• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

تکمیل خطوط ریلی میان شهرستان‌های استان تهران

  • کد خبر : 9234
  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
تکمیل خطوط ریلی میان شهرستان‌های استان تهران

0 (0) تکمیل خطوط ریلی میان شهرستان‌های استان تهران رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به تکمیل خطوط ریلی میان شهرستان‌های استان با شهر تهران گفت: با تکمیل این خطوط شبکه ریلی رینگی در سطح استان تهران ایجاد خواهد شد که می‌تواند نقش موثری در کاهش معضلات ترافیکی استان تهران به […]

0
(0)

تکمیل خطوط ریلی میان شهرستان‌های استان تهران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به تکمیل خطوط ریلی میان شهرستان‌های استان با شهر تهران گفت: با تکمیل این خطوط شبکه ریلی رینگی در سطح استان تهران ایجاد خواهد شد که می‌تواند نقش موثری در کاهش معضلات ترافیکی استان تهران به ویژه شهر تهران داشته باشد.

نعمت الله ترکی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند توسعه حمل و نقل ریلی در سطح استان تهران گفت: باید در استان تهران دو اتفاق مهم در بخش حمل و نقل به وقوع بپیوندد. نخست باید در حمل و نقل درون شهری در شهر تهران موضوع مترو و توسعه آن به صورت جدی پیگیری شود. در حال حاضر نیز ساخت خطوط مترو در این شهر در حال پیگیری است.

وی افزود: در بخش برون شهری متاسفانه هنوز حمل و نقل عمومی در قالب اتومبیل است و ترافیک موجود نیز که صبح‌ها در شهر تهران شاهد آن هستیم بر اساس مطالعه انجام شده بیشتر به دلیل ایاب و ذهاب شهروندان از شهرهای اقماری و پیرامونی تهران به داخل این شهر است. در حقیقت ممکن است ظرفیت خودرویی و جابجایی خود شهر تهران به این شکل نباشد که چنین ترافیک سنگینی به این شهر تحمیل شود.

وی ادامه داد: بر اساس آمار مسافری که در استان تهران دریافت کرده‌ایم. روزانه تقریبا حدود چهار میلیون نفر از شهرهای اقماری به سمت تهران می‌آیند و عصرها باز می‌گردند. در نظر گرفتن همین جمعیت و ایاب و ذهاب آنها خود می‌تواند ترافیک بزرگی را ایجاد کند. از سوی دیگر در غرب تهران استانی همانند البرز واقع شده که هر چند استان مجزایی است اما بیشتر بار اشتغالزایی و خدمات آن بر عهده شهر تهران است. به شکلی که شهروندان این استان باید برای خدمات به شهر تهران بیایند و بازگردند.

وی تاکید کرد: فراتر از این موضوع استان‌هایی همچون قزوین و زنجان نیز مرتبط با استان تهران هستند و الزاما برای دریافت برخی خدمات باید به تهران بیایند. لذا در نظر گرفتن ایاب و ذهاب این شهروندان و شهروندان شهرستان‌های اقماری همچون قدس، ملارد و شهریار که هر یک جمعیت زیادی دارند و بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت این شهرستان‌های اقماری است برای دریافت خدمات و اشتغال و عزیمت‌شان به شهر تهران ترافیک گسترده‌ای را ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اینکه بیشترین اشتغال در حوزه صنعت در شهرهای اقماری اطراف تهران وجود دارد اما اشتغال در حوزه خدمات در درون شهر تهران است افزود: با توجه به اشتغال گسترده‌ای که در حوزه خدمات در درون شهر تهران است جمعیت زیادی از اطراف به آن عزیمت می‌کنند که ترافیک گسترده‌ای در این شهر ایجاد می‌کند. تنها راه عبور از این معضل توسعه خطوط مترو در این شهر است به شکلی که اگر در حال حاضر شش یا هفت خط مترو در این شهر وجود دارد باید به ۱۳ الی ۱۴ خط توسعه پیدا کند تا بار جمعیتی شهر تهران که در شب ۹ میلیون نفر و در روز به ۱۳ میلیون نفر می‌رسد را پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: البته باید در کنار توسعه خطوط مترو بحث اتوبوس و خدمات عمومی خودرویی نیز مد نظر قرار گیرد. به شکلی که در حال حاضر ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران فرسوده است. لذا دولت در سال جاری گام موثری در مسیر حل این مشکل برداشته و در قالب تبصره ۱۸ بودجه سال ۱۳۹۷ سقف و رقم خوبی را برای ساماندهی ناوگان خودرویی عمومی در کشور برداشته است.

وی ادامه داد: حدود ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس در هر سال در بحث قانون بودجه پیش بینی شده تا بتوانیم ساماندهی این ناوگان در کشور را محقق کنیم. از این میزان سهم مناسبی که حدود سالانه ۴۰ درصد ظرفیت موجود است برای استان تهران در نظر گرفته شده، این موضوع در قالب تسهیلات ارزانقیمت به صورت خدمات ریالی مالی به استان‌ها پرداخت می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع توسعه حمل و نقل ریلی میان شهرستان‌های استان تهران اشاره کرد و افزود: ایجاد ارتباط و تسهیل آن میان شهرهای اقماری و پیرامونی شهر تهران از طریق خدمات ریلی می‌تواند در موضوع حل ترافیک این شهر نقش موثری داشته باشد. لذا موضوع مترو و یا قطار شهری تهران، پردیس، دماوند در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر بخش اعظم این کار انجام شده، به شکلی که پس از انجام مطالعات آن این پروژه به صورت مشارکتی با سهم ۷۰ درصدی برای شرکت عمران و سهم ۳۰ درصدی برای دولت اجرایی خواهد شد.

وی افزود: پیش بینی می‌شود این پروژه در سال ۱۳۹۷ با تخصیص ردیف اعتباری مقدمات آن فراهم شود و از سال ۱۳۹۸ کار اجرایی و عملیاتی این خط آغاز شود. خط دیگر تهران پاکدشت است که تقریبا مطالعات آن به اتمام رسیده و در مرحله اجراست که توسط شرکت راه آهن در حال پیگیری است. پیش بینی می‌کنیم که از نیمه دوم سال جاری این خط کار خود را آغاز کند.

وی ادامه داد: خط متروی تهران اسلامشهر نیز مطالعاتش به اتمام رسیده، البته اتصال تهران به اسلامشهر در دو بخش متروی تهران – اسلامشهر و قطار حومه‌ای تهران – اسلامشهر پیگیری می‌شود. برای قطار حومه‌ای تقریبا ۴۰۰ میلیارد تومان از محل درآمدی وزارت راه و شهرسازی اعتبار تامین شده است. در بحث مترو نیز مذاکره میان شهرداری تهران و اسلامشهر در حال انجام است و به زودی این موضوع تعیین تکلیف خواهد شد تا به این ترتیب تا پایان شهریور مسئولیت احداث این خط مشخص شود. مطالعات آن قبلا انجام شده و قطعا به زودی اجرای آن در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد. با تکمیل این خطوط در شهرستان‌های پیرامونی غرب تهران مثل قدس، ملارد، شهریار و رباط کریم حمل و نقل ریلی به طور کامل برقرار خواهد شد.

وی تاکید کرد: خط دیگری میان تهران، اسلامشهر، رباط کریم و پرند نیز وجود دارد که در حال حاضر تقریبا زیرساخت‌های آن فراهم شده و مطالعاتش به پایان رسیده، در بخش قطارگونه‌ای پرند به رباط کریم در حال حاضر اجرایی شده و بخش تهران – اسلامشهر رباط کریم آن هم به زودی تکمیل خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به خط متروی تهران تا فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: این خط تقریبا بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. در ادامه این خط از فرودگاه امام به پرند نیز مطالعات تکمیل شده و بخش اول کار نیز نهایی شده است. در تلاش هستیم همزمان با افتتاح خط فرودگاه امام خمینی (ره) ادامه آن تا پرند نیز که مقرر شده منابع مالی آن توسط شرکت عمران پرند تامین شود به بهره برداری برسد. قطعا در مسیر تامین مالی این خط شهرداری پرند کمک خواهد کرد و ما نیز از بودجه استانی کمک می‌کنیم تا همزمان با افتتاح مسیر تهران به فرودگاه امام خمینی ادامه آن نیز افتتاح شود.

وی تاکید کرد: با تکمیل این خطوط یک شبکه کامل ریلی رینگی در استان تهران متصل به شبکه متروی تهران ایجاد خواهد شد تا به این ترتیب بسیاری از مشکلات ترافیکی در سطح استان تهران حل و فصل شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=9234

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.