• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

تلاش برای ارتقا جذابیت حمل کالا در کریدورهای شمال-جنوب و جنوب-غرب

  • کد خبر : 1084
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
تلاش برای ارتقا جذابیت حمل کالا در کریدورهای شمال-جنوب و جنوب-غرب

0 (0) محمدزاده در جمع خبرنگاران عنوان کرد: تلاش برای ارتقا جذابیت حمل کالا در کریدورهای شمال-جنوب و جنوب-غرب معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره با نزدیک شدن زمان تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت و بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب گفت: طبق پیش‌بینی‌ها در کریدور شمال-جنوب بین یک تا دو میلیارد دلار به‌صورت پایدار برای کشور درآمد […]

0
(0)

محمدزاده در جمع خبرنگاران عنوان کرد:
تلاش برای ارتقا جذابیت حمل کالا در کریدورهای شمال-جنوب و جنوب-غرب

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره با نزدیک شدن زمان تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت و بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب گفت: طبق پیش‌بینی‌ها در کریدور شمال-جنوب بین یک تا دو میلیارد دلار به‌صورت پایدار برای کشور درآمد کسب خواهد شد.
تلاش برای ارتقا جذابیت حمل کالا در کریدورهای شمال-جنوب و جنوب-غرب
تین‌نیوز |

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره با نزدیک شدن زمان تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت و بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب گفت: طبق پیش‌بینی‌ها در کریدور شمال-جنوب بین یک تا دو میلیارد دلار به‌صورت پایدار برای کشور درآمد کسب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در حاشیه برگزاری اجلاس ۵ جانبه کریدور ترانزیتی خلیج فارس-دریای سیاه در جمع خبرنگاران اظهار داشت، وضعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه به‌گونه‌ای است که پل ارتباطی جایگزین برای اتصال جنوب به شمال و همچنین یک رقیب ارزشمند برای جنوب به غرب محسوب می‌شود. برای ارتباط آسیای جنوب شرق، هند، جنوب چین، روسیه و کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا مسیر بسیار جذابی است که بخشی از آن از ایران عبور می‌کند.

وی افزود: بخشی از این کریدور در آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اوکراین قرار دارد و اتصال ارزشمندی با مرکز اروپا برقرار شده است و همچنین می‌توان از طریق ایران ارتباط بین جنوب و شرق دریای خزر و جنوب به شرق روسیه را برقرار کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موقعیت جغرافیای ایران به‌گونه‌ای است که ایران می‌تواند از عبور بارهای ترانزیت استفاده وسیعی ببرد. به همین منظور طی سال‌های اخیر همکاران ما در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل و شرکت راه‌آهن تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا از این کریدورها نهایت استفاده را ببرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن بیان داشت: جلسه امروز در خصوص مباحث کارشناسی کریدور جنوب-غرب بین ایران، گرجستان، آذربایجان، اوکراین و لهستان است و امیدواریم با فعال شدن این کریدور بتوانیم بخش قابل‌توجهی از بارهای جنوب شرق آسیا به اروپا توسط این کریدور حمل شود.

محمدزاده خاطرنشان کرد: جلسات فردا با حضور بخش خصوصی ادامه میابد و خوشبختانه با سازمان این کریدور مصوب شده و تمام تلاش ما پیگیری و فعال‌سازی ایجاد نظام‌های تشویقی برای این کریدور است.

وی اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام‌شده ظرفیتی که برای حمل بار ترانزیتی در سال ۱۴۰۰ از ایران تعیین شده بین ۳۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تن است که عدد‌های ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن اعداد دست‌یافتنی به شمار می‌رود. لذا وظیفه شرکت راه‌آهن و سایر بخش‌های حمل‌ونقل این است که تمام تلاش خود را برای محقق شدن این رقم به کار ببندیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حمل دریایی بار از جنوب به شمال گفت: حمل دریایی بین ۴۵ تا ۶۰ روزبه طول می‌انجامد. در حالی که با حمل‌ ریلی این مسیر به ۱۴ روز کاهش می‌یابد. همچنین حمل دریایی کالا در مسیر جنوب-غرب ۴۰ تا ۵۰ روزبه طول می‌انجامد که این مدت‌زمان با حمل ریلی بین ۱۵ تا ۴۵ روز به طول می‌انجامد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن مهم‌ترین اقدام را معرفی این کریدور به بهره‌برداران عنوان کرد و گفت: برای کریدور جنوب-غرب سایتی راه‌انداز شده که فعال است و می‌توان اطلاعات مورد نیاز را از آن استخراج کرد.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که در سال ۲۰۱۸ از این کریدور به‌طورجدی استفاده کنیم. بین هند و اروپا حدود ۵ میلیارد دلار حمل‌ونقل کالا صورت می‌گیرد و اگر بار از ایران عبور کند، ۱۰ درصد این رقم در کمترین حالت کسب می‌شود. همچنین پتانسیل عبور بار بین جنوب و شمال در سال ۲۰۱۶ حدود ۷ میلیون تن است که ۵۰ درصد آن قابلیت عبور از ایران را دارد اما به دلیل تعرفه‌ها و عدم اتصال زیرساخت‌ها این مبادلات انجام نمی‌شد.

محمدزاده از ایجاد یک بارانداز در آستارا برای تسهیل استفاده از کریدور شمال-جنوب خبر داد و گفت: با نزدیک شدن به تکمیل راه‌آهن قزوین-رشت بخش قابل‌توجهی از این کریدور به‌صورت ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید. لذا می‌توانیم برای سال‌های آینده، میزان قابل‌توجهی کالا از این کریدور جابجا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد که طبق پیش‌بینی‌ها در کریدور شمال-جنوب بین یک تا دو میلیارد دلار به‌صورت پایدار درآمد کسب خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۷ حداقل ۲۰ میلیون تن بار از این کریدور جابه‌جا شود.

وی تأکید کرد: صاحبان کالا باید بتوانند از کریدورها به‌سرعت عبور کنند و این کریدور از نظر قیمت و زمان نسبت به حمل دریایی جذابیت داشته باشد. لذا در تلاش برای کاهش تعرفه ها نزدیک کردن آن به تعرفه حمل دریایی هستیم؛ زیرا حمل‌ونقل دریایی همواره یک رقیب ارزان و حمل به‌صورت مبدأ و مقصدی است به همین خاطر حمل بار به صورت ریلی به گونه ای باشد که علی‌رقم تردد از چند کشور برای صاحب کالا جذابیت داشته باشد.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=1084

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.