• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

تولید ریل برای خطوط اصلی راه‌آهن در اولویت ذوب‌آهن باشد

  • کد خبر : 9529
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
تولید ریل برای خطوط اصلی راه‌آهن در اولویت ذوب‌آهن باشد

0 (0) بهنام جمشیدی کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: چندی پیش شرکت ذوب‌آهن 500 تن ریل مناسب خطوط فرعی «U33» را به شرکت راه‌آهن تحویل داد اما نیاز اصلی کشور ریل «UIC60» است که به نظر می‌رسد ذوب‌آهن در تولید این مدل ریل اهتمام دارد ولی باید بیشتر تلاش کند. به گزارش خبرگزاری فارس،‌ […]

0
(0)

بهنام جمشیدی کارشناس حمل و نقل ریلی گفت: چندی پیش شرکت ذوب‌آهن 500 تن ریل مناسب خطوط فرعی «U33» را به شرکت راه‌آهن تحویل داد اما نیاز اصلی کشور ریل «UIC60» است که به نظر می‌رسد ذوب‌آهن در تولید این مدل ریل اهتمام دارد ولی باید بیشتر تلاش کند.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ ابتدای دهه نود، شرکت ذوب آهن اصفهان برای رفع نیاز کشور و همچنین تنوع بخشی به محصولات خود، نصب خط تولید ریل راه‌آهن را در دستور کار قرار داد. پس از آن در سال 95 قرارداد خرید ریل بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ذوب‌آهن منعقد شد و در همین راستا 500 تن ریل مناسب خطوط فرعی U33 تحویل این شرکت شد.

‌‌اما از آنجا که نیاز اصلی کشور به ریل مناسب خطوط اصلی UIC60 است، تلاش این کارخانه برای راه اندازی تولید این نوع ریل همچنان ادامه دارد.

یکی از کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی و زیرساخت در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید:‌ پروسه آمادگی کامل یک خط تولید فولادی معمولاً زمان بر است و گاهی ممکن است بیش از محاسبات اولیه به طول بیانجامد مثلاً‌‌ این مدت برای تولید کننده هندی حدود 3 سال طول کشیده بود‌ بنابراین اگر تولید کننده در حال تلاش باشد نمی شود زیاد به او خرده گرفت.

به گفته بهنام جمشیدی به هر حال تولید ریل در داخل کشور نه تنها برای ذوب آهن بلکه مدیران وزارت راه هم افتخار محسوب می‌شود و بارها به این مساله اذعان داشته‌اند، آنچه مشخص است این مجموعه در حال فعالیت است و امیدواریم به زودی این امر محقق شود.‌

این کارشناس ریلی افزود: برای تولید ریل، شمش از دمای 25 درجه به تدریج گرم می‌شود و‌ به دمای 1250 درجه می‌رسد البته این موضوع با‌ سرعت بسیار ملایم انجام می‌شود تا تنش‌های حرارتی ایجاد نکند؛ وقتی دمای شمش به 1250 درجه رسید، شمش گرم را خارج می‌کنند، به وسیله یک سری قفسه های نوردی آنها را شکل می‌دهند تا نهایتاً به آن شکل دلخواه برسد، بعد از آن آنها را برش می‌دهند و اگر نیاز باشد روی آنها عملیات پرداخت انجام‌ و برای مشتری ارسال می‌شود، در این جا هم دو برش وجود دارد که یکی از آنها برش گرم است که در پس از نورد انجام می شود.

وی اضافه کرد: همه مراحل که انجام شد محصول را برای ارزیابی و تست می فرستند، بعد از آن در مرحله آخر یک برش سرد وجود دارد که با ابزار خاص و دقیق و با یک سری تجهیزات اندازه‌گیری خاص به‌صورت دقیق ابعادی که مورد نظر است را به‌دست می‌آورند؛ وقتی چیزی مثل این شمش با این درجه حرارت بالا قرار است با غلتک درگیر باشد،‌انتقال حرارتی خیلی شدید رخ می‌دهد ‌بنابراین غلتک باید خیلی سریع خنک شود‌ وگرنه غلتک دچار شوک حرارتی شده و می شکند.

جمشیدی بیان کرد: ریل برخلاف محصولاتی مثل تیرآهن که تولیدش خیلی مهم‌تر است، پرداخت و مراحل نهایی آن مهم تر است؛ تجهیزات پرداخت ذوب‌آهن همگی از آلمان وارد کشور شد.

این کارشناس ریلی بیان کرد: فعالیت فنی روی ریل تولیدی تا زمانی که خط به شرایط پایدار برسد در حد بالایی ادامه دارد، منظور از شرایط پایدار این است که برای مثال 10 روز تولید مداوم اتفاق بیافتد، البته ناظر راه‌آهن هم حضور دارد، به هر حال یکی از استانداردها این است که خریدار می تواند حین پروسه تولید حضور داشته باشد.

جمشیدی درباره وضعیت فعلی خط تولید ریل ذوب آهن گفت: از آنجا که گفته شده 2-3 هزار تن ریل U33 تولید شده است، به نظر می رسد تقریبا در این محصول، خط نرمال شده است، اما با وجود وعده تولید شمش و تولید نمونه های UIC60 در مرداد‌ماه، اتفاق جدیدی رخ نداده است.

وی اضافه کرد: به هر حال نیاز اصلی کشور به ریل UIC60 است و بقیه انواع ریل سهم زیادی در خطوط کشور ندارند؛ آنچه مشخص است تیم مدیریتی جدید ذوب آهن اراده جدی برای به سرانجام رسیدن این مسأله دارد و حتی مذاکراتی هم برای فروش آن داشته‌اند اما ضرورت دارد تلاش‌ها در این حوزه بیشتر شود.

این کارشناس ریلی افزود: این مسائل موجب شده است در بدنه وزارت راه و شهرسازی هم امیدواری نسبت به گذشته بسیار بیشتر شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=9529

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.