• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
2

خودکفایی در صنعت راه آهن دستاورد دانشگاهیان پس از انقلاب است

  • کد خبر : 14378
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹
خودکفایی در صنعت راه آهن دستاورد دانشگاهیان پس از انقلاب است

0 (0) رئیس دانشگاه علم و صنعت: خودکفایی در صنعت راه آهن دستاورد دانشگاهیان پس از انقلاب است تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: از بزرگترین دستاوردهای دانشگاهیان در چهل سالگی انقلاب اسلامی، خودکفایی در صنعت راه آهن و جایگاه شانزدهم ایران در تولید علم و پژوهش در دنیا است. جبارعلی ذاکری روز […]

0
(0)

رئیس دانشگاه علم و صنعت:

خودکفایی در صنعت راه آهن دستاورد دانشگاهیان پس از انقلاب است

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: از بزرگترین دستاوردهای دانشگاهیان در چهل سالگی انقلاب اسلامی، خودکفایی در صنعت راه آهن و جایگاه شانزدهم ایران در تولید علم و پژوهش در دنیا است.

جبارعلی ذاکری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار داشت: ایجاد دانشکده های مورد نیاز صنعت در موفقیت بسیاری از حوزه های آن موثر بود که در این زمینه می توان به شکل گیری دانشکده مهندسی راه آهن در دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد که سبب موفقیت های بسیاری در کشور شد.
«دانش آموختگان دانشکده راه آهن در توسعه ریلی کشور در راه آهن های برون شهری و درون شهری موفق عمل کردند که امروز آثار آن را در توسعه صنعت می بینیم.»
وی افزود: در 9 کلان شهر کشور راه آهن شهری (مترو) در حال ساخت است و نزدیک به سه هزار و 400 کیلومتر مسیر ریلی در حال ساخت در کشور وجود دارد؛ همچنین 500 کیلومتر خطوط ریلی جدید سال گذشته به بهره برداری رسید.
ذاکری ادامه داد: به جز سرمایه گذاری های مالی تمامی این اقدام های فکری، علمی و پژوهشی از طریق دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت صورت گرفت. در طراحی خطوط جدید کشور هیچ نیازی به خارج از کشور وجود ندارد و تمام دانش آموختگان ما نیاز علمی- پژوهشی را تامین می کنند.
رئیس دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در حوزه های بین رشته ای نیز که با مهندسی راه آهن مرتبط است، مانند کنترل یا سیگنالینگ راه آهن یا (علامت الکتریکی راه آهن) مفید عمل شده است. تا 15 سال پیش این نیاز در کشور وجود داشت و نیروی متخصص از خارج از کشور تامین می شد، اما با رشد شرکت های دانشگاهی و ورود بخش دانشگاهیان به حوزه های صنعت موفقیت های مناسبی کسب شد.
ذاکری با اشاره به ارتباط دانشگاه و صنعت، تصریح کرد: در این زمینه برنامه های دوم و سوم توسعه ای دانشگاه بسیار دقیق تدوین شده است. تعدادی از دانشکده های صنعتی مورد نیاز صنایع خاص کشور در دانشگاه پیش بینی و ساخته شد. همچنین اعضای هیات علمی مجرب در دانشگاه های داخل و خارج از کشور برای تدریس در دانشکده ها تربیت شدند.
ذاکری با بیان اینکه کشور از لحاظ علمی جایگاه 16 را در دنیا کسب کرده است، افزود: دانشگاه ها در این چهار دهه مسیر پیشرفت را طی کرده اند؛ به حدی که در بیشتر رتبه بندی های بین المللی نام تعدادی از دانشگاه ها به خصوص سطح یک وجود دارد. همچنین در حوزه پژوهش رکوردهای بین المللی بسیاری توسط دانشگاه ها کسب شده است. 
رئیس دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: در حوزه پژوهش دانشگاه ها سرآمد دنیا هستند و نرخ رشد و شتاب علم در کشور نیز در سه سال گذشته رتبه نخست را دارد. این دستاوردها به واسطه نیروهای دانشگاهی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط پژوهش هایی که برای کسب مدارک کارشناسی ارشد و دکتری انجام شده، ارائه شده است. تمامی این آمارها نشان می دهد در حوزه پژوهش و علم فعالیت و پیشرفت قابل قبولی در دانشگاه ها وجود دارد. 
رئیس دانشگاه علم و صنعت عنوان کرد: دانشگاه علم و صنعت قبل از انقلاب در مجموع چهار هزار 500 دانشجو در نوبت روزانه و شبانه داشت و در حال حاضر حدود 14 هزار دانشجو دارد.
وی ادامه داد: قبل از انقلاب دانشگاه ها جزو دانشگاههای نسل اول بودند و در حوزه آموزش فعالیت داشتند، اما هم اکنون پس از گذشت چهار دهه دانشگاه ها از نسل اول به نسل دوم، سپس به نسل سوم (پژوهش محور در حوزه فناوری) ورود کرده اند و نسل چهارم نیز (کارآفرینی) است که برخی از دانشگاه وارد شده اند و در این زمینه فعالیت می کنند. 
ذاکری اظهار کرد: انقلاب اسلامی، یک انقلاب فرهنگی، ایدئولوژیک و اعتقادی بود. دانشگاه و دانشگاهیان این خود باوری امروز خود را به نسل های بعد نیز منتقل می کنند و نظام با اتکا به نیروهای داخلی به پیشرفت خود ادامه می دهد. 

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=14378

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.