• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

خانه توسعه آذربایجان و اصرار بر اتصال راه آهن به اروپا از مسیر تبریز – جلفا

  • کد خبر : 28546
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
خانه توسعه آذربایجان و اصرار بر اتصال راه آهن به اروپا از مسیر تبریز – جلفا
پیگیری و حساسیت خانه توسعه آذربایجان درباره اهمیت و ضرورت اتصال راه آهن ایران به اروپا ( از طریق تبریز- جلقا - چشمه ثریا - دیل اوجوی ترکیه ) پس از سال ها تلاش نتیجه داده و فرایند این پروژه را در آستانه تحقق و عملیات اجرایی قرار داده است.
5
(1)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از وقت نیوز ، در روزهای اخیر اخبار و گزارش هایی از علاقمندی و اراده طرف های ترکیه و ایران برای قرار دادن این پروژه در فاز اجرایی منتشر شده است.

در این ارتباط  مسوولان فنی و کارشناسان راه آهن دو کشور ایران و ترکیه هفته گذشته از منطقه چشمه ثریا و دیل اوجو محل اتصال خط آهن ایران به ترکیه بازدید و اقدام به تهیه گزارش نهایی و ارائه آن به کارگروه ارزیابی و تصویب طرح‌های توجیهی وزارت راه و شهرسازی کردند.

خانه توسعه آذربایجان که یک تشکل مردم نهاد است ایده اتصال خط آهن تبریز به ترکیه از طریق چشمه ثریا رابا توجه به مزیت و دستاوردهای آن به عنوان یکی از مطالبات مردمی با اولویت و به طور مستمر پیگیری و بر انتخاب و ارجحیت آن نسبت به سایر مسیرهای پیشنهادی در سطح ملی اصرار کرده و برای تحقق آن همه ظرفیت های محلی و ملی را به کار گرفته است.

این خانه در اقدام جدید مجموعه از مزیت ها و ضرورت های ساخت این پروژه و چرایی انتخاب مسیر تبریز – جلفا – چشمه ثریا و علت برتری این مسیر نسبت به سایر مسیرهای پیشنهادی را تدوین و جهت پیگیری به مسوولان استانی ، نمایندگان و مسوولان ملی تقدیم کرده و خواستار تسریع در شروع عملیات اجرایی آن شده است.

با وجود اتفاق نظرجمعی درسطح ملی، اما انتخاب مسیرهای اجرایی این پروژه همواره یکی از بحث های چالش برانگیز و از جمله عوامل تاخیرعملیات این پروژه بوده است .

از بین مسیرهای مطرح خانه توسعه آذربایجان ( مسیر قزوین – تبریز – جلفا – چشمه ثریا – کارس ترکیه )  را با توجه به مزیت های اقتصادی و فنی پیشنهاد و تحقق آن را از مسوولان کشوری و محلی خواستار شده است.

وقت نیوز

همزمان مسیری دیگری از سمت  قزوین –  رشت – آستارا – باکو – تفلیس – کارس مطرح شده که بسیاری از ناظران آن را به دلیل طولانی بودن و سایر هزینه های مالی و نیز الزامات تشریفات گمرگی درکشورهای های جمهوری آذربایجان و گرجستان فاقد توجیه اقتصادی و فنی ارزیابی می کنند.

طول مسیر اول تا چشمه ثریا ( قزوین – تبریز – جلفا – چشمه ثریا – کارس ترکیه ) یک هزار کیلومتر است که از این مقدار  ۶۵۰ کیلومتر آن از قزوین تا جلفا آماده و هم اکنون زیر بار ترافیک ریلی می باشد،  درحالی که طول مسیر قزوین – رشت – تفلیس – کارس ترکیه یک هزار و ۳۵۰ کیلومتر و نیازمند ساخت و ساز جدید است.

علاوه برکوتاه بودن مسیر قزوین – تبریز- جلفا – چشمه ثریا – دیل اوجوی ترکیه و آماده بودن زیر ساخت های آن در این مسیر امور و تشریفات گمرکی به طور محسوس کاهش می یابد و نیازی به الزام عبور از داخل کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان نیست .

از سوی دیگر با پیگیری های محلی طرح مطالعاتی مسیر جلفا – چشمه ثریا به طول ۱۴۰ کیلومتر توسط منطقه آزاد ارس انجام شده و امکان سنجی های فنی و اقتصادی آن به عمل آمده است.

طرح مطالعاتی ساخت راه آهن جلفا – چشمه ثریا برای راه اندازی دو خط ترانزیت ریلی انجام می شود که در مرحله نخست یک خط با توان ترانزیت شش تا ۱۰ میلیون تن بار راه اندازی و همزمان ترکیه خط آهن خود را از کارس به دیل اوجی که نقطه مقابل چشمه ثریا اجرا و به خط ریلی اروپا متصل می کند.
بر اساس تفاهم نامه منعقده فی مابین سازمان منطقه آزاد ارس و ماکو، شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی، انجام همه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تأسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه‌ها، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی موردنیاز تا مرحله اول (فاز یک) با اولویت سرمایه گذاری به شیوه «ساخت، بهره برداری و واگذاری» با نظر و تایید شرکت راه‌آهن انجام می گیرد.

وقت نیوز

ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند که تا حد زیادی دست‌ نخورده باقی‌مانده و باید تلاش کرد تا ظرفیت‌ های بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل شود و در شرایط کنونی که بخش عمده ای از همکاریهای اقتصادی ایران با کشور همسایه ترکیه صورت می گیرد اجرای پروژه راه آهن بین دو کشور می تواند موجب گسترش فعالیت و اثرگذاری حمل و نقل ریلی شود و در سرعت بخشیدن به روند همکاری ها نیز موثر باشد و تحولی اقتصادی در سطح آسیا، اروپا، خاورمیانه و شبه قاره هند از طریق بندر چابهار به عنوان دروازه تجارت بین آسیای میانه بدنبال داشته باشد.

با اجرای پروژه راه آهن ایران – ترکیه، از طریق تبریز -جلفا ،ا ایران عملا درخط ریلی اروپا قرار می گیرد و بستر مناسبی برای داد و ستد و انتقال کالا ازکشورهایی مانند تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان از طریق این خط ریلی فرهم می آید.

شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای دنیا یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش های جا به جایی مسافر و کالا محسوب می شود و ایجاد این خط ریلی می تواند به طوز فزاینده موجب توسعه و شکوفایی داد و ستد و تجارب کشورمان و استان آذربایجان شرقی با کشورهای اروپایی شود و تحولی اقتصادی در سطح  آسیا ، اروپا و شبه قاره هند به وجود آورد.

تا قبل از فروپاشی شوری در سال ۱۹۹۱ میلادی راه آهن ایران از طریق جلفا به این کشور متصل بود که یکی از خط های آن پس از عبور از نخجوان ، ارمنستان ، گرجستان به مسکو و خط دوم به موازات روخانه ارس به بیله سوار جمهوری آذربایجان می رسید.

 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=28546

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.