• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

خلف وعده چندباره ترکمنستان برای بازگشایی مرز اینچه‌برون؛ صادرات گلستان به شدت اُفت کرد

  • کد خبر : 29559
  • ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
خلف وعده چندباره ترکمنستان برای بازگشایی مرز اینچه‌برون؛ صادرات گلستان به شدت اُفت کرد
با اینکه مسئول نمایندگی امور خارجه در استان گلستان از بازگشایی مرز جاده‌ای اینچه‌برون در روز ۱۱ شهریورماه خبر داده بود اما ترکمنستان برای چندمین بار به وعده‌اش عمل نکرد.
0
(0)

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از تسنیم ، شیوع کرونا سبب شد تا کشورها برای کنترل این بیماری گذرگاه‌های مرزی خود را به روی همسایگانشان ببندند اما اوضاع آن گونه که باید و شاید پیش نرفت تا اینکه دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که باید تجارت را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار قرار دهند. برای همین مرزهای زمینی و ریلی یکی یکی بازگشایی شد.

در استان گلستان که دروازه ورودی ایران به منطقه آسیای میانه است اما اوضاع با تصمیمات و خلف وعده‌های ترکمنستان متفاوت و پیچیده است. این گذرگاه مرزی تقریبا از اوایل اسفندماه پارسال و در پی همه‌گیری کرونا بسته شد و با اینکه در چند نوبت اعلام شد که این مرز بازگشایی می‌شود اما هر بار ترکمنستان از زیربار قولی که داد شانه خالی کرد.

این در حالی است که این کشور در چند سال اخیر همواره یکی از بزرگترین شرکای تجاری استان گلستان بوده؛ قرابت فرهنگی و قومیتی با ترکمن‌های استان گلستان، کشور ترکمنستان را تا چند سال قبل نخستین شریک تجاری استان گلستان کرده بود اما بدقلقی این همسایه شمالی سبب شد تا عراق و افغانستان جایش را در فهرست مقاصد صادراتی تجار و بازرگانان گلستانی بگیرند.

اما همه دغدغه‌ها برای بازگشایی مرز اینچه برون برای صادرات به کشور ترکمنستان خلاصه نمی‌شود، تزانزیت کالاهای ایرانی به مقصد کشورهایی مانند قزاقستان، ازبکستان و حتی چین و روسیه از این گذرگاه مرزی بر اهمیت بازگشایی آن افزوده است.

ذوالفقار امیرشاهی مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان گلستان مردادماه امسال از بازگشایی مرز جاده‌ای اینچه‌برون از یازدهم شهریورماه خبر داده و گفته بود: این نمایندگی تلاش و پیگیری زیادی برای بازگشایی مرز اینچه‌برون انجام داده و این گذرگاه طبق قول مسئولان ترکمنستانی در تاریخ اعلام شده بازگشایی خواهد شد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس از جمله رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس از انفعال این نمایندگی انتقاد کرده‌اند. سنگدوینی در این باره گفته است که بود و نبود این دفتر نمایندگی الان که بیشتر از ۶ ماه از تعطیلی مرز اینچه برون می‌گذرد چه عایدی برای استان داشته و چقدر توانسته پیگیر مشکلات تجار و بازرگانان گلستانی باشد.

برای اطلاع از چند و چون بازگشایی گذرگاه جاده‌ای اینچه برون به سراغ سیدابراهیم حسینی مدیرکل گمرکات استان گلستان رفتیم که وی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: طبق آخرین رایزنی‌هایی که انجام شد قرار بود ۱۱ شهریورماه (اول سپتامبر) مرز جاده‌ای اینچه برون بازگشایی و محدودیت‌های صادرات و واردات از سوی کشور ترکمنستان برداشته شود اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

مدیرکل گمرکات استان با بیان اینکه صادرات استان به علت بسته بودن مرز به شدت افت کرده است گفت: تقریبا صادراتی از استان انجام نمی‌شود و بازرگانان ما برای بازگرداندان ارز حاصل از فروش کالاهای ایرانی از این کشور با مشکل روبه‌رو هستند.

وی درباره صادرات ریلی از مرز اینچه برون هم بیان داشت: در حوزه ریلی هم جابه‌جایی واگن‌ها همه روزه انجام نمی‌شود و هر چند روز یک بار بین ۵ تا ۱۰ واگن بارگیری می‌شود.

حسینی ابراز داشت: هیچ چیزی درباره بازگشایی مرز اینچه برون مشخص نیست چون رفتار ترکمنستان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

خلف وعده‌های ترکمنستان در حالی ۷ ماه ادامه پیدا کرده که هزینه زیادی برای استقرار تونل‌های ضدعفونی برای کامیون‌ها و واگن‌ها در مرز اینچه برون انجام شده و مسئولان این کشور هم در مذاکرات خود با طرف‌های ایرانی چند بار قول بازگشایی مرز را داده بودند.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=29559

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.