• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

جابجایی ۴۵۰ هزار زائر اربعین از طریق ناوگان ریلی

  • کد خبر : 21569
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
جابجایی ۴۵۰ هزار زائر اربعین از طریق ناوگان ریلی
وزیر راه و شهرسازی از جابجایی ۴۵۰ هزار زائر اربعین از طریق ناوگان ریلی تاکنون خبر داد.
0
(0)

به گزارش خبرنگار ریل نیوز محمد اسلامی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص تمهیدات بازگشت زائران اربعین تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵۵۰ هزار نفر زوار در عراق باقی مانده اند که در حال خروج از مرزهای ۴گانه کشور هستند.

وی ادامه داد: ۲ سناریو برای بازگشت زوار در نظر گرفته ایم که بازگشت ظرف ۴۸ یا ۷۲ ساعت است و ناوگان عمومی و اتوبوس ها آماده خدمت در هر دو صورت هستند.

اسلامی گفت: ۲ هزار دستگاه اتوبوس آماده خدمت رسانی در مرزها هستند مابقی هم به شهرهای مختلف کشور رفته اند

وزیر راه و شهرسازی درباره طرح جامع پایانه مرزی مهران تصریح کرد: ما هر سال با افزایش تعداد زائران مواجه ایم امسال ۱.۵ میلیون نفر بیشتر نسبت به سال گذشته از مرزهای ۴گانه تردد کردند. از این رو  طرح جامعی برای توسعه مرز شلمچه و مهران تنظیم کردیم در شلمچه ۱۲۰ گیت احداث شد.

وی ادامه داد: در طرح جامع فضای گسترده تری برای تسهیل عبور و مرور زوار در نظر گرفته شده است پایانه چذابه احداث شد و به موجب آن مسیر خودروها از موکب ها جدا شده است همچنین در این طرح مسائلی همچون امکانات دائمی برای موکب ها، دفع بهداشتی پسماند و پارکینگ برای خودروهای شخصی دیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: نکته بعدی که مورد توجه قرار گرفته راه های مواصلاتی است که کار سنگینی در این خصوص صورت گرفته ما همیشه با محدودیت منابع مواجه هستیم اما با این وجود ۹۳ کیلومتر از ایلام تا مهران زیر باند ۴ خطه آزادراه برده ایم.

وی افزود: با تکمیل باند دوم در مسیر مهران ایلام تا اواسط سال ۹۹ این جاده را تمام می کنیم  و قبل از شروع اربعین سال آینده پایانه مهران  را هم گسترش می دهیم.

اسلامی تصریح کرد: پایانه‌ها توسط شهرداری و مدیریت شهری در شهرها ایجاد می‌شود و وزارت راه و شهرسازی تنها از این پایانه‌ها برای ناوگان حمل و نقل جاده‌ای خود بهره می‌گیرد. پایانه برکت به همت استانداری و خیرین احداث شده که هنوز ناقص است و باید تجهیز شود. این‌ها جزو مواردی است که در طرح جامع برای مهران در نظر گرفته شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه اظهار داشت: نکته بعدی راه‌های مواصلاتی است که کار سنگینی در این زمینه انجام گرفت. همیشه مشکل محدودیت منابع وجود دارد، چرا که اعتبارات به آن میزانی که بتوانیم تمام و کمال از آن بهره ببریم، گسترده نیست.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همت همکاران و پیمانکاران امسال توانستیم ۹۳ کیلومتر راه از ایلام تا مهران را زیر بار ترافیک چهار خطه ببریم که این موضوع کمک کرد گره‌های سال گذشته برطرف شود. در همین خصوص امسال ۲ کمربندی برای مهران و دسترسی به پایانه با همت مقامات استانی و استانداری احداث شد. همچنین  یک راه دسترسی از ضلع شرقی به پایانه برکت احداث شد که کمک کرد تلاقی، ازدحام و اختلال سال گذشته با یک تقاطع همسطح را نداشته و اشکالات سال گذشته را شاهد نباشیم.

وی افزود: با تکمیل باند دوم مسیر مهران و ایلام که در دست اجرا است این راه مواصلاتی تکمیل شده و با این طرح جامع که تا اواسط سال ۹۹ تمام می‌شود، این امکان را به وجود بیاوریم که تا قبل از اربعین سال آینده پایانه را گسترش دهیم.

محمد اسلامی ادامه داد: نکته مهمی که در این مسیر وجود دارد به آن طرف مرز و داخل خاک عراق بر می‌گردد. در حال حاضر از بصره تا بغداد اتوبان وجود دارد، اما جاده هایی که از مرز مهران می‌روند، زائران به سمت جنوب سراشیبی دارد و بعد به سمت نجف می‌روند.

وی تصریح کرد: این موضوع را با مسئولان عراقی مطرح و چندین بار مذاکره و گفت‌وگو در این خصوص داشته ایم. بحث اتصال راه آهن برای ما اهمیت زیادی دارد و در یک سال گذشته به صورت پیوسته این موضوع را پیگیری کردیم تا راه آهن شلمچه به بصره وصل شود و در این خصوص مذاکرات فنی انجام شد. پیش از این مطالعات مهندسی صورت گرفته بود که به خاطر تغییرات بصره و ساخت و سازهایی که در آن صورت گرفت مطالعات قبلی فاقد اعتبار بوده و باید روی مسیر جایگزین کار شود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه برای اتصال راه آهن و ایجاد یک مسیر ایمن‌تر از مهران برای انتقال زائران به نجف و کربلا با طرف عراقی در حال مذاکره است، ادامه داد: در این خصوص وزیر حمل و نقل عراق را دعوت کرده‌ایم و ظرف چند روز آینده مهمان ما خواهند بود. قرار است بنده هم سفری به عراق برای یک بازدید میدانی داشته باشم تا بتوانیم مجوزها را از دولت عراق دریافت کنیم و پروژه را به صورت یک بزرگراه یا یک باند دوم تکمیل کنیم. به همین خاطر از دوستان عراقی خودمان خواهش داریم که این مساله را در اولویت قرار دهند تا مردم ما روان‌تر این مسیر را بپیمایند.

وی ادامه داد: در این زمینه یک پروژه آزادراهی نیز از پل زال یعنی اتوبان خرم آباد – اندیمشک است که از این پل به سمت دهلران و چیلات می‌رود و یکی از مرزهای جدید است. به این نحو به دنبال آن هستیم تا بتوانیم آزادراهی خودمان را در مسیر شمال به جنوب به داخل عراق متصل کنیم.

اسلامی گفت: این موضوع یکی از مواردی است که درخصوص آن با سرمایه‌گذاران و بانک‌ها همچنین سازمان برنامه و بودجه خودمان تفاهم کرده‌ایم. این پروژه که جزو مذاکرات ما با طرف عراقی است که سرمایه‌گذاران ما می‌توانند ترکیبی با سرمایه‌گذاران عراقی داشته باشند تا این آزادراه ساخته شود.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری می‌تواند بازدهی اقتصادی خوبی داشته باشد و قطعا برای بخش خصوصی جذابیت خواهد داشت چرا که بار ترافیکی بالایی دارد. این مسیر یک کریدور ترانزیتی است که می‌تواند در همه ایام به خصوص ایام اربعین مورد استفاده قرار گیرد و بار ترافیکی بالایی را پذیرا باشد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه تمام ظرفیت ناوگان اتوبوسی برای عملیات اربعین به کار گرفته شد و اشاره به بهره‌گیری از ظرفیت ریلی در ایام اربعین، اظهار داشت: برای امسال استفاده از ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس را در برنامه داشتیم که برای انتقال زائران به شهرهای گوناگون و مرزها کفایت می‌کرد. با این حال در مسیر بازگشت شاهد دو موج بودیم به همین خاطر ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر به اضافه ۱۰۰۰ دستگاه در استان‌ها برای امتداد مسیر زائران در برنامه قرار داده شد.

وی افزود: به همین خاطر تقریبا از چهار روز پیش در مجموع کل ناوگان درگیر بوده و برای عملیات اربعین ۱۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس مشارکت داشت. این موضوع سبب شد که بعضی از عزیزانی که خواستار سفر در داخل شهرها بودند یک مقدار در مضیغه قرار گیرند. با این حال برای آنها سرویس سواری شهری و ترکیب کردن سرویس شرکت‌ها را در نظر گرفتیم. به عنوان مثال به یک مقصد که ۵ شرکت همزمان می‌رفتند و ضریب اشتغال بالا نبود یک شرکت قرار شد مسافران را حمل کند و شاهد یک نوع مشارکت خاص بودیم.

وی ادامه داد: واقعا جا دارد از شرکت‌ها و به خصوص رانندگان اتوبوس که واقعا کار طاقت‌فرسایی در این چند هفته داشتند، تشکر ویژه ای داشته باشیم. رانندگان اتوبوس فوق‌العاده تحت فشار هستند و در این ایام،  آنها آسایش کمی داشتند. ترمینال هم امکانات کیفی مطلوب ما را برای این عزیزان ندارد که به دنبال این هماهنگی هستیم که در ترمینال ها امکانات رفاهی برای آنها بیش‌تر شود.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۲۴۰ هزار نفر با ناوگان ریلی جا‌به‌جا شدند و امسال هدفگذاری انجام گرفته این عدد برای ۴۵۰ هزار نفر بود. سهم قطار اعزام شده به لحاظ تعدادی ۲ برابر و به لحاظ سهم مسافر هم تقریبا به همین میزان بوده است. طرح امسال موفق بود و مسیرهایی را در هدف قرار دادیم که سال های گذشته نبود. به عنوان مثال از زاهدان مردم به شلمچه یا کرمانشاه توانستند بروند. همدان، کرمانشاه، اندیمشک و اهواز مسیرهایی بودند که امسال برای آن‌ها سرویس برقرار کردیم و این موضوع با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد.

وی ادامه داد: مسیرها طولانی بود اما مردم اطمینان خاطر داشتند که سوار قطار خواهند شد تا در مقصد پیاده شوند. در قطار حومه‌ای از اندیمشک به اهواز و از اهواز به خرمشهر ریل باس گذاشته شد که از ایستگاه خرمشهر مردم را به صورت رایگان و شبانه‌روزی به مرز شلمچه می‌برد. سهم راه آهن امسال سهم بسیار خوبی بود.

وی افزود: همان طور که گفته شد خیلی سال است قطار تا لب مرز شلمچه می‌رود و به دنبال هماهنگی و پذیرش دولت عراق هستیم که بتوانیم خط آهن را متصل کنیم و سرمایه‌گذاری این طرح را نیز خودمان انجام خواهیم داد. در سفر دکتر روحانی به عراق و سفر نخست وزیر آن کشور به ایران و در همه مذاکرات آقای رئیس جمهوری با نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق این مسائل مطرح شد. در این خصوص  پروتکل و تفاهمنامه داریم و تیم فنی در این چند ماه مبادله شده است. امیدواریم در سفر وزیر حمل و نقل عراق به ایران بتوانیم زمینه های عملیاتی شدن را فراهم کنیم.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص تدارک سفرها با هواپیما و برنامه ریزی در سفرهای هوایی در ایام اربعین اظهار داشت: برای امسال حدود ۱۵۰۰ پرواز برنامه‌ریزی شده بود که خوشبختانه همه پروازها هم برنامه‌ای و هم چارتری با موفقیت انجام شد. در مقایسه با سال گذشته که حدود ۱۱۰۰ پرواز بود، شاهد ۴۰۰ پرواز اضافه‌تر بودیم و که عدد قابل ملاحظه ای است و با حداقل تاخیرها مواجه بودیم. در این مدت یکی، دو شرکت هم برخی مشکلات فنی داشتند که در کل و به صورت طبیعی کار پروازها انجام گرفت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات در این حوزه این بود که از کرمانشاه و ایلام مرتب پرواز داشتیم و رفاه خوبی را به وجود آورد. قیمت ها کنترل شد و با چند آژانس و مجموعه‌ای که تخلف داشتند، برخورد کردیم. خدا را شکر کنترل و مدیریت همه نهادها به خصوص ستاد مرکزی اربعین بسیار خوب بود و ضمن تشکر از همه عزیزان در این ایام نظام جمهوری اسلامی ایران یکپارچه پای کار بودند و یک عملیات موفق را انجام دادند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=21569

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.