکت حمل و نقل ریلی رجا با این واحد تولیدی امضا شده تا پایان سال تحویل می‌شود و چهار دستگاه دیگر نیز خرداد ماه سال آینده آماده پیوستن به خطوط ریلی کشور است. 

«محمدرضا مختاری» افزود: در صورتی که نقدینگی شرکت واگن پارس از سوی شرکت بهره‌بردار تامین می‌شد تمامی هشت دستگاه تا آخر سال تکمیل و به ناوگان ریلی کشور می‌پیوست. 

وی بیان کرد: عملیات ساخت ۲۰ دستگاه جدید که بین واگن پارس و شرکت رجا امضا شده نیز خرداد ماه سال آینده کلید می‌خورد و در صورت تامین منابع مالی تا پایان همان سال تکمیل و تحویل می‌شوند. 

مدیرعامل شرکت واگن پارس اراک قیمت تمام شده هر واگن مسافربری را ۷۵ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با ساخت ۲۰ واگن مسافری مذکور بیش از ۶۰۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی در کشور انجام می‌شود و در تولید هر واگن باری نیز بیش از ۵۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی انجام می‌شود. 

 واگن پارس اراک واحد تولیدی مادر تخصصی محصولات ریلی در ایران و خاورمیانه است.

این واحد صنعت ریلی در سال ۱۳۵۴ در اراک تاسیس شد و در سال ۱۳۶۴ با سرمایه‌گذاری سازمان صنایع و نوسازی ایران به یکی از زیر مجموعه‌های این سازمان پیوست.

کارگاه‌های تولیدی واگن پارس اراک در فضایی کارگاهی به وسعت ۳۳ هکتار جانمایی شده است.

واگن پارس اراک به‌عنوان بزرگترین سازنده انواع لوکوموتیو، واگن‌های باری، مسافربری و مترو در خاورمیانه است و محوریت تولید و تعمیر خودروهای حمل و نقل ریلی ایران را دارد.

تا کنون ۱۲ هزار انواع واگن باری (نیمی از واگن‌های باری کشور)، ۴۰۰ دستگاه واگن مسافربری و ترنست و ۳۰۰ واگن مترو در شرکت واگن پارس اراک تولید شده است.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=23799

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.