• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6680اخبار امروز : 0
1

راه‌آهن ایران- افغانستان آذرماه افتتاح می‌شود

  • کد خبر : 30712
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
راه‌آهن ایران- افغانستان آذرماه افتتاح می‌شود
معاون وزیر راه و شهرسازی از اتصال ریلی ایران به افغانستان (خواف- هرات) در آذرماه امسال خبر داد و گفت: ارزش روز این پروژه بیش از ٢ هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان است.
0
(0)

به گزارش ریل نیوز به نقل از فارس، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری اظهار داشت: ۳۴۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید در حال ساخت داریم که از این بین ۸ پروژه به طول ۱۵۶۰ کیلومتر به عنوان پروژه‌های جهش تولید اولویت‌دار هستند.

وی ادامه داد: در بخش آزادراهی ۱۳۴۵ کیلومتر آزادراه در حال ساخت داریم که در قالب ۲۱ پروژه است. ۹ پروژه آزادراهی به طول ۶۵۱ کیلومتر به عنوان اولویت تعیین شده است که در قالب جهش تولید تا سال ۱۴۰۰ تحویل می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: ۷۸۰۰ کیلومتر مسیر بزرگراهی در حال اجرا داریم که ۱۷۶۱ کیلومتر آن به عنوان پروژه جهش تولید در قالب ۳۲ پروژه اولویت‌دار است.

خادمی گفت: جمعا ۲۴ هزار میلیارد تومان در بخش ریلی بزرگراهی و آزادراهی پروژه داریم که در بخش ریلی و بزرگراهی مشارکت دولت صد درصد و در بخش آزادراهی مشارکت دولت و بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: در بخش ریلی برای ۸ پروژه ۴۷۸۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی مورد نیاز بود و ۳۰۰ میلیون یورو اعتبار ارزی دادند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: اعتبار آزادراه‌ها در قالب آن ۹ پروژه ۸۴۱۳ میلیارد تومان و در بخش راه و بزرگراه ۴۲۵۴ میلیارد تومان است.

خادمی بیان کرد: با احتساب یورو ۱۲ هزار تومانی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان ارزش همه پروژه‌های ریلی، بزرگراهی و آزادراهی در اولویت ما است که با احتساب نرخ‌های امروز حداقل ۵۰ درصد این رقم افزایش می‌یابد.

وی گفت: برای اتمام این پروژه‌ها ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است.

 درخواست افغانستان برای افتتاح راه‌آهن خواف ـ هرات در آذرماه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: ۳۴۰۰ کیلومتر خط آهن جدید در قالب ۸ پروژه اولویت دار در دست اجرا است که اولین آن راه‌آهن خواف ـ هرات است که قرار بود ۲۹ آبان افتتاح شود اما به درخواست مقامات افغانستان آذرماه امسال افتتاح رسمی آن خواهد بود.

خادمی گفت: راه‌آهن یزد ـ اقلید، راه آهن بستان آباد ـ تبریز، راه‌آهن زاهدان ـ چابهار، راه‌آهن میانه ـ اردبیل و راه‌آهن مبارکه ـ شهر کرد از پروژه‌های ریلی آماده افتتاح است.

وی افزود: راه‌آهن رشت ـ کاسپین، برای اتصال کریدور ریلی شمال ـ جنوب و راه‌آهن همدان ـ سنندج به عنوان اتصال کردستان به شبکه ریلی نیز در دست اجرا است.

پیشرفت ۲۰ درصدی بخش اصفهان تا قم در پروژه قطار برقی اصفهان ـ تهران

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در باره راه‌آهن برقی تهران ـ قم ـ اصفهان گفت: موانع پروژه رفع شده است و کارگاه فعال است؛ چینی‌ها به خاطر کرونا نوروز امسال رفته بودند، اما برگشتند و کار این پروژه در حال اجراست.

خادمی افزود: این خط ریلی به دو بخش اصفهان تا قم و قم تا تهران تقسیم شده است که اصفهان تا قم ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 دریافت ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی با اسناد خزانه

وی گفت: تا امروز از سوی سازمان برنامه و بودجه ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال جاری به ما ابلاغ شده است که ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن نقدی و اسناد خزانه اسلامی است که عموما برای بخش ریلی و آزادراهی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: برای ۴۰۰۰ کیلومتر آزادراهی که موافقت‌نامه داریم، ۱۳۸ هزار میلیارد تومان لازم است اما فعلا ۱۳۴۵ کیلومتر آزادراه اولویت‌دار داریم.

مطالبات پیمانکاران ۷۰۰۰ میلیارد تومان

خادمی با بیان این که پیمانکاران ۷۰۰۰ میلیارد تومان از ما مطالبه دارند، گفت: ۳۰۰۰ میلیارد تومان در ذی حسابی ما وارد شده است و ۴۰۰۰ میلیارد تومان صورت وضعیت‌هایی است که پیمانکاران برای ما نیاوردند.

وی گفت: در حوزه اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومان به ما ابلاغ شده است، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ما داده‌اند، ۴۹۰۰ میلیارد تومان هم نقدی بوده و بقیه اسناد خزانه اسلامی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین در باره موضوع قیر گفت: درصد اتفاقاتی که در موضوع قیر رخ داده است، نسبت به احجام پروژه‌هایی که اجرا شده است، قابل توجه نیست. روند محاسبه قیر و کسر بهای قیر هیچ خطایی ندارد، اما ممکن است یک درصد خطا هم رخ داده باشد که نباید به کل پروژه تحویل قیر ارجاع داد. وقتی هر تن قیر ۵ میلیون تومان و هزار تن قیر ۵ میلیارد تومان است، این یعنی هزینه‌های سنگین و بهسازی جاده‌ها حتماً باید انجام شود.

چقدر این مطلب مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

لینک کوتاه : https://rail-news.ir/?p=30712

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.