• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

تولید ۸۰ درصد واگن های باری و مسافری بومی سازی شد

  • کد خبر : 6906
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳
تولید ۸۰ درصد واگن های باری و مسافری بومی سازی شد

0 (0)   تولید ۸۰ درصد واگن های باری و مسافری بومی سازی شد یک دهه پیش داخلی سازی تولید واگن های مسافری و باری در کشور ۳۰ درصد بود، اما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و با ارتقای توانمندیهای شرکت های داخلی، اکنون به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.  حضور بیش از […]

0
(0)

 

تولید ۸۰ درصد واگن های باری و مسافری بومی سازی شد

یک دهه پیش داخلی سازی تولید واگن های مسافری و باری در کشور ۳۰ درصد بود، اما در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و با ارتقای توانمندیهای شرکت های داخلی، اکنون به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

حضور بیش از 200 شرکت داخلی در ششمین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی نشان داد که توانمندیهای شرکت های ایرانی در بخش های مختلف این صنعت از جمله ساخت واگن های مسافری و باری و زیرساخت های مورد نیاز شبکه ریلی کشور با حمایت دولت تدبیر و امید بسیار ارتقا یافته است.

به بهانه برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع و خدمات وابسته که با حضور 90 شرکت خارجی و بیش از 200 شرکت ایرانی در حوزه صنعت حمل ونقل ریلی کشور از 29 خرداد تا یکم تیرماه سال جاری در تهران برپا شد، با دست اندرکاران داخلی این صنعت به گفت و گو نشستیم.
مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریل ایران در این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت به عنوان تنها تولیدکننده سوزن خط آهن در کشور محصولات خود را تحت لیسانس شرکت «وسلو کوجیفر» فرانسه تولید می کند.
سیدکاظم طاهرزاده افزود: طبق قراردادی که با این شرکت فرانسوی منعقد شده، دانش فنی و تکنولوژی در زمینه تولید سوزن برای قطارهای پرسرعت ریخته گری و تولید تراورس بتنی به کشور انتقال می یابد و به این ترتیب محصولات با آخرین استانداردهای جهانی راه آهن تولید می شود.
ریل بند یا تراورس تکیه‌ گاه بتنی، چوبی یا فولادی است که ریل های راه آهن روی آن بسته می‌شود.
به گفته وی، این کارخانه با ظرفیت تولید سالیانه 500 دستگاه سوزن در سال یکی از بزرگترین تولیدکننده سوزن خط آهن دوراهه و کراس اور در خاورمیانه است.
مدیرعامل شرکت بتون صنعت نیز با توجه به توانمندی شرکت های داخلی در این بخش گفت: این شرکت دانش بنیان با استفاده از فناوری های جدید سالیانه به طور متوسط تولید 750 هزار تراورس بتنی را در دستور کار خود قرار داده که کیفیت تولید این محصول نیز از سوی دانشگاه مونیخ آلمان مورد تایید قرار گرفته است.
حسین میرابیان افزود: تراورس های تولیدی این شرکت می توانند در حوزه حمل باری 25 تا 30 تن و برای حوزه های جابجایی مسافر نیز تا سرعت 300 کیلومتر از قطارهای مسافری را تحمل کنند.
وی یادآور شد: محصولات این شرکت در پروژه های ملی خط آهن بافق – زرین شهر به طول 450 کیلومتر، خط آهن قزوین – رشت، خط آهن میانه – تبریز و ملایر – کرمانشاه مورد استفاده قرار گرفته است.
آرش میرابیان قائم مدیرعامل شرکت بتن صنعت نیز گفت: با تولید تراورس های بتنی در داخل کشور تاکنون صرفه جویی ارزی زیادی نصیب کشور شده و همه محصولات این شرکت مطابق با بالاترین کیفیت استانداردهای اروپایی تولید می شود.
وی با یادآوری اینکه برای هر کیلومتر خط آهن هزار و 660 عدد تراورس بتنی مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت: اکنون این شرکت موفق شده با تولید 750 هزار تراورس بتنی در سال، هر روز سه کیلومتر از خطوط ریلی کشور را نوسازی کند.
با این حال تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت های فعال در صنعت حمل ونقل ریلی کشور یکی از مهم ترین اولویت های دولت است و با تضمین دولت باید از هرگونه سرمایه گذاری در این بخش حمایت شود و یا با اختصاص بخشی از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به شرکت های ریلی، کمبود منابع مالی برای انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز در بخش نوسازی ناوگان در کشور به تدریج انجام شود.
در این راستا مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه در صنعت حمل ونقل ریلی می گوید: با توجه به نیاز 28 میلیارد تومانی برای توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور استفاده از منابع مالی بازار سرمایه می تواند تحولات بزرگی را در این صنعت به وجود آورد.
محمودرضا خواجه نصیری افزود: کمبود منابع مالی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور کاملا مشهود است و اعمال تحریم های ظالمانه در چندسال گذشته اجازه نداده با انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز در این صنعت شاهد توسعه پایدار آن باشیم.
وی تاکید کرد: توسعه صنعت حمل و نقل ریلی از طریق استفاده از منابع مالی بازار سرمایه بستر مناسبی برای رونق کسب و کار فعالان عرصه حمل و نقل ریلی است و اکنون با توجه به افزایش ارزش بازارهای سرمایه ظرفیت های خوبی برای استفاده از توان مالی این بازار وجود دارد.
مدیرعامل این شرکت تامین سرمایه اضافه کرد: متاسفانه برخی از نهادهای مالی و اقتصادی از ظرفیت صنعت حمل و نقل ریلی کشور اطلاع کافی ندارند در حالی که با استفاده

از توانمندی های این بازار می توانیم شاهد رشد اقتصادی در این بخش باشیم.
خواجه نصیری تصریح کرد: تنوع گسترده بازارهای تامین مالی از بازارهای سرمایه ظرفیت خوبی برای رشد و توسعه اقتصادی است و در این راستا شرکت های تامین سرمایه می توانند با تامین منابع مالی مورد نیاز زمینه بهبود ساختارهای مالی شرکت های فعال در حوزه ریلی را بهبود بخشند.
به گفته وی، در سال های اخیر دولت به توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور توجه زیادی کرده و با حمایت های مجلس و دولت، شرایط مناسبی برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعت حمل و نقل ریلی به وجود آمده است و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند در این حوزه با توجه به ضمانت هایی که راه آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه می دهد استفاده کنند.

**ناوگان ریلی باید نوسازی شود
یک کارشناس حمل ونقل ریلی معتقد است: توسعه حمل و نقل ریلی در کاهش آلودگی ها و حفظ محیط زیست تاثیرگذار و در قیاس با حمل و نقل جاده ای میزان سوانح آن بسیار کم است اما فرسودگی ناوگان می تواند در بروز حوادث در این بخش نگران کننده باشد.
علی اکبر عادلی افزود: استفاده از ناوگان فرسوده به افزایش هزینه شرکت های های ریلی منجر می شود در حالی که شرکت های داخلی در تولید ناوگان باری و مسافری به توانمندیهای بالایی دست پیدا کرده اند.
مدیرعامل شرکت البرز نیرو نیز گفت: نوسازی ناوگان ریلی کشور با استفاده از توانمندیهای شرکت داخلی در تسهیل تردد مسافران با قطارهای مسافری یکی از مهمترین ضروریات این بخش است، اما کمبود منابع مالی اجازه نوسازی ناوگان را نمی دهد.
مجتبی لطفی افزود: فعالیت در بخش حمل ونقل ریلی در کشور نیازمند سرمایه گذاری زیادی است و دولت باید تلاش کند کمبود منابع مالی را در این بخش برطرف کند و تا زمانی که این مهم انجام نشود، کیفیت خدمات ریلی نیز ارتقا پیدا نمی کند.
در ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، علاوه بر 200 شرکت ایرانی، 90 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، چین، روسیه، لتونی، اسپانیا، ترکیه، جمهوری چک و اتریش آخرین دستاوردهای خود را در بخش های تولید واگن های مسافری، باری، لوکوموتیو و قطعات مختلف صنعت حمل ونقل ریلی و تجهیزات الکترونیک خطوط ریلی به نمایش گذاشتند.
توجه به توسعه حمل ‌و نقل ترکیبی و لجستیک و برگزاری چندین میزگرد تخصصی از رویکردهای اصلی ششمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی بود تا طبق سند جدید، راهبرد حمل‌ و نقل لجستیک و حمل‌ و نقل ترکیبی چند وجهی در مدل‌های مختلف، زمینه های توسعه آن در ایران فراهم شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=6906

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.