• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

تکمیل قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال طی امسال/ ریل ملی در همه پروژه‌ها

  • کد خبر : 32289
  • ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
تکمیل قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال طی امسال/ ریل ملی در همه پروژه‌ها
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور از افتتاح یک باند قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال در سال جاری خبر داد.
0
(0)

بهرگزارش ریل‌نیوز به نقل از مهر، خیرالله خادمی  درباره برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در سال جاری اظهار داشت: با توجه به اینکه سال گذشته، به سال «جهش تولید» نامگذاری شد و لازم بود در بخش زیرساخت‌های حمل و نقلی، اقدامات متفاوت‌تری نسبت به سال‌های قبل از آن انجام دهیم، بنابراین تصمیم گرفتیم پروژه‌هایی که امکان بهره‌برداری زودهنگام‌تری نسبت به سایر پروژه‌های عمرانی را داشتند، در اولویت قرار دهیم.

وی ادامه داد: ازاین‌رو در سال گذشته اولویت‌بندی پروژه‌های عمرانی، نهایی و در سه بخش آزادراهی، بزرگراهی و ریلی تقسیم شد.
جزئیات پروژه‌های زیرساختی حمل و نقلی اولویت دار

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور تصریح کرد: سال گذشته هزار و ۵۳۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در قالب ۸ پروژه در اولویت قرار دادیم تا در طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.

خادمی در خصوص پروژه‌های آزادراهی سال گذشته نیز یادآور شد: هزار و ۲۰۰ کیلومتر پروژه آزادراهی در دست اجرا بود که ۶۶۰ کیلومتر آن در اولویت احداث قرار گرفت. این ۶۶۰ کیلومتر طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد که توسعه بزرگی در بخش آزادراهی به دنبال خواهد داشت.

وی درباره پروژه‌های بزرگراهی گفت: ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی در دست اجرا بود که حدود ۲ هزار کیلومتر آن، اولویت ساخت را به خود اختصاص داد و بخشی از آن طی سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در خصوص مبنای اولویت‌بندی پروژه‌های زیرساختی حمل و نقلی اظهار داشت: مبنای ما این بود که اولاً پروژه‌های مذکور بتوانند توسعه بیشتری در حمل و نقل جاده‌ای کشور داشته باشند. همچنین پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری داشتند، در اولویت ساخت قرار گرفتند. سومین مبنای اولویت‌بندی این پروژه‌ها، اهمیت به توسعه مناطق کم‌برخوردارتر بود تا نقاط محروم از رشد بیشتری برخوردار شوند.

خادمی یادآور شد: اجرای این پروژه‌ها در حالی بود که کشور درگیر موضوع کرونا و بسیاری از کار‌ها متوقف شده بود. ما نیز در شرکت ساخت، با کندی پیشرفت پروژه‌ها مواجه شدیم. همچنین محدودیت شدید منابع مالی و جنگ اقتصادی که در کشور حاکم بود، سبب شد تا سال خاصی در بخش عمرانی ایجاد شود.

وی یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح‌های عمرانی در سال گذشته را تورم حاکم بر اقتصاد کشور در سال قبل عنوان و اظهار کرد: این تورم ممکن بود برنامه‌های اجرایی شرکت ساخت را دچار چالش کند، اما علی‌رغم همه این مشکلات و محدودیت‌ها، سال ۹۹ پروژه‌های عمرانی با پیشرفت بالای ۸۰ درصد به پایان رسید.

ثبت رکورد توسعه هزار کیلومتری شبکه ریلی طی دو سال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور درباره پروژه‌های ریلی گفت: یک پروژه در سال ۹۹ و دو پروژه در بهار امسال به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان ۱۴۰۰ نیز حدود هزار کیلومتر شبکه ریلی توسعه می‌یابد.

خادمی، متوسط سالانه ساخت ریل در سال‌های گذشته را ۱۵۰ کیلومتر دانست و افزود: اگر بتوانیم ظرف دو سال حدود هزار کیلومتر خط ریلی به بهره‌برداری برسانیم، یک رکورد بسیار بزرگ و جدید در بخش صنعت زیرساخت ریلی به ثبت می‌رسد.

آزادراه غدیر؛ بزرگترین پروژه آزادراهی سال‌های اخیر

وی درباره پروژه‌های آزادراهی گفت: از ۶۶۰ کیلومتر برنامه‌ریزی شده، تا امروز ۲۲۱ کیلومتر را به بهره‌برداری رسانده‌ایم؛ یکی آزادراه بسیار مهم غدیر بود که در جنوب استان‌های البرز و تهران افتتاح شد و دیگری آزادراه کنارگذر شرق اصفهان بود؛ تلاش ما این است که مابقی ۷ پروژه آزادراهی باقی‌مانده طی سال جاری به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، متوسط سالانه ساخت آزادراه در کشور طی سال‌های گذشته را ۸۰ کیلومتر معرفی و اظهار کرد: رکورد جدید شرکت ساخت، احداث ۶۰۰ کیلومتر آزادراه ظرف دو سال است که یک اقدام بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

خادمی در خصوص پروژه‌های بزرگراهی تصریح کرد: از ۲ هزار کیلومتر بزرگراه برنامه‌ریزی شده برای ساخت، توانستیم ۹۰۰ کیلومتر را در سال ۹۹ تکمیل کنیم.

سرنوشت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال

وی درباره آزادراه تهران – شمال خاطرنشان کرد: قرار است طی سال جاری یک باند از قطعه دو آزادراه تهران – شمال احداث شود. این پروژه با پیشرفت خوبی در حال اجراست. ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به همراه هزار دستگاه ماشین‌آلات راهسازی در این پروژه فعال هستند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور ادامه داد: این پروژه به منابع مالی سنگینی نیاز دارد. شرکت ساخت به عنوان نماینده دولت تاکنون حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به همراه بنیاد مستضعفان به‌عنوان سرمایه‌گذار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ امیدواریم این پروژه طبق برنامه در سال جاری به بهره‌برداری برسد.

بهره برداری از آزادراه خرم آباد-اراک در بهار ۱۴۰۰

خادمی درباره آزادراه خرم‌آباد – اراک گفت: فاز اول این آزادراه در بهار امسال به عنوان بخشی از کریدور مرکزی کشور به بهره‌برداری می‌رسد؛ این کریدور از تهران تا بندر امام خمینی (ره) ادامه می‌یابد.

اشتغال ۸۰ هزار نفر در پروژه‌های عمرانی سراسر کشور

وی به اشتغال ۸۰ هزار نفر در همه پروژه‌های عمرانی سراسر کشور اشاره کرد و گفت: این نیرو‌ها در بخش‌های اجرایی، مهندسی و نظارتی مشغول به فعالیت هستند ضمن اینکه سایر پروژه‌های عمرانی هم فعال هستند، اما سرعت اجرای پروژه‌های اولویت‌دار و همچنین میزان تزریق منابع مالی در این پروژه‌ها بیشتر است، بنابراین در پروژه‌های اولویت‌دار بین ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند که شامل پروژه‌های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی می‌شود.

تکمیل پروژه‌ها، ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در خصوص منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌های عمرانی گفت: در سه بخش ریلی، بزرگراهی و آزادراهی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که در حال حاضر بخش خصوصی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های آزادراهی سرمایه‌گذاری کرده؛ مابقی را باید از بخش منابع دولتی تأمین کنیم.

خادمی با تأکید بر اینکه همه مصالح مورد نیاز پروژه‌های عمرانی در داخل تولید می‌شود، گفت: هم تجهیزات، هم مصالح و هم خدمات فنی و مهندسی کاملاً بومی هستند.

استفاده از ریلی ملی در همه پروژه‌های ریلی

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ریل ملی نیز به پروژه‌های عمرانی بخش ریلی ورود پیدا کرده و در سال جاری در همه پروژه‌های ریلی از ریل تولید داخل استفاده می‌کنیم. سال ۹۹ نیز در ۵ پروژه اصلی ریلی، از ریل‌های تولید داخل استفاده شده است و به هیچ عنوان ریل وارداتی نداریم.

صدور خدمات فنی-مهندسی در دستور کار شرکت ساخت

وی درباره صدور خدمات فنی و مهندسی گفت: با توجه به اینکه توانسته‌ایم طی سال‌های اخیر در بخش نیروی خدمات فنی و مهندسی به خودکفایی برسیم و در همه پروژه‌های فعال، از مهندسان داخلی استفاده می‌کنیم، این امکان وجود دارد که در سال‌های آتی این خدمات را به سایر کشور‌ها نیز صادر کنیم

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=32289

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.