• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
4

جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی راه‌آهن با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی

  • کد خبر : 33657
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۹
جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی راه‌آهن با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، به تشریح دلایل وقوع سانحه قطار مشهد – یزد پرداخت و از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی، خواستار حمایت جهت جبران عقب ماندگی های تاریخی راه آهن شد.
0
(0)

دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن امروز ۷ تیر با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تشریح سانحه قطار مشهد – یزد پرداخت.

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، وی در ابتدای سخنان خود با یادآوری ایام شهادت امام جواد (ع) و گرامیداشت شهادت شهید بهشتی به همراه ۷۲ تن از یاران انقلاب، اظهار داشت: به نمایندگی از خانواده بزرگ راه آهن ضمن عذر خواهی و ابراز تاسف از حادثه رخ داده، درگذشت ۱۴ نفر از هموطنان عزیزمان در سانحه قطار مشهد – یزد را به خانواده محترم داغدیده تسلیت عرض می‌کنم و برای بازماندگان محترم، از خداوند متعال طلب صبر دارم و همچنین برای مصدومان حادثه آرزوی صحت و سلامتی کامل را خواستارم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما نسبت به تک تک عزیزانی که در این سانحه دچار مصدومیت و آسیب شدند، خود را مسئول می دانیم و حقیقتاً داغدار هستیم.
دکتر صالحی عنوان کرد: از ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون محترم عمران مجلس و کمیسیون سوانح حمل و نقل ریلی به خاطر پیگیری دقیق و جدی موضوع تشکر می نمایم.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است در این موضوع علاوه بر خطای انسانی، بخشی از عوامل ریشه در عقب ماندگی های انباشته و به جای مانده از گذشته راه آهن دارد که بدون شک، اهتمام نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی پشتوانه محکمی جهت توسعه هوشمند حمل و ریلی و ارتقای ایمنی خواهد بود.
وی با اشاره به لحظات اولیه وقوع سانحه قطار مشهد – یزد، تصریح کرد: بلافاصله بعد از سانحه، بر حسب وظیفه‌ای که داشتیم، در معیت آقای مهندس قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی در محل سانحه حضور پیدا کردیم و از نزدیک سانحه را مورد بررسی قرار دادیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در این خصوص با افراد دخیل، در محل سانحه شخصا مصاحبه کردم و با بررسی قرائن و شواهد و مستندات موجود، لازم است که نکاتی را به محضر نمایندگان محترم مجلس عرض کنم.
دکتر صالحی عنوان کرد: برای انجام ایمن سیر قطارهای باری و مسافری و انجام هرگونه عملیات روی خطوط ریلی، ضوابط و قواعد مشخص و کاملی در مقررات عمومی سیر و حرکت وجود دارد که در آن ها به صراحت مواردی قید شده است.
وی تاکید کرد: بنا بر گزارش کمیسیون محترم عمران مجلس و کمیسیون سوانح راه آهن و موضوع ماده ۲ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، چند عامل مهم در کنار هم قرار گرفته اند تا این حادثه غم انگیز رخ دهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تجزیه و تحلیل مستندات و اطلاعات؛ حاکی از عدم رعایت سرعت مجاز در سیر این قطار مسافری است که طی آن قطار، در محل سانحه بیش از صد کیلومتر سرعت داشته است.
دکتر صالحی افزود: انسداد غیر مجاز مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی که متعلق به پیمانکار بخش خصوصی بوده است نیز به عنوان عوامل اصلی وقوع سانحه شناخته شده است. همچنین عوامل دیگری که می توانست از وقوع سانحه جلوگیری نماید، وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: عدم رعایت سرعت مجاز توسط راهبران قطار مسافری، انسداد مسیر حرکت قطار مسافری توسط بیل مکانیکی، واگذاری مسئولیت راهبری قطار به کمک لکوموتیوران که کاملا اشتباه و برخلاف مقررات سیر و حرکت بوده است که متاسفانه توسط لوکوموتیوران انجام شده است، از دیگر عوامل بوده اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: موضوع بعدی، اعلام اتمام عملیات و برچیدن ایستگاه موقت توسط سرپرست کارگاه از یک سو و سپس دستور سرپرست کارگاه برای اینکه بیل مکانیکی را روی ریل تعمیر کنند. در واقع بیل مکانیکی روی ریل قرار گرفته است، آن هم بعد از این که تعمیر تراورس به پایان رسیده و اعلام شده است.
دکتر صالحی افزود: در واقع بعد از آن که سرپرست کارگاه دستور داده است که بیل مکانیکی برای تعمیر روی ریل برود و این تعجب آور است، به خصوص اینکه چندین بار واصل شدن اطلاعات سیر ناوگان مسافری در لحظات آتی و مستندات آن موجود است.
وی با بیان اینکه ایمنی در راه آهن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، به برخی از اقدامات انجام شده در حوزه ارتقای ایمنی اشاره کرد و افزود: عملیات بهسازی خطوط به میزان ۱۲۰ کیلومتر در سال ۱۴۰۰، که از مجموعه بهسازی سال ۹۸ و ۹۹ بیشتر بوده از این جمله است.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: همچنین ایجاد بستر لازم برای سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی در بحث توسعه ناوگان و رشد ۸۶ درصدی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ و جهش چندین برابری ترانزیت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ و ایمنی حمل مسافر و کالا ، از جمله اقداماتی است که راه آهن انجام داده و جزو اولویت‌های خود می‌داند. برای راه آهن یک مورد سانحه هم قابل قبول نیست و در مقابل حتی یک نفر انسان که خونش ریخته شود، ما خود را مسئول می دانیم و باید از آن جلوگیری شود تا دیگر تکرار نشود.
دکتر صالحی با اشاره به رساله دکتری خود که با موضوع ریلی در دانشگاه صنعتی شریف انجام داده است، تاکید کرد: بنده وظیفه خود می‌دانم که نفوذ فناوری را در حوزه ریلی پیگیری نمایم تا با حمایت شما نمایندگان انقلابی، بتوانیم شاهد ارتقای ایمنی و افزایش رفاه مردم در این صنعت باشیم.
وی اظهار کرد: از بدو ورود به راه آهن، بحث ارتقای ایمنی و اصلاح ساختار آهن را در دستور کار خود قرار دادیم و به همین جهت پایش و ارتقای سطح ایمنی را به صورت مستمر و مکرر با حضور کلیه معاونان و ستاد در دستور کار قرار دادیم.
دکتر صالحی عنوان کرد: برای ارتقای ایمنی و بهره وری در راه آهن از همه ظرفیت های موجود در بخش حمل و نقل ریلی و استفاده از تمامی کارکنان با سابقه از جمله چهار معاون با تجربه راه آهن استفاده کردم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه راه آهن جهت ارتقای ایمنی تصریح کرد: انشاله با حمایت نمایندگان فهیم و انقلابی مجلس شورای اسلامی بتوانیم این برنامه ها را برای ارتقای ایمنی و بهره وری و افزایش رفاه مردم عزیزمان انجام دهیم.
وی عنوان کرد: اصلاح ساختار اداری و در راستای اجرای سیاستهای کلی قانون اصل ۴۴ و سایر قوانین، موظف هستیم که اصل ۴۴ را انجام دهیم که بخشی از کارها در گذشته انجام شده و بخشی دیگر را که نیاز است انجام خواهیم داد. از جمله اصلاح و به روز رسانی ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری بخشی از فعالیت ها، آموزش نیروی انسانی، اصلاح ساختار و جذب نیروی انسانی به منظور تکمیل کادر نظارت، بررسی و به روز رسانی مقررات ایمنی و سیر حرکت که فرآیند این اصلاحات زمان بر هستند که در این زمینه بر ان هستیم تا از نظر و تجربه همه کارشناسان استفاده نماییم.
وی عنوان کرد: اصلاح اساسنامه راه آهن و تبدیل راه آهن به یک سازمان توسعه ای، – اصلاح ساختار راه آهن با توجه به اقدامات انجام شده در راستای قانون کلی سیاست های اصل ۴۴، – اصلاح و به روز رسانی ساختار نظارت بر عملیات اجرایی با عنایت به برون سپاری بخشی از فعالیت ها، – ارتقای سطح آموزشی نیروی انسانی، – اصلاح ساختار و جذب نیروی انسانی به منظور تکمیل کادر نظارت ، – بررسی و به روز رسانی مقررات عمومی و سیر و حرکت ، – پیگیری لازم جهت تامین منابع مورد نیاز جهت تکمیل سیستم علائم و سیستم A.T.C شبکه حمل و نقل ریلی، – استفاده از فن آوری های نوین و هوشمندسازی با استفاده از هوش مصنوعی در جهت ارتقای ایمنی و کاهش بروز خطای انسانی ،- انجام عملیات بازسازی شبکه ریلی با توجه به عقب ماندگی های انباشته شده در سنوات گذشته، نوسازی و کاهش عمر متوسط ناوگان ریلی ، ارتقای برنامه های آموزشی با فن آوری های جدید از جمله تجهیز امکانات آموزشی و سیمولاتور و خرید و استفاده از ماشین آلات ریلی جهت تغییر روش تعمیر و نگهداری از برنامه های آتی راه آهن در حوزه ایمنی است.
مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: مطالعات از ماه ها قبل انجام شده و امیدواریم که تا شهریور ماه، مقررات عمومی را که در راه آهن به عنوان قانون اساسی ایمنی می توان از آن یاد کرد، به روز رسانی نماییم.
دکتر صالحی تاکید کرد: برای تخصیص منابع مورد نیاز برای اجرای سیستم علائم و سیستم ATC در شبکه حمل و نقل ریلی که چندین سال قبل اتفاق افتاده و بخشی از آن باقیمانده است، اقدامات لازم نیز انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: از نظرات اساتید محترم دانشگاه ها و خبرگان و پیشکسوتان حمل و نقل ریلی استقبال کرده و با حمایت نمایندگان محترم مجلس و دولت محترم تمام تلاش خود را جهت ارتقای جایگاه حمل و نقل ریلی به کار خواهیم بست.
دکتر صالحی با اشاره به دغدغه همه مسئولانی که ارتقای ایمنی را مد نظر دارند، عنوان کرد: ما امروز خود را مسئول می دانیم که پاسخگو باشیم و وظیفه خود می دانیم که به توصیه های ایمنی عمل کنیم.
مدیرعامل راه آهن افزود: در بند پایانی پیشنهادی کمیسیون عمران مجلس اسلامی، بحث ارتقای بودجه سنواتی مطرح شده است که امیدواریم بتوانیم هم از لحاظ هوش مصنوعی و هم تقویت ساختار ها و هم نفوذ فناوری در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش کنیم.
وی با اشاره به تفاهم نامه جدید بین راه اهن ایران و قزاقستان، تاکید کرد: با توجه به تحولاتی که در منطقه ایجاد شده، ما به امکانات ویژه‌ای برای توسعه راه اهن دست پیدا کردیم تا کشورهای مبدا و مقصد کالاهای خود را از کریدور ایران عبور دهند.
دکتر صالحی اظهار کرد: هفته گذشته طی تفاهمی که با کشور قزاقستان صورت گرفت، یک قرارداد ۵ میلیون تنی در حوزه ترانزیت، برای اولین بار بین دو کشور اتفاق افتاد و کشور ایران به عنوان یک کریدور شناخته شد و اولین قطار قزاقستان از مسیر ایران عبور کرد.
مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: امیدواریم که با حمایت های نمایندگان مجلس شورای اسلامی بتوانیم عقب ‌ماندگی‌های تاریخی که از گذشته برای جای مانده است، از جمله ۲ هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و ۳ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی که بر جای مانده است، جبران کنیم و گام بلندی برای راه آهن برداریم تا راه آهن جمهوری اسلامی ایران بتواند به عنوان یک نقطه قوت برای کشورمان، ایفای نقش کند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=33657

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.