• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
3

خراسان‌جنوبی‌ها تا ۱۴۰۰ سوت قطار را می‌شنوند

  • کد خبر : 29338
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
خراسان‌جنوبی‌ها تا ۱۴۰۰ سوت قطار را می‌شنوند
وزیر راه و شهرسازی، در گفتگوی ویژه خبری هفته گذشته، گفت: راه‌آهن زاهدان به بیرجند سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی به ۵۲ درصد رسیده است.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از ایسنا، پروژه راه آهن شرق کشور دارای چند قطعه است که قطعه اول آن یعنی مسیر مشهد- زاهدان حد فاصل ایستگاه یونسی تا گناباد با مبلغ ۵۴۲ میلیارد ریال عملیات اجرایی آن مدتی پیش آغاز شده است.

این پروژه به طول حدود ۹۰۱ کیلومتر از زاهدان شروع و پس از عبور از عوارض توپوگرافی بالنسبه سخت در حد فاصل شهر زاهدان- سه راهی دشتک و عبور در امتداد بزرگراه زاهدان- زابل به شهر زابل و نقطه صفر مرزی میلک می رسد.

مسیر راه آهن شرق کشور شامل زاهدان_بیرجند- یونسی گناباد است. قطعه ۱۶ پروژه راه آهن مسیر بیرجند-یونسی دارای ۳۸ ایستگاه است و از این تعداد ایستگاه مسافری ۶ دستگاه، ایستگاه تشکیلاتی یک دستگاه و ایستگاه درجه سه ۳۱ دستگاه است.

پیش بینی شده است که در سال اول بهره برداری قطعه ۱۶ تعداد ۹۳۹ هزار مسافر و سه میلیون و ۸۱۳ تن بار بتوانیم جا به جا کنیم و سال دوم بهره‌برداری این قطعه را سال ۱۴۲۳ پیش بینی کرده‌ایم.

مسئولان با  اجرای این پروژه به دنبال توسعه تجارت و ترانزیت کالا از بندر چابهار به مرز میلک و ماهیرود و توسعه موضوع توریسم مذهبیهستند.

اهداف این پروژه شامل؛ ایجاد کریدور جنوب به شمال شرق در جهت فعال نمودن هر چه یشتر بندر و منطقه آزاد چابهار، حمل کالا و مسافر از چابهار به سمت مشهد و متعاقب آن جمهوری های آسیای میانه است.

این کریدور بعد از عبور از سمت شرق شهر نهبندان و غرب شهر سربیشه با عبور از سمت شرق شهر بیرجند و غرب آبادی سده و بعد از تلاقی با عوارض کوهستانی حد فاصل سده- قائن از سمت غرب شهر قائن عبور می‌کند و پس از عبور از منطقه خضری دشت بیاض و پوشش شهرهای بیدخت و گناباد در انتها در ایستگاه موجود یونسی به راه آهن موجود بافق- مشهد متصل می‌شود.

انتفاع مردم از بعد رفاهی و اقتصادی

محمدمهدی خطیب، مشاور استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: سند آمایش سرزمین برای سال ۱۴۱۵ پیش‌بینی شده و اگر شرایط کشور نرمال باشد، قطعا اجرایی خواهد شد.

وی افزود: یکی از بخش‌های سند آمایش سرزمین پیش‌بینی خط ریلی در کریدور شرق کشور بوده که لازم الاجرا برای مدیران استان است.

مجری طرح سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی بیان کرد: براساس بررسی‌های علمی کریدور شمال – جنوب به عنوان بهترین خط انتخاب شده و مجریان سه استان در نحوه اجرای آن هماهنگ هستند.

خطیب ادامه داد: پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی برنامه‌ای است که باید اجرا شود و به عنوان مجری طرح آمایش سرزمین همواره این دغدغه را خواهیم داشت تا این برنامه را اجرا کنیم تا شاهد منتفع شدن مردم از بعد رفاهی و اقتصادی باشیم.

تحولی در اشتغال و تولید ثروت در استان

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس تفاهم‌نامه با کشور روسیه، حدود ۲ میلیارد یورو منبع مالی از کشور روسیه تخصیص پیدا کرد و از این مبلغ چهار طرح تصویب شد که یکی از این طرح‌ها که بیشترین تخصیص را دارد مربوط به راه‌آهن زاهدان ـ بیرجند و بیرجند به مشهد است.

وی با بیان اینکه امیدواریم با اجرای این پروژه، تحولی در اشتغال و تولید ثروت در استان ایجاد شود، تصریح کرد: امیدواریم باتوجه به منابع تخحصیص داده شده و انعقاد قرارداد شاهد به ثمر رسیدن این پروژه مهم شرق کشور باشیم.

وی با بیان اینکه دو مصوبه مهم در سه ماهه گذشته در این خصوص داشتیم، افزود: برای اولین بار است که در خصوص راه‌آهن با تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی با پنج شرکت مهم راهسازی با مدل مالی جدید و به این شکل مصوبه داشتیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه شرکت ویسا که در مناقصه برنده شد به کنسرسیوم الحاق شد، تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی اختیار دارد در مناقصه و یا در ترک تشریفات، اجرا را به شرکت‌های اجرایی واگذار کند.

معتمدیان ادامه داد: پروژه راه آهن شرق کشور دارای چند قطعه است که قطعه اول برای اتصال بیرجند به گناباد است تا بتوانیم بیرجند را به شبکه ریلی متصل کنیم.

وی افزود: کریدور از چابهار آغاز می‌شود و سپس از طریق زاهدان، نهبندان، بیرجند ادامه یافته و به شبکه ریلی خراسان رضوی که یونسی و گناباد است، متصل می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه پیگیری‌ها منجر به آغاز عملیات اجرایی قطعه ۳۲ کیلومتری از بیرجند به یونسی شد، افزود: با این پیگیری‌ها کریدور شرق کشور که از دغدغه‌ها و مطالبات مردم در سال‌های اخیر بود تعیین تکلیف شده و منابع مالی آن تامین شد.

معتمدیان ادامه داد:  قطعه دیگر از چابهار تا زاهدان بوده که از بلندترین مسیرهاست که در دو ماه گذشته برای تکمیل این قطعه ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی با دستور رهبر معظم انقلاب تخصیص پیدا کرد.

وی افزود: این اتفاق بزرگی است چراکه پروژه‌ای که سال‌ها بلاتکلیف مانده بود، با توجه به محدودیت‌های اعتباری با مدل جدید مالی به زودی به سرانجام می‌رسد.

استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: توجه‌ها به سمت توسعه در شرق کشور جلب شده است و نگاه دولت به سمت توسعه منطقه است که امیدواریم با پیگیری‌ها به این مهم دست یابیم.

حال وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصدی این پروژه و افتتاح آن حتی زودتر از قول‌های داده شده خبر داده است که می‌تواند مسیر مهمی را در تجارت و اشتغالزایی هموار کند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29338

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.