• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
5

«دور دور» روی ریل/درباره قطارهای گردشگری به بهانه سفر قطار گردشگری اراک به مقصد استان لرستان

  • کد خبر : 14831
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
«دور دور» روی ریل/درباره قطارهای گردشگری به بهانه سفر قطار گردشگری اراک به مقصد استان لرستان

0 (0) «دور دور» روی ریل/درباره قطارهای گردشگری به بهانه سفر قطار گردشگری اراک به مقصد استان لرستان معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد که قطار گردشگری استان مرکزی به مقصد استان لرستان ۲۹ اسفندماه حرکت می‌کند. سید حسن حسینی با اشاره به حرکت قطار گردشگری از اراک به سمت استان […]

0
(0)

«دور دور» روی ریل/درباره قطارهای گردشگری به بهانه سفر قطار گردشگری اراک به مقصد استان لرستان

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی خبر داد که قطار گردشگری استان مرکزی به مقصد استان لرستان ۲۹ اسفندماه حرکت می‌کند. سید حسن حسینی با اشاره به حرکت قطار گردشگری از اراک به سمت استان لرستان از ۲۹ اسفندماه بیان کرد: سال گذشته قطار گردشگری استان مرکزی راه‌اندازی شد و امسال تعاملی دوسویه با استان مرکزی و لرستان در این راستا شکل گرفته است. وی با بیان اینکه دفتر گردشگری خرم‌آباد خواستار برنامه‌ریزی جهت حرکت قطار از اراک به سمت استان لرستان شد، گفت: تاکید ما بر حرکت قطار از اراک به سمت استان لرستان شکل‌گیری تعاملی دوجانبه بود به طوری که اگر قطار سفری یک روزه از اراک به سمت لرستان و بازگشت مجدد به اراک انجام می‌دهد، حتما این برنامه برای استان مرکزی نیز اجرایی شود به طوری که یک سفر یک روزه و یا بیشتر از مبدا استان لرستان به سمت استان مرکزی انجام تا تاسیسات گردشگری، تورگردانی، اقامتگاه و ظرفیت‌های استان مرکزی نیز معرفی و مورد بازدید قرار گیرد.
حسینی تصریح کرد: آغاز این تعامل امسال از اراک انجام خواهد گرفت و گردشگران استان مرکزی به استان لرستان سفر خواهند کرد و در زمان کوتاه این تجربه از استان لرستان به مقصد استان مرکزی تکرار می‌شود و در ایستگاه‌هایی که جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و مذهبی و گردشگری دارند توقف انجام می‌گیرد که این امر به شناخت، معرفی و ماندگاری گردشگران در اماکن گردشگری کمک‌کننده خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه هدف هر دو استان از حرکت این قطار توسعه گردشگری و ماندگاری مسافران در استان‌ها و نقاط هدف گردشگری است، افزود: با توجه به نوسانات نرخ ارز، سفر با قطار روشی جدید برای مسافرت است که اکثر افراد می‌توانند از آن استفاده کنند و قطعا در تمامی نقاطی که خط آهن وجود دارد حرکت قطار توسعه خواهد یافت.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی اضافه کرد: تعداد واگن‌های این قطار بستگی به استقبال گردشگران و مسافران دارد به طوری که امکان افزایش و یا کاهش با تغییر تعداد واگن‌ها وجود دارد، قطعا اگر استقبال بیشتری از این سفر صورت گیرد تعداد واگن‌ها افزایش خواهد یافت. حسینی بیان کرد: دفاتر و آژانس های خدمات مسافری در این برنامه مسئول جذب مسافر هستند و هنوز گزارشی مبنی بر استقبال از این سفر ارائه نشده است.

از قطار گردشگری بیشتر بدانید

مدت زیادی نیست که از ظهور پدیده ای جذاب و دوست داشتنی به نام قطار گردشگری گذشته است. قطارهای گردشگری این روزها به ابزاری نو برای تفریح و گردش در دل طبیعت تبدیل شده اند. شاید تا قبل از به راه افتادن چنین حرکتی در بسیاری از موارد شاهد بودیم که گردشگران خارجی برای بازدید از زیبایی های طبیعت بلیط قطار یک مقصد را تهیه می کردند و حتی اگر تنها قصد بازدید از مسیر را داشتند بالاجبار به شهر مقصد رفته و مجددا به شهر مبدا بر می گشتند. اما امروزه قطارها پس از حمل مسافر و بار، گردشگران را نیز برای دور دور و بازدید از مناظر زیبا با خود همراه می کنند. هدف از ایجاد قطار گردشگری در واقع بهبود وضعیت برای گردشگران داخلی و خارجی بود که تمایل داشتند در مسیرهای زیبا حرکت کنند، اما قصد سفر به شهر خاصی را نداشتند. در این قطار هدف رسیدن به مقصد نیست، بلکه لذت بردن از مسیر است. نقش این قطارها در صنعت گردشگری (به خصوص در کشورهای خارجی) در سال های اخیر قابل توجه بوده است.

قطار گردشگری در استان

فروردین ماه سالجاری بود که برای نخستین بار در استان مرکزی و با همت اداره کل میراث فرهنگی و راه آهن استان، قطار گردشگری با معاون اقتصادی استاندار مرکزی به حرکت در آمد.
مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان مرکزی در حاشیه آئین راه‌اندازی قطار گردشگری در استان مرکزی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای نخستین بار در استان مرکزی، قطار گــردشگری راه اندازی و نخستین تور گردشگری امروز به مقصد بلاغ حک شهرستان شازند حرکت کرد. سیدمحمد حسینی افزود: قطار به عنوان ایمن ترین وسیله نقلیه، مطمئن ترین نوع انتخاب برای تورهای گردشگری است که در عین تردد ایمن، تنوع منحصر بفردی را برای گردشگران دارد.
حسینی ادامه داد: این قطار توانایی ارائه تورهای گردشگری به تمام نقاط ایران که از خطوط راه آهن بهره مند هستند را دارد و کلیه خدمات گردشگری را به همراه لیدر آگاه به گردشگران ارائه می‌دهد. مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر یک غرفه ارائه خدمات این قطار در ایستگاه راه آهن اراک راه اندازی شده و آماده پاسخگویی و راهنمایی گردشگران است.

قطار گردشگری جدید در راه است

حرکت قطار گردشگری لرستان از ۲۹ اسفندماه آغاز می‌شود. برنامه این قطار بدون وقفه تا پایان تعطیلات نوروز ادامه خواهد داشت و در سال ۹۸ نیز هر پنجشنبه به حرکت در می‌آید. به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا، قطارهای گردشگری از سال ۱۳۹۶ حرکت خود را روی خط راه آهن ایران آغاز کرده‌اند، کمی بعد از ورود نخستین قطارهای توریستی خارجی به ایران. این ایده تا کنون در مسیرهای «تهران سوادکوه ساری» و «تهران زواره» اجرا شده و قرار است هفته آینده مسیر «تهران – لرستان – خوزستان» نیز اضافه شود. سوای این‌ها مدتی است درهای ایستگاه راه‌آهن تهران به روی گردشگران باز شده تا پرونده تاریخی این ایستگاه را که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده، مرور کنند.

برنامه حرکت قطارهای گردشگری به بهانه تداخل با قطارهای مسافری و باری، تا کنون بسیار محدود بوده و حتی در برخی مسیرها موقتی اجرا شده است، اما تمایل شرکت‌های حمل و نقل ریلی و آژانس‌های مسافرتی برای اجرای تورهای ریلی، از شکل‌گیری همزمان بازار و محصولی جدید در گردشگری حکایت دارد که شاید به ارزان شدن سفر هم کمکی کند.

حامد خلیلی، مجری قطار گردشگری لرستان که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها به تبلیغ آن پرداخته و سفر با این قطار را راهی برای رسیدن ارزان گردشگران به غرب مغفول مانده از صنعت گردشگری دانسته است، گفت: این قطار یک ریل باس با چهار واگن به ظرفیت ۳۳۶ نفر است که در همان مسیر ریلی تهران خوزستان حرکت می‌کند، اما با توجه به جاذبه‌های این منطقه تنها ۷۴ کیلومتر از این مسیر ریلی، برش خورده که آبشارها، تونل‌ها و پل‌های تاریخی و ایستگاه‌های قدیمی راه‌آهن لرستان در این بخش قرار دارد. وی اضافه کرد: مبدأ حرکت این قطار گردشگری، ایستگاه اراک است که مسافران از این نقطه با قطار به درود در لرستان منتقل می‌شوند و از آن پس گردش مسافران روی خط آهن لرستان آغاز می‌شود. سفر با این قطار یک روزه است که در ایستگاه اراک به پایان می‌رسد.
خلیلی افزود: قطار گردشگری لرستان تقریباً در تمام ایستگاه‌ها توقف دارد و گردشگران از آن پیاده می‌شوند. این توقف‌ها در پنج شش ایستگاه چند دقیقه‌ای طول می‌کشد که ما به آن «توقف دیدی» می‌گوییم. قطار در یکی از ایستگاه‌ها حدود ۲۰ دقیقه توقف دارد که فرصتی برای دیدن پل‌های بلند لرستان و آبشارهای آن است. در ایستگاه بیشه نیز این توقف تا دو ساعت ادامه دارد. ایستگاه پایانی این قطار گردشگری، آب مامون است که بعد از یک ساعت توقف دوباره به درود برمی‌گردد و حرکت آن تا اراک ادامه دارد.
سفر با قطار گردشگری لرستان برای سال ۹۸، هر نفر ۱۹۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. بسته کامل سفر با این قطار توسط تعدادی از آژانس‌های گردشگری لرستان عرضه شده است. مبدأ حرکت این قطار برخلاف برخی اظهارات مسؤولان، تهران نیست و برای همسفر شدن با این قطار گردشگری باید به لرستان یا اراک رفت.
قطار گردشگری لرستان در ایستگاه‌های دورود، چم چیت، آبشار عیدانه، بیشه، ۵۰۱، ۵۰۳، سپیدشت، چمسنگر، کشور، ۵۳۸ و آب مامون توقف دارد و همین مسیر را به دورود و سپس اراک برمی‌گردد.

علی امیدی

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=14831

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.